Gå til innhold

PCMCIA kort som ekstern harddisk

ErlendP

Anbefalte innlegg

Hei

Finnes PCMCIA kort som ekstern harddisk. Altså bruker ett PCMCIA kort som ekstern harddisk, slik at man ikke trenger å dra med seg ekstern strømforsyning og usb/firewire ledning slik man jo trenger vanligvis ved eksterne harddisker.

Isåfall hva koster slike kort, og hvor får man kjøpt det?

Hvis det finnes hvordan er overføringskapasiteten?

Takk for svar.

Hilsen Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen PCMCIA Flash-disker, men dei er dyre, og snart nådd igjen av USB Flash-minne i størelse. Tror ikkje at dei er spesielt mye raskere, heller.

Om du må ha med deg mye data, uten en ekstra strømforsyning, så ville eg heller anbefalt en 2.5" HDD i en USB boks.

De fleste av disse trekker all strømmen ifra USB porten på PCen.

(Bare pass på at disken du bruker ikkje trekker mer enn .5A maks da USB porten ikkje leverer mer)

Lenke til kommentar

Det ser ut som en grei en, ja.

iPoden min lader greit nok via USB(På en Desktop PC)

Noen bærbare kan ha svakere USB porter, men ikkje så svake at dei ikkje starter å lade en iPod.

Den ER tilkobla direkte, og ikkje via en USB-Hub?

(Om så er så MÅ Huben ha egen strømforsyning som kan levere nok strøm)

Lenke til kommentar

Hei.

Ja fikk svar fra [email protected] også. Stemmer at den hdisken ikke trenger egen strømforsyning. Imidlertid så må jo dette trekkes fra batteriet fra den bærbare pcen hvis man er på tur. Utgjør dette stor forskjell på batterilevetiden, med andre ord: Reduseres batterilevetiden mye på bærbar pc, hvis strøm trekkes fra usb porten til en slik harddisk??

Min ipod er en type 3 ipod, så den er jo noen år gammel, men nei, den lader ikke gjennom usb porten på verken min stasjonære eller bærbare pc. MÅ bruke den orginale strømforyninga, men det er jo kanskje meninga.

Mvh Erlend

Lenke til kommentar

disken bruker vel ca like mye strøm fra batteri UANSETT hvilken port den er tilkoblet..

Jeg selv bruker mye disse billige usb-rammene fra komplett med 2,5" disker i (selges separat) varenummer 117855 på rammen.. 295 kr

denne tar strøm fra usb-porten på de fleste PC-er.. kabelen som følger med har to plugger på ene enden slik at den kan trekke strøm fra begge.. dette fordi enkelte (eldre) PC-er ikke leverer nok strøm på usb portene..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Utgjør dette stor forskjell på batterilevetiden, med andre ord: Reduseres batterilevetiden mye på bærbar pc, hvis strøm trekkes fra usb porten til en slik harddisk?
Det kommer an på disken. En USB-port kan levere <3W maks kontinuerlig effekt, og en typisk strømtrekk for en slik disk er ca. 2W når den er aktiv. Sjekk spesifikasjonene på disken du vil kjøpe. Det anbefales også å kjøpe et kabinett med en todelt plugg slik beskrevet over slik at den kan få strøm fra to kontrollere samtidig. Under oppstart kan en 2.5" HD trekke opp mot 5W, noe som kan føre til at disken ikke klarer å starte opp, og i verste fall kan det skade maskinen hvis kretsene som leverer strøm til USB blir overbelastet. Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...