Gjakmarrja Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Halloen Eg går Gk Allmenne nå, og har veldig veldig lyst til å få gode karakterer... alle fagene.. Bortsett fra gym.. :!: Her er fagene eg trenger råd/tips veiledning på: Økonomi Norsk Engelsk Spansk Gym Naturfag Har fritak i matematikk Bare lurer... dere som bare har 5 og 6 hva gjør dere på skolen i timene... bare jobber dere alt dere kan på skolen og får det resultatet eller er sånn stormpugging foran prøver... eller såpass disiplinert at pugging til eksamen er overstått en et per uker i forveien... Hvordan gjør det bra? enkelt og greit... Har veldig lyst til å få gode karakterer og er villig til å jobbe.... men føler bare at eg kan men klarer ikke å organiserer det... trengs det i det hele tatt... eller i bunn og grunn.. bare skriv hvordan jeg kan få gode karakterer? Lenke til kommentar
EDB Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Følg med i timene, smil når læreren prøve å fortelle noe som skal være morsomt. Les til prøver på senga. Da føler ejg at jeg leser nøye i hvert fall, for da har jeg ingenting jeg skal gjøre etterpå, så kjapper emg ikke eller noe. Noen mener det er dårlig å gjøre det så seint på dagen, men funker fint for meg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Jobb, vær aktiv, pugg, vær aktiv, smisk (med måte), møt opp hver gang, ikke tøff deg, vær aktiv (!), svar riktig på alle spørsmål (og lat som om du ikke ser i boka), svar riktig på alle prøver, osv. osv. Jeg tror du forstå det. Jeg ligger på 5 i det meste på VKII almenn, men jeg gjør ikke mye hjemme. Følger som regel med i timen, og jobber gjennom oppgaver når vi får tid til det. Hender at jeg blar gjennom boka før ei prøve. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Mitt råd er å følge med i timene sesielt i spansktimen siden du lærer et helt nytt språk. Norsken pleier det ikke være vits å jobbe så mye med annet enn å legge litt ekstra arbeid i innføringen, det er skjeldent at folk går mye opp i karakter. Økonomien er vanvittig lett, men pass på at alle "excel-formlene" stemmer, viss de stemmer så går ting sjeldent galt i økonomien og man er nesten garantert en karakter bedre enn 5. I engelsken så bør du følge med på hva læreren sier når læreren nevner fakta man kan få bruk for i engelskstiler, det imponerer ofte læreren enormt. Du bør også luke ut alle samsvarsfeil. I Naturfag vil du klare å få karateren 5 eller mer om du husker på å lese gjennom kapittelsammendraget før prøven. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Så lenge du følger godt med i timene, skal du klare å få en god karakter i de fleste fag. Men det er jo ikke alle som har like lett for å lære. Jeg har alltid hatt gode karaktere i norsk og engelsk, ikkke fordi jeg jobber hardt i timene, men fordi jeg leser mye. Å lese noen bøker hjelper deg utrolig mye når det kommer til skriving av stiler og lengre oppgaver. BTW, hva er "kriteriene" for å få fritak fra matte? *sette fyr på oppgaveboka* Endret 10. november 2005 av Skarstad Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Stormpugging før prøver fungerer aldri i det lange løp. Da får du bare alt i hodet til slutt, og har ikke sjans til å huske alt på en litt større prøve. Jeg prøver å unngå pugging over alt på jord. Jeg stiller positivt innstilt og opplagt til alle timene, og følger med på hva læreren sier, tenker over det, og skriver korte notater. Kort tid etterpå begynner jeg å lese på litt oppgaver og svarer skikkelig på dem. Etter at det er gjort, går jeg gjennom et kort sammendrag, og så er jeg ferdig med det pensumet for den dagen. Neste dag derimot, er det veldig viktig at du tar opp notatene igjen, og begynner på nye oppgaver (som gjerne er litt vanskeligere). Dermed får du repetert alt stoffet iløpet av 24 timer, og dermed sitter det som støpt. Pugging hvor man bare prøver å huske nøyaktig hva som står i boken osv. fungerer rett og slett. Man må lære seg opp til å lese, tenke gjennom ting, vri og vende litt på det, vurdere litt, løse et par oppgaver og deretter prøve å ressonere seg frem til litt vanskeligere oppgaver. Det aller viktigste du lærer deg er prinsippene bak ting, altså hvordan ting er bygget opp ifra bunn av, og hvordan man kan ressonere seg frem og tilbake på ting. Det er faktisk vitenskapelig bevist at man bare husker 20% av det man leser hvis man ikke repeterer det innen 24 timer. Men om man derimot repeterer det, føle jeg at det sitter som støpt. For å tilegne deg flyt og forståelse for språk er det helt nødvendig å lese masse. Jeg merket at følelsen min for god norsk gikk kraftig opp da jeg hadde lest Den mørke materien og Haikerens guide til galaksen. Engelsken min har også hoppet markant opp etter at jeg leste Harry Potter and the Order of the Phoenix og en haug med engelske data-artikler på nettet. Ikke bare les for å lese, men les litt saktere og få med deg setningsoppbygning, flyt, ordvalg osv. (PS.Har ikke fått noen 4'erer på GK enda. Kun 5'ere og 6'ere) Endret 10. november 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Eg slet med skolen i mange år, til eg forstod hvordan det egentlig fungerte. Frem til andre året på ungdomsskolen hadde eg kun fått dårlige karakterer, og eg ble beskrevet av lærerene som sløv og lite aktiv. Selv om eg ikke var det, og gjode det greit nok på prøver, var det allikevel det inntrykket de fikk av meg. Men så kom 3 året, og eg bestemte meg for å "lure" lærerene. Eg begynte med følgende enkle vaner: - Møt blikket til læreren, og hold det om mulig - Når læreren begynner å spørre om ting, vær førstemann. Deretter kan du slappe litt av - Om læreren går igjennom mye stoff, vis litt iniativ ved å spørre. En eller to ganger gir godt inntrykk. - Vis god oppførsel, møt opp i tide, ha god orden og vis respekt - Følg med på skolen så slipper du å gjøre arbeidet hjemme - Smil Med disse enkle "triks" gikk eg fra mange 3'ere og noen 2'ere til nesten bare 5'ere og en og to 6er. Eg fikk mer fritid siden eg følgte med på skolen, eg hadde god oppførsel og ble ikke stemplet som "sløv"... med andre ord, selv om eg ikke verken pugget eller studerte mer, fikk eg bedre karakter først og frems pga inntrykket av meg ble bedre. Nå skal det også sies at eg studerte og følgte med før også, men det viste ikke skikkelig. Og etter ungdomsskolen når eg følte meg skolelei, valgte eg et praktisk fag av interesse. Noe som gav meg energi til å satse ekstra. Endret 10. november 2005 av nomore Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Mange gode tips og ideer her. Tror jeg skal følge dem. Spesiekt Endres Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 hvorfor er du fritatt i matte? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Ikke spør hvordan gjøre det bra på skolen... spør hvorfor skal jeg gjøre d bra på skolen... da vil du gjøre det bra. Med mindre du har lyst til å ende opp som vaskehjelp på lidl da Norsk kan du stort sett sove deg gjennom... samme med engelsk. Spansk: Kjøp deg en god ordbok på norsk spansk. Eg overlevde 5 år med fransk uten å lese og endte opp med karakteren 2... takket være en god ordbok på prøvene Gym er griselett... bare se på det som en lek. for d er d d er. Naturfag er ett bæsj fag.. Ikke gå videre med det. samme med økonomi. sos.øk i 2ndre og 3dje er 100 ganger bedre enn bed.øk eller ka det heter det greiene i første klasse. Konklusjon: ta samfunnsskap. enkleste og greieste faget.. Du kan komme inn på samfunnsfag på universitet/høyskole med skit karakter og samle inn stipend.. studere i utlandet etc. og samfunnsfag på universitets nivå er griselett.. trust me. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 hvorfor er du fritatt i matte? 5141397[/snapback] Fordi jeg har standpunkt i faget fra Yrkeskolen.... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 ...Norsk kan du stort sett sove deg gjennom... ... 5144662[/snapback] Og vi ser jo hvordan det går da. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Spansk: Kjøp deg en god ordbok på norsk spansk. Eg overlevde 5 år med fransk uten å lese og endte opp med karakteren 2... takket være en god ordbok på prøvene 5144662[/snapback] Håper du er såpass gammel at videregående hadde karakter 2 som beste mulige. 2 i dagens system er latterlig dårlig; jeg overlevde 5 år med fransk uten å lese og fikk en 5'er. (4 på eksamen skriftlig, men alle andre som var opp i det samme hadde 3 eller dårligere, så sensor var noe litt hissig) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 ...Norsk kan du stort sett sove deg gjennom... ... 5144662[/snapback] Og vi ser jo hvordan det går da. 5144867[/snapback] tsk tsk...jeg endte med nesten 6 ved VK2 eksamen (muntlig) og hadde 5 i både muntlig og skriftlig. Kanke si jeg var der så mye. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har funnet oppskriften: Syk selvdisiplin... på nivå med at du lett kan kutte av deg en finger viss du bestemmer deg for det. Selvkontroll, rutiner for å angripe forskjellige skolearbeid. Jobbe på skolen UANSETT, gi absolutt faen i irriterende folk som vil mase istedet for jobbe. LEKSER kommer foran alt viss du då har behov for det... ALT Også lage en måte å få bekreftet på at de leksen som er gjort og puggingen til prøven er liksom på en måte ja úber... alt under 6 er dårlig. Jeg sier ikke at man må få 6 i alle fag.... sier bare det at det er JÆVLIG vanskelig å bare tenke.. så og så mye må jeg jobbe for å få en 5.. men seff.. 6 er måle og det SKAL jobbes som om livet står på spill. Tenk på det sånn... Alle som ikke får helst flere 6 enn 5 på skolen i dag er JÆVLA TAPERE i et åpent øye... nære venner mener føler det ikke slik... men skal du krysse sosiale "klasser" for å få nye venner og eventuelt kjæreste MÅ DU HA gode karakterer. Det at du har gode karakterer på skolen sier mye om personen, altfor mange jenter i dag ser faktisk på karakterer når de bedømmer om det som står foran de er materiale..... GOD FORM... du må være i god form... om du ikke er i det.. så ligg opp rutiner så kan sammenlignes med 50 år i en fangeleir i Sebir. Dette er rutiner som vil lage GRUNNLAGET for en stål sterk psyke, god form gir deg også rett og slett overskudd og energi så vel som psykisk og fysisk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 ...snipp... Ro deg ned da! Slapp litt av og nyt livet. Om vennene dine kun ser på karakterer, og dama kun ser på gym resultatet, da bør du revurdere selvtilliten din litt Personlig har eg en mer avslappa angrepsmetode, og selvtilliten er i sentrum. Dvs, eg er ikke superego, men eg mener skal eg lykkes i noe, må eg først og fremst tro på meg selv. Men lykke til Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Jeg vet liksom at det ikke burde være som det er... Mange jenter er ikke overflatisk i det hele tatt.. men det er forferdelig vanskelig å få kontakt med jenter viss liksom "pakken" du ligger frem ikke ser så bra ut.. uansett hvor snill, omtenksom, kjærlig du er... Og viss du ikke får dama.. noen og være glad.. så for meg.. kan det ødelegge MYE.. Generellt sett... det er viktig å ha det godt med seg selv.. for å kunne få godekarakterer.. Jeg har dårlig erfaring med det.. jeg hva ærlig.. og det funka ikke.. jeg var liksom ikke noe ja interresant.. då jeg må liksom "reskrive" hele meg personlighet.. hvordan jeg opptrer meg snakker ALT.. liksom som å bytte OS på en maskin. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Siden jeg får et inntrykk som om at du ikke ligger der idag så tror jeg ikke du kan sette deg som mål å ligge der. Veien til gode karakterer har to veier: - "Høy IQ" - Innsats. Er du blant nr. 1 som skjønner mye med en gang så holder det å møte opp på skolen, følge med i timene og så bare dra. Er du blant nr. 2 så er det lurt å forberede seg til timene, følge med i timene og jobbe med lekser relatert med det du gjennomgikk i timene (ett fett om du gjør dette hjemme eller på skolen). Pers så gjør jeg ingenting - eller: kun ting som teller (innleveringer osv.) de gjør jeg på skolen fordi jeg ikke orker å gjøre sånn på ettermiddagen. Før prøver blar jeg litt gjennom boka og håper på det beste.. Har virket mer enn godt nok frem til nå Endret 13. november 2005 av Remerser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå