Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Byttet fra telenor til bluecom uten å bytte modem?

Anbefalte innlegg

Ser her inne at mange har problemer med bluecom og at linjen detter ut ofte. Jeg byttet til Bluecom fra telenor (online) i forrige uke. Første dagen gikk det fint å komme seg på nett, men dagen etter kom jeg ikke inn. ringte support og de sa at modemet som jeg har beholdt fra telenor var skyld i problemene. De sa jeg skulle sette den i bridge modus. Men har undersøkt saken og modemet er et bridge modem. Er det noen andre som har byttet fra telenor til bluecom uten problemer? De på support er ikke så hjelpsomme for de ønsker selvfølgelig at jeg skal kjøpe modem av dem. Nettet fungerte fint i tre dager fra lørdag til mandag, men de siste dagene har det vært borte på dagtid.

Håper noen kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg byttet for en god stund siden (2 år nå tro...) gikk dette smertefritt. Trengte kun å skru av PPPoE dialeren på serveren og sette denne til å bruke dhcp. Fungert fett siden dag 1. Hadde GAMMELT telenormodem selv. Fungerer kun som bro.

5134448[/snapback]

Hva er dine erfaringer mht stabilitet på linje og eventuell kontakt med support hos BlueCom !? Vurderer selv å bytte fra Telenor

Lenke til kommentar
Hva er dine erfaringer mht stabilitet på linje og eventuell kontakt med support hos BlueCom !? Vurderer selv å bytte fra Telenor

5134502[/snapback]

Har hatt noe kontakt med suporten for å få hjelp til å installere sikkerhetspakken deres på en WinXP64. Fikk raskt svar, men ikke noen løsning.. Men så er jo XP64 ganske ny enda, fikk ikke instalert gode gamle NIS heller.

Hadde også lit nedetid sist helg.... Første gang jeg har merket nedetid, men så var det bare 5 minutter linja var nede også. Dette var vistnokk pga. planlagt arbeide på serverene til bluecom, og det var sent på kvelden. Så ikke noe å utsette på det.

Trengte kun å skru av PPPoE dialeren på serveren og sette denne til å bruke dhcp.

5134448[/snapback]

Hvordan gjør jeg det?

5134771[/snapback]

Vel, jeg har en server stående mellom modemet og linja mi. Så denne tar seg av oppkoblingen mot ISP. Kort sagt logget jeg på serveren og endret på noen instillinger i et pent consolprogram clarkconnect har laget. :love:

Når du kobler til internett. Bruker du en dialer på datamaskinen, eller har du en ruter mellom modemet og datamaskinene dine?

-Bruker du en dialer er det bare å slutte å bruke denne. (Noen andre endringer skal normalt ikke trengs.)

-Bruker du en ruter må du logge på denne å sette WAN acces type til dhcp-client. (Navn og metode for dette varierer mellom forskjelige typer/produsenter.)

PS. Forsiktig med å bumpe dine egene tråder.... Lett å få stengte tråder og advarsler....

Lenke til kommentar

Hei

Hadde litt samme problemer selv ved overgang fra Telenor til tele2, samme modem...

I mitt tilfelle fikk jeg ikke resatt modemet (til eks. bridge-modus) da programvaren til Telenor blokkerte stort sett alt i modemet. Løsningen ligger her http://speedtouch.net.nz/510seriesFirmware.htm Her kan du laste ned firmware oppdateringer til modemet, den aller nyeste sletter alle innstillinger i modemet slik at du lett kan komme inn etterpå og sette det i bridge-modus.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å oppdatere, men da kobler bare modemet ut og da stopper oppdateringen. Må jeg ta alle oppdateringene eller holder det med den siste? Har også prøvd å bruke et setup for den modemen, men det programmet finner ikke modemet. Skjønner ikke noe jeg. Kommer heller ikke inn på routeren jeg bruker i mellom pc og modem.

Lenke til kommentar

Dette skjedde til meg også, men jeg la inn 4.2.3 og 4.2.7 og så den siste. Det er nemlig bare den siste som sletter det som ligger inne i modemet. Når det gjelder oppdatering så stoppet det en par ganger til meg også, men når jeg gikk inn på modemet (tror jeg brukte 10.0.0.38) så var firwaren allikevel oppdatert.

Så bare prøv igjen, men husk å ta oppdateringene i rekkefølge (hvor mage avhenger av hvilken programversjon du har inne i utgangspunktet)

Lykke til !

Lenke til kommentar

Du må forresten ha pc´en koblet direkte til modemet, går ikke dersom du kjører gjennom ruteren. For å komme inn på ruteren (men det gjør du etter at modemet er fikset) må du huske at du har samme nettverksadressegruppe, ruteren står ofte på 192.168...... serien og det må også pc´en gjøre. Dersom DHCP i ruteren ikke er aktivert må du antakelig sette fast IP-adresse på pc´en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...