Gå til innhold

Pentax eller andre dSLR

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg snart kjøpe meg dSLR. Siden det blir det første speilrefleksen jeg får meg, skal jeg legge meg i nybegynnersegmentet av dSLR.

Gamlefar har brukt Pentax hele livet sitt. (Det siste han kjøpte han vel på midten av 90-tallet) Og har da selvfølgelig sagt til meg: "Pentax, gutt, det er gode kameraer det!"

Så da henvender jeg meg til massene: Hvordan er Pentax *istDL?

Evt hvilke andre kameraer anbefales?

Det jeg synes er viktig:

-Tar gode bilder

-Ikke føles skrøpelig og billig å ta i

-Stor display

-Rask oppstart

Det jeg ikke synes er viktig:

-Overkill med tekniske data du aldri benytter fullt ut som f.eks: mange megapiksler

Kommer til å bruke det for det meste til naturbilder, men vil ha et alsidig kamera.

Håper noen kan gi meg fornuftige svar på dette ; )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det aller første spørsmålet blir da:

Hvor mye penger skal du bruke ?

Deretter; glem merke/modell. Finn det kamera som du syns er best å holde i og som har knapper/menyer du føler passer for deg. Husk at det ikke er kamera men fotografen som tar bildene...

Har du 20.000,- ville jeg definitivt tatt en kikk på Nikon D200 !

Roger

Lenke til kommentar

Selv er jeg lykkelig eier av en *IstDS.

Jeg vil si at den nok oppfyller alle kriteriene dine.

Etter at jeg begynte å ta raw filer og sakte og sikkert får bedre tak på konverteringen blir jeg stadig positivt overrasket over hva kameraet er godt for.

Jeg synes absolutt ikke at det kjennes/billig skrøpelig ut. Med unntak av kitlisna (men det gjelder i høy grad kitlinser av andre fabrikater også). At det faktisk er solid vet jeg. Kameraet gikk i asfalten for meg. Alt fungerer som det skal. Og dette var virkelig en stjernesmell.

Displayet er 2 tommer. I dag finnes det en del hus med 2,5 tommer display (bla. *istDL), men oppløsningen er ikke bedre enn mine 2 tommer, så jeg tror egentlig ikke at det er noe minus.

Rask oppstart. DS er ikke verdens raskeste, men jeg har nå tatt nærmere 4000 ruter, og jeg tror jeg kan telle det jeg har mistet pga sen oppstart på en hånd.

Ellers vil jeg fremheve forholdet mellom vekt og soliditet, og ergonomi. Huset sitter veldig bra i mine hender. I tillegg finnes det masse bra brukt optikk å få kjøpt.

Eneste minus er tilgjengelighet. Hvis det ikke er et problem for deg, vil jeg råde deg til å høre på gammern.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Finnes en fotobutikk der jeg bor som har Pentax som sitt hovedmerke, så tilgjengelighet er det ikke mangel på.

Hva slags objektiver anbefaler dere å komplitere med? "Midt på tre" kvalitet. Vet at objektiver kan koste mye, bare du har penger nok.

Tenkte å begynne med kit-objektivet og kjøpe en telelinse, for deretter å bytte ut kit-objektivet med et bedre objektiv.

Har lest at Pentax' kit-objektiv er bedre enn kit-objektivene til mange andre merker.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal legge alt for mye i objektiver, ville jeg helt klart godt for nikon d70s. Nettopp fordi kitlinsa er et fullgodt glass du aldri trenger og bytte ut(har også større zoomområde en konk). Kameraet har også falt litt i pris og kan fås for 9000 med kit.

Selv har jeg ikke speilref, så en helt objektiv mening etter å ha lest flere tester. Kan henvise til flere sammmenlikningstester om nødvendig.

Selv skal jeg kjøpe Kinica Minolta dynas 5D pga bildestabilisatoren, som jeg mener fint kan verdsettes til ihv 2 000 alene.

Lykke til og bare spør hvis det er noe....

MVH Asle

Lenke til kommentar

Hvis faren din er grei med utlån av optikk, kan absolutt pentax være en greie, svært mye av det gamle pentax-glasset fungerer på de digitale modellene (riktignok med manuell fokus og vel stort sett med nedblendet lysmåling, har ikke pentax sjøl).

Lite pentax i bruktmarkedene i norge, så hvis bruktoptikk er viktig for deg kan kanskje Canon eller Nikon være en bedre ide. På en annen side, i utlandet er det relativ bra tilbud på ok bruktoptikk, f.eks. på http://www.keh.com

Lenke til kommentar

>Selv er jeg lykkelig eier av en *IstDS.

Amen brother..

Kit-linsa har sine skavanker, men til den prisen så svir det ikke så forferdelig, egentlig. forskjellen på RAW og JPG-filer er noe som for mitt vedkommende har utgjort en betydeligere forskjell i kvaliteten på resultatene enn linsa.

Pass forøvrig på å kjøpe et raskt (133x) SD-kort, det vil du ikke angre på.

..og så et *istDS bilde, tatt med kit-linsa:

post-79107-1131716920_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva slags objektiver anbefaler dere å komplitere med? "Midt på tre" kvalitet. Vet at objektiver kan koste mye, bare du har penger nok.

Tenkte å begynne med kit-objektivet og kjøpe en telelinse, for deretter å bytte ut kit-objektivet med et bedre objektiv.

Har lest at Pentax' kit-objektiv er bedre enn kit-objektivene til mange andre merker.

5135141[/snapback]

Jeg har kitlisna liggende, men har faktisk aldri brukt den. Men du har rett. Den får en del skryt.

Vanskelig å anbefale objektiv når vi ikke vet noe om hva du ønsker å bruke utstyret til. Ideen om å supplere med et brukbart teleobjektiv for deretter å erstatte kitlinsa høres fornuftig ut. Da kan det første skrittet være å kjøpe Pentax DA 50-200/4-5,6 ED. Den koster ca. 2500 er kompakt, og er i følge mine kilder svært god i forhold til prisen.

Når det gjelder tilgang på brukt optikk: Jeg har litt andre erfaringer enn olemm. Jeg finner alt hjertet begjærer, noe i butikker, noe på foto.no. I tillegg har du jo kilder som ebay o.l.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal legge alt for mye i objektiver, ville jeg helt klart godt for nikon d70s. Nettopp fordi kitlinsa er et fullgodt glass du aldri trenger og bytte ut(har også større zoomområde en konk).

5137640[/snapback]

Kan godt hende at Nikon sin kitlinse er verdens beste.

Men ærlig talt. Hvor stor betydning har forskjellen mellom brennviddene 18-55 og 18-70? Vi snakker om teleområdet, så det kan ikke utgjøre mange gradene forskjell i synsvinkel.

I bunn og grunn er det liten faktisk forskjell på Entry Level tilbudene. Ikke se deg blind på tekniske data, og fikse løsninger. Den viktigste faktoren er "ta og føle på" faktoren. Du skal tross alt bære denne tingensten rundt og bruke den til noe.

Jeg har foresten stor sans for Conolta (Konica/Minolta) sin billedstabilisator ;-) Genial ide. Desverre liker jeg ikke ergonomien

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Har nå eid et Konica Minolta Dynax 5D i snart 2 måneder, og har blitt svært så fornøyd. Syns absolutt at det må tas med i vurderingen dersom prisklassen er 6000 - 8000 kr. Det er lite og lett, men er godt å holde i.

Fordeler med denne DSLR er bildestabilisator (tar skarpe håndholdte bilder ved 1/10 sek.), stor skjerm, god kitlinse, god bildekvalitet og raskt.

Lenke til kommentar
Evt hvilke andre kameraer anbefales?

Det jeg synes er viktig:

-Tar gode bilder

-Ikke føles skrøpelig og billig å ta i

-Stor display

-Rask oppstart

Jamen så skal du da ha' Pentax ska' du :cool:

...men jeg ville nok gå efter *istDS eller *istDS2. Prisforskellen er ikke så stor, og der er et par væsentlige forskelle:

- bedre søger

- flere autofokuspunkter

- hurtigere

Er selv meget tilfreds *istDS-bruger. Føltes bare OK fra det øjeblik jeg fik det i hånden - men det er selvfølgelig subjektivt, så som andre har sagt: gå ned til en fotohandler og prøv flere forskellige inden du beslutter dig.

Jeg kan godt være lidt misundelig på Minoltas indbyggede billedstabilisering. Det opvejes dog til dels af, at lysstærke optikker til Pentax kan fås relativt billigt som brugte. En af mine yndlinge er en 28/2.8 som kostede mig 250 kr - skarp som en ragekniv, men dog uden AF.

Mht. ældre optik, så er Pentax nok det mest bagudkompatible mærke. SMC-A optik giver dig blændeautomatik, mens SMC-F og FA også giver autofokus. Har selv et par stykker købt brugt, bla. på eBay - billige og optisk fremragende.

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...