Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heftelse på bil

voluz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du kjøper bilen med heftelse vil det si at du overtar ansvaret for å betale denne heftelsen.

Hvis du skal få den fjernet må du betale den summen som Elcon har tinglyst på bilen til Elcon, samt kjøpssum til selger.

-KJ

5133812[/snapback]

Summen Elcon vil ha + kjøpssum til selger blir jo godt over 300 000 kroner da. Så det må være feil. :p Kjøper jo ikke en bil med heftelser? De må jo bort før jeg evt. kjøper. Er det ikke sånn at selger nedbetaler heftelsene med den summen han får for salget? En sum som vil være for liten til å dekke heftelsene... Og jeg er ikke interessert i det for å si det sånn...

Noen må gjøre dette klarere for meg. :p

Lenke til kommentar

Heftelsen som står der er nok den samme som var da han kjøpte bilen. Summen synker ikke hos Brønnøysundregisteret, og fjernes ikke før heftelsen er helt borte. (En kamerat kjøpte seg NETTOPP bil med heftelse slik som dette).

Vet du sikkert at heftelsen virkelig er så stor som det der? Har du mulighet for å snakke med Elcon om denne heftelsen, så er jo det det enkleste.

Edit: kameraten min ringte rett og slett til banken som "eide" heftelsen (DNB), som fortalte ham at heftelsen var MYE mindre enn den fremsto i Brreg.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Vel, hetelse er pant. Det vil si at hvis gammel eier ikke løser ut sin gjeld og ikke betaler den ned så kan Elcon selge bilen for å få dekning for sine krav. Det er viktig å huske på at gjelda på bilen kan være lavere enn heftelsen, dette finner du ut lett ved en telefon til Elcon vil jeg tro.

Det du IKKE skal gjøre er å betale selger pengene for bilen uten at heftelsen er slettet.

Lag en avtale der du forplikter deg å innløsegjelden samt å betale mellomlegget opp til 150. 000 til selger, eller at du overtar selgers gjeld og betaler overstående opp til 150. 000.

Lenke til kommentar

Heftelser følger bilen, enkelt og greit. Så hvis du kjøper en bil som har heftelser for 150.000 (f. eks en bank som har pant i bilen), så sitter du med skjegget i dass. Hvis du vil kjøpe bilen, så sørg for at selger ordner opp i heftelsen og få dette bekreftet av Brreg.

Lenke til kommentar

Han har kanskje nylig kjøpt den selv da, og må kvitte seg med den selv om han taper på den? Hvis du har veldig lyst på bilen, er det jo bare å snakke med han om hvordan dere skal løse dette. Han vil bli uten bil, og samtidig bli 6539 kr fattigere.

Det går alltids an å ordne slikt, bare dere snakker åpent om det og kommer til en løsning dere begge er fornøyde med.

Edit: ja, han kjøpte den 8. august ifølge heftelsen. Prisfallet på bilen har vært litt større enn det han har betalt ned på lånet, rett og slett. Ikke så veldig uvanlig det.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Blir litt mistenksom når han ikke sier et ord om at det er heftelser på bilen. Hadde ikke oppgitt regnr. på Finn.no, så måtte gå inn på Brreg og manuelt taste inn reg.nr. En hver som kjøper bil bør selvsagt sjekke dette, men selger kan jo si i fra også om han vil ha en "renslig" handel.

Synes det er litt mistenksomt at han selger allerede etter å ha kjøpt den 8. august. Kan tyde på at han har funnet mange feil på bilen som vil koste skjorta å reparere. Han sier at han vil selge bilen fordi han ønsker å kjøpe en ny bil av samme type, bare et hakk nyere.

Lenke til kommentar

En del kjøpere viker unna og finner en annen bil når de ser det er hefte i bilen, noe som er ganske dumt. Det blir mer og mer vanlig å ta opp lån med pant i bilen, og da er det ikke værre enn å høre med selger om han har tenkt å fjerne dette, samt få det med i en kontrakt at dette skal fjernes av selger.

Min bil var det heftelse i når jeg fant den på nettet. Jeg ringte, men nevnte det ikke, og i neste samtale oppga selger dette selv, da ikke han heller visste at det var heftelse i bilen. Da var det faktisk banken som hadde "glemt" at dette var tilbakebetalt for lengt og ordna opp, så selger ordna så opp og gav meg garantier på at dette skulle han fikse. Det stod også i kontrakten, selv om heftelsene var bortevekk når jeg betalte for bilen.

Heftelser trenger ikke være så ekkelt som det høres ut og som mange tror, men selvsagt finnes det uærlige sjeler der ute som kan finne på å lure deg, men sannsynligheten er vel like stod på at de finner på noe annet også..

Lenke til kommentar
Hvis selgeren ikke har opplyst om heftelsene på bilen ville jeg ha holdt meg LANGT unna... Hvordan ligger den i pris i forhold til tilsvarende biler? Har du link til annonsen?

-KJ

5134602[/snapback]

Ja, var litt skuffende det. For han virket straight helt til jeg selv fant ut det med heftelsen... Fikk tilbake fra selger: "Lånet mitt blir jo betalt av deg dersom du skal ha bilen. Helt vanlig dette."

Og det er vel på en måte sant...

Prisen på bilen er vel egentlig ganske så god i forhold til sine "brødre". Mener jeg da.. andre har kanskje annet syn på saken? Et søk på tilsvarende biler på AutoDB og Finn.no gir jo en grei pekepinne... (Husk Quattro, 1.8Ts, 98-mod og ikke SÅ gal km.stand...)

Glemte linken: http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...&tot=151&page=2

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Så lenge Banken til nåværende eier er villig til å gi dekning av restbeløpet (16.000) så er jo saken grei...

Har du kontrakt med eier at panten ikke skal bli med over på det er saken grei...

Hvis han betaler banken 16.000kr før du betaler banken de 150.000kr så er saken grei...

Mange har pant i bil å det er helt vanlig...

Br.regg. viser alltid det beløpet som ble lånt ved kjøpet, det synker ikke i registeret...

Lenke til kommentar
Så lenge Banken til nåværende eier er villig til å gi dekning av restbeløpet (16.000) så er jo saken grei...

Har du kontrakt med eier at panten ikke skal bli med over på det er saken grei...

Hvis han betaler banken 16.000kr før du betaler banken de 150.000kr så er saken grei...

Mange har pant i bil å det er helt vanlig...

Br.regg. viser alltid det beløpet som ble lånt ved kjøpet, det synker ikke i registeret...

5135065[/snapback]

Klar over at det ikke faller i Br.regg. Men har ringt banken hans (Elcon), og de fortalte at det nå hadde falt til 161 539. Ikke akkurat sunket så mye med andre ord...

Så panten er høyere enn bilens verdi/salgssum. Og jeg kommer ikke til å gi mer enn 155 000 for den maks. Så da kommer han til å skylde meg 6539,- kroner. Og så betaler jeg det resterende beløpet rett til Elcon uten at det er innom han. Right?

Lenke til kommentar

Det er veldig svakt av selger å ikke opplyse om dette og hvordan han hadde tenkt å løse det allerede i første kontakt, men som andre i tråden sier, så skulle det gå greit om du får det inn i kontrakten med selger at bilen selges fri for heftelser.

Jeg ville også ha hørt med banken om hvordan de løser saken med ham mht. å få innløst panten i bilen.

-KJ

Lenke til kommentar
Det er veldig svakt av selger å ikke opplyse om dette og hvordan han hadde tenkt å løse det allerede i første kontakt, men som andre i tråden sier, så skulle det gå greit om du får det inn i kontrakten med selger at bilen selges fri for heftelser.

Jeg ville også ha hørt med banken om hvordan de løser saken med ham mht. å få innløst panten i bilen.

5135333[/snapback]

Ja, skal høre med Elcon. Har i hvert fall ikke tenkt å la noen penger passere gjennom selger for å si det sånn. Han har vel ikke akkurat vist seg den tilliten verdig... Her skal penger rett fra meg til hans bank i tilfelle...

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte bilen min sto det at det var heftelse for 70000 på bilen. Selger sa da aldri et ord til meg om heftelser på bilen. Fikk det bare med i kontrakten at alle heftelser på bilen skulle slettes før jeg kjøpte den, og han fjernet den da selv. Tror aldri jeg nevnte det med heftelser for han en gang.

Lenke til kommentar

Fattern kjøpte for litt siden en Volvo 850 til 90000. På Brønnøysund stod det 178.000 kroner i heftelse. Ved telefon til finansieringsselskapet bekreftet de skyldig beløp på lån til kr. 78000. Han betalte dette til selskapet og resten til gammel eier. Selskapet slettet panten.

Men er er jo gjelda større! :nei:

Lenke til kommentar

Slik bør det gjøres

Er det registrert en heftelse anbefales det at kjøper gjør opp direkte med banken/ finansieringsinstitusjonen. Dette må gjøres i samarbeid med selgeren. Kjøper bør få en bekreftelse fra finansieringsinstitusjonen eller banken om størrelsen på gjelden inkl. renter og omkostninger, og betale dette beløpet direkte til panthaver/banken, og resten av kjøpesummen til selger.

Husk å bruk kjøpekontrakt

Lenke til kommentar
Slik bør det gjøres

Er det registrert en heftelse anbefales det at kjøper gjør opp direkte med banken/ finansieringsinstitusjonen. Dette må gjøres i samarbeid med selgeren. Kjøper bør få en bekreftelse fra finansieringsinstitusjonen eller banken om størrelsen på gjelden inkl. renter og omkostninger, og betale dette beløpet direkte til panthaver/banken, og resten av kjøpesummen til selger.

Husk å bruk kjøpekontrakt

5138916[/snapback]

Dette vil hjelpe lite hvis det er heftelse og ting ikke blir gjort opp riktig. Så lenge det er pant i bilen så kan banken selge bilen hvis lånet blir misligholdt\ ikke betalt, man sitter da i saksen hvis selger ikke eier noen penger til å erstatte deg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...