frakk2000 Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Har en Toyota 1.6 fra 1986. 1.6DX om noen lurer. Har motoren 4A. Har sett det finnes en motor som heter 4A-FE som har 115HK istedet for mine 85. Den har også 16ventiler og litt sånn annet kos. Regner med det er injection? Så kommer det store spørsmålet. Er det vanskelig å bygge om min til denne motoren? Passer den på min 5-speed kasse? Osv osv. Noen som vet? Det er billigere for meg å kjøpe ny motor enn å bytte clutch og registerreim. Så jeg har litt lyst på litt ekstra gamp også Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Jeg har en 4A-FE motor i en 91 mod corolla, og den har ca. 105 hester. (Finnes varianter av samme motoren med forskjellig effekt avh. av prod. år) F'en betyr at det er en "økonomi"-topp på 4A blokka. Vil du ha mer fres kan du gå for en 4A-GE som har mer krutt. Merk at blokka ikke er identisk på 4A-FE og 4A-GE, da bl.a. veiva på 4A-GE er dimensjonert for å tåle høyere turtall og effekt. E'en står for EFI, altså Electronic Fuel Injection. Skal du bygge om til EFI eller kjøpe hele motoren? Husk at du trenger veldig mye mer enn bare en ny topp på blokka du har. ECU, sensorer etc. etc. Ellers er jo 4A-FE motoren en god sliter med grei nok effekt på en bil som veier 1030 kg (corolla'n). Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Ojoj, dette blei mye Jeg har 4A motoren nå. Dvs, det er forgasser motor fra 1986. Regner med 4A-FE og GE er fra 90' + ? Jeg tenkte å kjøpe hele motoren ja, ikke bare blokk. Spørsmålet er jo om det er plass (motorfester) og om den passer på girkasse osv. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Ja, forresten, corollaen min veier 967kg tror jeg. Hvis jeg får tak i en motor med 115gamp, så blir det jo ganske så festlig Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Siden begge motorene har 4A blokka vil jeg tro motorfester burde passe, men for alt jeg vet kan dette ha blitt forandret. Du kan jo titte litt her for mer info om motoren: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_engine Ligger mye info ute på nettet ellers også om 4a-fe. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Aj aj, her var det mye kos å kikke på. Skal se om jeg finner ut noe spesifikt. Kunne godt tenke meg å bytte motor, fremfor å fikse på min som har gått 275 000km. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Bare å gå for en 4A-GZE med en gang Da får du orginal kompressormatet motor med 175 hk og god drivstofføkonomi Like lett å bygge om til en sånn siden du må bytte ledningsnett, bensin tank/pumpe, eksos og sannsynligvis noe fester osv Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 skru i en 4 gen 4A-GE og lek deg litt med den så har du rå bil Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Må gå for noe som er lett å få tak i, og til en billig penge. Så en kompressormatet 1.6 blir kanskje litt vanskelig Tror nok heller på en siste gen 4A motor ja. Må leite litt rundt, men med en 130hk motor i ei vogn på under 1000kg så blir det jo litt gøy Enda gøyere at jeg kjøpte kjerra for 5000 av en kompis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå