Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Transplantasjon 1.6 til 1.6i

frakk2000

Anbefalte innlegg

Har en Toyota 1.6 fra 1986. 1.6DX om noen lurer. Har motoren 4A.

Har sett det finnes en motor som heter 4A-FE som har 115HK istedet for mine 85. Den har også 16ventiler og litt sånn annet kos. Regner med det er injection?

Så kommer det store spørsmålet.

Er det vanskelig å bygge om min til denne motoren? Passer den på min 5-speed kasse? Osv osv.

Noen som vet?

Det er billigere for meg å kjøpe ny motor enn å bytte clutch og registerreim. Så jeg har litt lyst på litt ekstra gamp også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 4A-FE motor i en 91 mod corolla, og den har ca. 105 hester. (Finnes varianter av samme motoren med forskjellig effekt avh. av prod. år)

F'en betyr at det er en "økonomi"-topp på 4A blokka. Vil du ha mer fres kan du gå for en 4A-GE som har mer krutt. Merk at blokka ikke er identisk på 4A-FE og 4A-GE, da bl.a. veiva på 4A-GE er dimensjonert for å tåle høyere turtall og effekt.

E'en står for EFI, altså Electronic Fuel Injection. Skal du bygge om til EFI eller kjøpe hele motoren? Husk at du trenger veldig mye mer enn bare en ny topp på blokka du har. ECU, sensorer etc. etc.

Ellers er jo 4A-FE motoren en god sliter med grei nok effekt på en bil som veier 1030 kg (corolla'n).

Lenke til kommentar

Må gå for noe som er lett å få tak i, og til en billig penge. Så en kompressormatet 1.6 blir kanskje litt vanskelig ;)

Tror nok heller på en siste gen 4A motor ja. Må leite litt rundt, men med en 130hk motor i ei vogn på under 1000kg så blir det jo litt gøy :)

Enda gøyere at jeg kjøpte kjerra for 5000 av en kompis ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...