Gå til innhold

Ja eller nei til EU?

Anbefalte innlegg

Ja, men gaar ikke bare ann aa tenke ideologi her autofil. Penger, sikkerhet, stabilitet, fremgang er meget viktig aa ha i bakhodet.. Tenk 30-40 aar frem i tid.

Syns noen burde lage en god for og imot EU liste og saa gjoere den sticky. Sann som #det politiske landsskapet traaden#

Eg har verken kunnskap eller talmodighet til det men...

Invictus> Eu er langt mer kapitalistisk enn Norge. Skandinavia er de mest sosialistiske landene i Europa. Og Norge det mest sosialistiske landet i skandinavia.. Tenk da hvis vi inngaar en union med disse mer kapitalist vennlige landene? Jo Norge blir mindre sosialistisk. Det er bedre aa ha mye penger paa bok med litt skeivfordeling enn lite penger, men med bra fordeling.

Men savner som sagt objektive for og imot argumenter slik at det blir lettere aa ta ett valg som ligner paa aa vaere rasjonelt. Er mye usikkerhet og spekulasjon som lusker rundt i EU debatten og eg savner objektivitet og klare for og imot argumenter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skandinavia er de mest sosialistiske landene i Europa.

5780914[/snapback]

Dette er regelrett tøv. Hviterussland er for eksempel kommunistisk. Ta en titt på Index of Economic Freedom, så ser du at Norge ikke ligger veldig dårlig an.

Jeg fikk ikke til å linke direkte til oversikten over europeiske land, så jeg tok et skjermskudd istedenfor:

post-24345-1142851299_thumb.jpg

Jeg betviler også påstanden om at «EU er langt mer kapitalistisk enn Norge». EU er en sosialistisk tollunion som regulerer stort sett alt som er mulig å regulere.

Lenke til kommentar

heh.. tabellen din beviser jo akkurat påstanden min. Under government intervention er det 2 land i europa som får høyest score. Norge og hviterussland.

Hviterussland er ett totalitærtregime der fri presse, møtefrihet, ytringsfrihet, demokrati etc ikke finnes. Hviterussland er heller ikke med i EU. Hviterussland kan være så kommunistisk de vil. Sålenge de ikke er med i EU spiller det ingen rolle for oss.. Du bommet fælt her.

Lenke til kommentar
heh.. tabellen din beviser jo akkurat påstanden min. Under government intervention er det 2 land i europa som får høyest score. Norge og hviterussland.

5781748[/snapback]

Det gir ikke mening å se på én faktor isolert sett uten å ta betraktning andre relevante faktorer. I så fall kunne man hevde at De forente stater er et sosialistisk land fordi de kommer dårlig ut med hensyn til offentlige utgifter.

Norge kommer godt ut på eiendomsrett, handels- og pengepolitikk og flere andre faktorer, og det veier i stor grad opp for de dårlige poengsummene på eksempelvis offentlig inngrepen i økonomien. Sverige og Danmark ligger enda bedre an.

Hviterussland er ett totalitærtregime der fri presse, møtefrihet, ytringsfrihet, demokrati etc ikke finnes.

5781748[/snapback]

Nettopp. Det er det som kalles sosialisme.

Hviterussland er heller ikke med i EU.

5781748[/snapback]

Du sa at skandinaviske land er de mest sosialistiske land i Europa, ikke i EU. Det er uansett mange land som er verre enn de skandinaviske og som også er medlem i EU, både i Øst-Europa og på kontinentet. Russland og Frankrike er to gode eksempler.

Lenke til kommentar

Du sa at skandinaviske land er de mest sosialistiske land i Europa, ikke i EU. Det er uansett mange land som er verre enn de skandinaviske og som også er medlem i EU, både i Øst-Europa og på kontinentet. Russland og Frankrike er to gode eksempler.

5782078[/snapback]

Du må lese hvert av mine innlegg som en helhet uten å trekke ut enkeltsetninger. Da forsvinner nemlig den store betydningen.

Og forresten. Siden når ble russland med i EU?

Ja huff så artig komentert av deg. Skal du være en komediker eller ska du debattere? De 2 går nemlig dårlig sammen.

Er ikke imponert over "argumentene" dine.

Lenke til kommentar
Hviterussland er ett totalitærtregime der fri presse, møtefrihet, ytringsfrihet, demokrati etc ikke finnes.

5781748[/snapback]

5782078[/snapback]

Siste jeg sjekket så er vel dette heller kjennetegnene til et diktatur....

Lenke til kommentar
Og forresten. Siden når ble russland med i EU?

5782360[/snapback]

Nei, det har du rett i; det var en blunder.

Ja huff så artig komentert av deg. Skal du være en komediker eller ska du debattere?

5782360[/snapback]

For meg er ikke de to gjensidig utelukkende.

Er ikke imponert over "argumentene" dine.

5782360[/snapback]

Takk, i like måte.

Siste jeg sjekket så er vel dette heller kjennetegnene til et diktatur....

5782619[/snapback]

Riktig. I dette tilfellet sosialistisk diktatur.

Lenke til kommentar

Sosialisme er i følge wikipedia dette her:

Sosialisme betegner en politiske hovedretning innenfor den sosialistiske ideologi som framhever økonomisk utjevning og felleseie over samfunnets viktigste ressurser og virksomheter som overordnede mål for samfunnsutviklingen. Gjennom sosiale reformer ønsker man å oppnå idealsamfunnet uten klasseskiller. Sosialismen hadde sterk oppslutning blant bønder og industriarbeidere fra midten av 1850 frem til den andre verdenskrig. I dag har de største grupperingene som tidligere kalte seg sosialistiske transformert sine politiske tanker i retning av den sosialdemokratiske ideologi.

Kilde: Wikipedia

Hviterussland er vel det siste diktatur i Europa, IKKE et sosialistisk diktatur!!

Norge er det mest sosialistiske landet i Europa for tiden, og det blir ikke akkurat bedre med dagens regjering...

Lenke til kommentar
Norge er det mest sosialistiske landet i Europa for tiden, og det blir ikke akkurat bedre med dagens regjering...

5783141[/snapback]

Det har jeg faktisk vanskelig for å forstå. Jeg har sett på Sverige som verstingen de siste årene. Ihvertfall på mannen i gata sine holdninger så er jeg bombesikker på at Sverige er verre enn Norge, hvor verre betyr mer sosialistisk.

Lenke til kommentar

Vet dette er en diskusjon om EU, men OT må jeg bare si:

At noen ikke klarer å skille et diktatur fra et demokrati med sosialistisk flertall kan jeg bare ikke forstå. Et land uten demokratiske valg og med en president som dreper sine politiske motstandere og elskes av de eldre fordi han "opprettholder stabilitet" kan da ikke på noen måte sammenlignes med et demokratisk land.

Dette med kommunisme er også påfallende. Det har _aldri_ vært noe kommunistisk land. Om du har vært borti Marx og Engels tekster vet du at verken Sovjet, Kina, Nord-Korea, Cuba eller noen annet land har vært kommunistisk. Det nærmeste man noen sine kom etter Marx og Engels definisjon til et kommunistisk land var Sovjet som gjennomgikk fasen der klasseskillet skulle dø ut og med det staten. Dette skjedde aldri fordi Lenin døde tidlig og mot hans vilje overtok Stalin. Det var ikke kommunism, men stalinisme som formet Sovjet etter Lenins død i 1924.

Når det kommer til de "forferdelige sosialistene" enkelte snakker om må jeg bare si meg meget skuffet. Egne penger rekker kanskje lenger så lenge alt går din vei, men ofte skjer ikke alt slik som du kunne ønske og er det da slik å forstå at både egen lykke og ulykke er like selvforskyld slik oppfatning har vært i flere kapitalitiske land?

Lenke til kommentar
At noen ikke klarer å skille et diktatur fra et demokrati med sosialistisk flertall kan jeg bare ikke forstå. Et land uten demokratiske valg og med en president som dreper sine politiske motstandere og elskes av de eldre fordi han "opprettholder stabilitet" kan da ikke på noen måte sammenlignes med et demokratisk land.

5783630[/snapback]

Det er vel noen som ikke har fulgt med i historietimen da vel :p

Lenke til kommentar

Jeg er imot EU, men av andre grunner enn det en del har. Mange mener at at vi ikke burde gå inn i EU siden vi har ingenting å tjene, bare tape på det, vi er jo tross alt verdens rikeste land, hva skal vi med støtte?

Det er en egoistisk måte å tenke på som ikke lønner seg i det lange løp. Jeg er imot siden Norge kan heller hjelpe U-land i Afrika enn å hjelpe land i Øst-europa som egentlig ikke sliter så mye som dem i Afrika. De greier seg fint og med hjelp av land som Frankrike, Tyskland og Storbritiannia sp holder det. EØS er ganske greit selvom vi kanskje kunne holdt utenfor det.

Vi er inne i EØS av helt gale grunner. Hva er vitsen å være med i EØS å samtidig følge mange av reglene som EU vedtar? Da kan vi likså godt gå inn i EU. Men nei, egoismen slår inn her også. EØS er bra, men å ikke være med på det ville vi overlevd med helt perfekt.

Nei til EU og delvis ja til EØS. At vi er utenfor EU gjør oss unike og ettertraktet som kan være veldig bra. Vi skiller oss ut, men da må vi hjelpe land i Afrika for å skille oss ut på en positiv måte og ikke sitte å ruge på pengene for oss selv. EU handler tross alt om samarbeid og å støtte hverandre, det er det vi sier nei til, og jeg er enig.

FN er nok der vi gjør en ganske så bra jobb med Kjell Magne Bondevik nå. Selv om jeg aldri kommer til å stemme KrF så mener jeg at KMG er en bra mann og en god politiker som ønsker de fleste godt.

Nei til EU!

Lenke til kommentar
Hva er vitsen å være med i EØS å samtidig følge mange av reglene som EU vedtar?

5788925[/snapback]

For at vi skal kunne delvis være med i EU, som EØS-avtalen lar oss, må vi ha samme bestemmelsene siden EU-markedet krever at man har like regler. Om man ikke skal følge mange av reglene som EU vedtar må man forhandler en handelsavtale ved hver enkel handel og ikke bare handel sammen så enkelt som vi per i dag gjør pga EØS-avtalen.

Støtter deg i at Norge bør handle mer med afrikanske land, og mener blant annet det var feil av Norge å sende landbruksminiteren fremfor bistandsminiteren til forrige WTO-forhandling. Samtidig er EU vår nærmeste nabo, og det vil være heller uheldig å ikke være verken medlem eller ha en handelsavtale med EU ettersom ØMU-området, Sverige og Storbritannia er vår viktigste handelspartnere.

EU står per i dag for 21 % av verdens produksjon av varer og tjenester (BNP) og et norsk medlemsskap vil bety fritt frem for norske bedriften på dette markedet.

[edit]

5783141[/snapback]

Det har jeg faktisk vanskelig for å forstå.

5783179[/snapback]

En indikator må da være proposjonen mellom økonomiske klasser, og når Norge har den største andelen økonomisk middelklasse i den vestlige verden vil dette pekke mot at Norge også er det mest sosialistiske landet.

Du kan også se på HDI som en indikator på hvordan velferd fungerer i et land, og også her er sosialistiske Norge på topp.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Det er en egoistisk måte å tenke på som ikke lønner seg i det lange løp.

5788925[/snapback]

Hvordan kan noe være egoistisk og samtidig ikke lønne seg?

5790085[/snapback]

Fordi egoisme ofte bare gir kortvarig vinning. ;)

At man ikke vil gå inn i EU fordi man da vil betale litt for utviklingen i noen østeuropeiske land for en periode er å tenkte kortsiktig. Akkurat disse landene kan fort bli viktigte handelspartnere Norge kan være tjent å handle med i fremtiden.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Vel, er en handling genuint egoistisk dersom den kun tjener en på kort sikt?

5790144[/snapback]

Lol, nå holdt jeg meg til det der egoisme kom opp og snakket spesifikt om dette, så det blir litt dumt å si ja eller nei på et slikt spørsmål.

Nå snakket jeg om egosime i et samfunnsøkonomisk aspekt, og da blir det vel mulig å si at det er egoisme å tenke på hva som tjener deg best akkurat nå fremfor hva valgt ditt vil bety for deg og andre om 1, 5 og 10 år.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Det er en egoistisk måte å tenke på som ikke lønner seg i det lange løp.

5788925[/snapback]

Hvordan kan noe være egoistisk og samtidig ikke lønne seg?

5790085[/snapback]

en tvist på denne; spillteorispill :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoners%27_Dilemma

andre versjoner av dette spillet tar for seg miljøvern osv osv

(les real life examples i linken over)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...