Gå til innhold

Ja eller nei til EU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. De norske politikerne klarer fint å ødelegge det norske næringslivet, vi trenger ikke å melde oss inn i EU for å klare det.

2. EU er kommet for å bli, om noen år vil denne unionen ha like stor makt som USA i verdenssammenheng. Hvorfor ikke benytte anledningen til å bli en del av denne stormakten?

3. Norge kan ikke leve evig på oljen, denne vil være slutt om 50-100 år og hva skal vi leve av da? Som jeg nevnte så klarer politikerne å ødelegge det næringslivet vi har i dag, og de legger ikke akkurat til rette for nyetableringer. Start et aksjeselskap hvis du har et ønske om å bli kriminell :w00t:

4. Norge står nesten allerede med begge føttene i EU gjennom EØS, bortsett fra at vi ikke kan benytte oss av de godene som EU tilbyr (ja det finnes noen av disse også). Vi betaler bare i dyre dommer for å få muligheten til å benytte EU-området som handelspartner, altså å få muligheten til å tilby norske varer i dette markedet.

5. Gjennom EU vil vi til slutt bli av med alle de unødvendige toll og avgiftskvotene her til lands, og alle vil ha muligheten til å for eksempel kjøre en ny og sikker bil i stedet for den 15 år gamle kassa som er det eneste de har råd til med dagens priser.

6. Det er ikke noen fare med at EU vil overta oljefondet hvis vi melder oss inn. Alle nasjoner har råderett over sine egne ressurser. Det er jo ikke staten som utvinner oljen pr dags dato, det er jo private selskaper som gjør dette. Den største innblandingen som kommer som en følge av medlemsskap i EU er at andre også kan lete på norsk sokkel. Litt konkurranse har vel aldri skadet noen?

I bunn og grunn er det egentlig bare greit at vi blir medlem av EU, da vi allerede er sterkt knyttet opp mot dem. Så jeg sier JA til EU.

PS: bra at alle har forskjellige meninger, litt kjipt hvis alle mente det samme og ville det samme liksom :tease:

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

hva vil skje med norge er det største spøsmålet?

vil vi bli en teknostat som er hva vi burde bli siden vi kommer med så mang penger, eller vil vi bli glemt og heller bli en fiske nasjon. noe som gjør at jeg kommer til å røme landet til fordel for asia?

Lenke til kommentar
1. De norske politikerne klarer fint å ødelegge det norske næringslivet, vi trenger ikke å melde oss inn i EU for å klare det.

Hvordan kan du påstå at politikerne ødelegger næringslivet? Siste årene har det gått så det uler, med store aksjeutbytter til eierne.

2. EU er kommet for å bli, om noen år vil denne unionen ha like stor makt som USA i verdenssammenheng. Hvorfor ikke benytte anledningen til å bli en del av denne stormakten?

En lov som passer noen eu-land bør nødvendigvis ikke være noe som passer for oss. Derfor kan det være smart å stå utenfor og ikke være bundet på hender og føtter av felles eu-regler.

3. Norge kan ikke leve evig på oljen, denne vil være slutt om 50-100 år og hva skal vi leve av da? Som jeg nevnte så klarer politikerne å ødelegge det næringslivet vi har i dag, og de legger ikke akkurat til rette for nyetableringer. Start et aksjeselskap hvis du har et ønske om å bli kriminell  :w00t:

Om 50-100 år har vi kanskje vind- og bølgekraftverk, sånn sett er vi heldigere enn inneklemte land i sentral-europa. Arbeidsledigheten er lavere hos oss enn i eu, og det vil den også være i fremtiden tror jeg, tatt i betraktning at eu sliter med fler/større sosiale problemer enn Norge.

4. Norge står nesten allerede med begge føttene i EU gjennom EØS, bortsett fra at vi ikke kan benytte oss av de godene som EU tilbyr (ja det finnes noen av disse også). Vi betaler bare i dyre dommer for å få muligheten til å benytte EU-området som handelspartner, altså å få muligheten til å tilby norske varer i dette markedet.

Hvilke goder? Blir vi fullt medlem må vi betale adskillig mer enn vi må i dag.

5. Gjennom EU vil vi til slutt bli av med alle de unødvendige toll og avgiftskvotene her til lands, og alle vil ha muligheten til å for eksempel kjøre en ny og sikker bil i stedet for den 15 år gamle kassa som er det eneste de har råd til med dagens priser.

Hvor har du det fra? Det er slik at hvert eu-land selv fastsetter avgiftsnivået, så at det blir billigere biler er bare tull. Sjekk f.eks. ny-bil prisene i mangeårig-eu-landet Danmark. Der er bilene mye dyrere enn i Norge.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? Det er slik at hvert eu-land selv fastsetter avgiftsnivået, så at det blir billigere biler er bare tull. Sjekk f.eks. ny-bil prisene i mangeårig-eu-landet Danmark. Der er bilene mye dyrere enn i Norge.

Vent og se, snart kommer nok EU til å sette en standard for bil/bensinavgifter. Da stemmer jeg Ja. Akkurat nå ser jeg ikke poenget.

Edit. Massive quoteissues.

Endret av Lord^
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at politikerne ødelegger næringslivet? Siste årene har det gått så det uler, med store aksjeutbytter til eierne.

5741461[/snapback]

Norge har i dag en overopphetet økonomi. Dette ene og alene fordi norske politikere ikke tørr ta upopulære avgjørelser som å føre en kontraktiv finanspolitikk pga petropopulismen representert ved FrP. Det høres kanskje rart ut, men Norge trenger flere arbeidsledige eller høyere inflasjon, og det kjapt.
Lenke til kommentar

LAv arbeidsledighet = mangel på arbeidskraft = høyere løninger for å beholde og skaffe knappe ressurser = dyrere produkter = svakere konkuranse = mindre eksport = høyere verdi på krona mot utenlandsk valutta = enda dårligere konkuranse = konkurs.

Mulig jeg er litt ute å kjøre her, men mener at det er noe slik som dette det vil bli om man ikke gjør noen grep. Mener jeg glemte noe om renter og skatter også ... hmm hmm komplisert dette

Lenke til kommentar
petropopulisme (petro'popul|is"me) -n (av lat. populus 'folk' og petra 'sten, klippe') politisk synspunkt som motivert av ønske om å vinne folkelig støtte fordrer økt bruk av oljepenger, i opposisjon til offisiell norsk økonomisk politikk mht. "handlingsregelen" etc.; partiet ble beskyldt for p-
For de fleste er det vanskelig å forstå hvorfor et av verdens beste og rikeste land kan ha dårlig skoler og gamle veier samtidig som vi har ufattelige 1400 mrd. på bok.

Om du og jeg mangler bil og har penger kjøper vi en bil, enkelt og greit. For staten er det ikke like enkelt. I Norge har vi omtrent 3 mrd arbeidstimer og disse koster x kroner. Om staten ønsker flere arbeidstimer og kjøper disse med penger vi har fra det enorme overskuddet i utenriksregnskapet (les "Statens pensjonsfond - utenland" a.k.a. Oljefondet) vil vi fortsatt ha 3 mrd. arbeidstimer til en høyere x. Staten har nemlig midler nok til å overby den private etterspørselen etter arbeidskraft. Om staten da skulle ønske en ny bil og bruker oljepenger til å kjøpe denne vil dette altså gjøre så du og jeg må stå i kø etter staten.

At FrP spiller på at mange har vanskeligheter med å forstå at oljepengene ikke kan brukes på alt vi mangler, og dermed gjør de fra før av svake lederne våre mindre villige til å gjøre viktige, men upopulære avgjørelser er et onde, og jeg mener man overhode ikke skal stemme FrP.

På den andre siden er det nesten så jeg stemmer FrP ved neste valg i håp om at de får totalt flertall så mannen i gata får se hvilken effekt FrPs politikk egentlig vil ha.

skal heller si hva jeg mener etter du har svart

5747473[/snapback]

Venter ;)

LAv arbeidsledighet = mangel på arbeidskraft = høyere løninger for å beholde og skaffe knappe ressurser = dyrere produkter = svakere konkuranse = mindre eksport = høyere verdi på krona mot utenlandsk valutta = enda dårligere konkuranse = konkurs.

Mulig jeg er litt ute å kjøre her, men mener at det er noe slik som dette det vil bli om man ikke gjør noen grep. Mener jeg glemte noe om renter og skatter også ... hmm hmm komplisert dette

5747659[/snapback]

Du er ikke så alt for langt unna. ;)

Står om dette på www.norgesbank.no

Lenke til kommentar

En stor fordel er at vi får stemmerett, og deltagelse i ymse komiteer som skal utforme EU politikk. Idag har vi nada og EU land ler seg skakke når de ser de to tullingene fra UD som kommer for å påvirke EU.

Andre norske bedrifter er 100 ganger flinkere til lobbyvirksomhet enn det UD er.

..bare tullinger er imot deltagelse i demokrati. Jeg personlig mener at nei til eu folk burde vært tvangsflyttet til finnmark, og så frata finnmark stemmerett, og rett til enhver deltagelse i norske politiske samfunn. De kna få lov til å sende 2stk til å drive lobbyvirksomhet.

Vi betaler faktisk nesten like mye som ved fullverdig medlemskap. så jeg ser ikke problemet med deltagelse.

Eneste klausul jeg vil ha med er matvarekontroll. Det er det eneste.

Lenke til kommentar
..bare tullinger er imot deltagelse i demokrati.

Mange mener det blir mindre demokrati hvis vi går med i EU, dvs. avgjørelser flyttes fra dagens kommune/fylke/stat, og over til EU parlamentet.

Eneste klausul jeg vil ha med er matvarekontroll. Det er det eneste.

Da ligger du dårlig ann. EU har nå nylig tillatt visse gen-manipulerte matvarer. Hadde vi vært fullt EU-medlem kunne vi ikke nekte å selge dette.

Lenke til kommentar

hvem solgte ut Telemord eller STAToil (hører dere STAT) dette er to av flere ting som skulle hvert 100% norske stat sitt men i stedet hvis ikke jeg tar feil var det Frp som gikk god for å selge det, og det samme med statens vei vesen hvofor i heite huleste er dette delvis solgt greit nokk at det er mest eid av staten men det er ikke nokk det skulle hvert 100% eid av staten detet gjelde for alle bedrifter egentlig som har stat i seg egentlig (ser litt dumt ut når f.eks statoil ikke er 100% statens sitt.

og en ting til rettet mot hvorfro ikke JA til EU men NEI.

hvem i heite huleste vil ha en gen modifisert klase med bannaner som er identiske med de du kjøpte forgje uke. eller at agurkene SKAL vere rette absurd er dette. gå heller og kjøp noen agurk planter så skal du se hvor rette de er/blir

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
hvem solgte ut Telemord eller STAToil (hører dere STAT) dette er to av flere ting som skulle hvert 100% norske stat sitt men i stedet hvis ikke jeg tar feil var det Frp som gikk god for å selge det, og det samme med statens vei vesen hvofor i heite huleste er dette delvis solgt greit nokk at det er mest eid av staten men det er ikke nokk det skulle hvert 100% eid av staten detet gjelde for alle bedrifter egentlig som har stat i seg egentlig (ser litt dumt ut når f.eks statoil ikke er 100% statens sitt.

og en ting til rettet mot hvorfro ikke JA til EU men NEI.

hvem i heite huleste vil ha en gen modifisert klase med bannaner som er identiske med de du kjøpte forgje uke. eller at agurkene SKAL vere rette absurd er dette. gå heller og kjøp noen agurk planter så skal du se hvor rette de er/blir

5752916[/snapback]

Uten å starte en partidebatt her, så har vel aldri FrP sittet i regjering, ergo de har aldri hatt muligheten til å bestemme at de statseide selskapen du nevner skulle selges eller ikke... Det er vel ene og alene regjeringen som kan foreslå dette og et slikt forslag kan kun bli gjennomført med flertall i stortinget :yes:

Når det kommer til mat og sånn så er vel for øyeblikket maten i EU mye sikrere enn maten i Norge, ref: e.coli bakterien.

Tror ikke det vil være fare for matvarene hvis vi blir med i EU, fordi EU har omtrent like strenge krav som Norge på dette området.

Angående genmodifisert mat. Har du vært i en matbutikk i det siste og studert for eksempel eplene som ligger i fruktdisken der? Skulle nesten tro at disse var laget av plastikk! Tror ikke vi trenger å melde oss inn i EU for å selge genmodifiserte matvarer! Det har vi allerede gått med på gjennom EØS.

Lenke til kommentar

ja må komme med et inspill mot EU. som tidligere så har pampene i Frankrike greid å skape en nesten revolusjon. og dette greier de nå også med å inføre en lov som tilsier at

ALLE under 23år kan få sparken når som helst uten begrunnelse, så lenge de ikke har jobbet der i 2 år.

og nå er det fult kaos i frankrike(det lille og gode landet som ikke har vunnet en krig, og oppstandet til EU.) så hvordan kan det ha seg at EU skal være så j*** bra nå alt som skjer i Frankrike er kaos og nesten revulosjoner. er det viskelig dette vi vil skal skje i norge og resten av europa?

Lenke til kommentar
EU er en gjennomregulert, byråkratisk, sosialistisk og proteksjonistisk tollunion som er akkurat det overnasjonale verktøyet sosialistene trenger for å kunne oppnå en stor-europeisk sosialiststat. Jeg sier nei takk.

5744655[/snapback]

Aner jeg omvendtpsykologi trikset? :dribble:

EU er byråkratisk, noe som er en direkte effekt av komplisiteten av samfunnsformen.

USA er minst like proteksjonistisk som EU.

EU har ingenting med sosialisme å gjøre, men kapitalens hunger etter stadig nye markeder . EU er, som kanskje noen husker, primært en økonomisk union, en union for de kapitalsterke og de groteskt store selskapene, EU er ikke en union for arbeidere & den gjennomsnittlige borgeren.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...