Gå til innhold

Ja eller nei til EU?


Anbefalte innlegg

norge vil over leve fint etter olja tar slutt på teknologi bare les på den knvensjonen de hadde på soria moria huker ikke helt hvor det ligger men militæret skal få MYE mer penegr til teknologi.ADSL skal bli 99.9utbredelse i norge innen 4år. så nå er det bare å vente på at en eller annen teknisk nyvinning blir utvikler i millitæret. norge er også eneste supplyer av solcelle paneler(den krystallflaten oppå de som absoberer lys) Elkem Fiska er de som produserer dette stoffer som er 99.999% ren Si (Silika). varme skold på NASA sine raketter er utvilket i norge og det betales store summer til Elkem. trykk draktene til NASA sin romforskning er utvilklet i norge med patent i millitæret. så jo det bevilges allerede mange milliarder til teknologi. og oss nordmenn er nogså gode på nyvinninger. GSM systemet (utvilket i norge) solgt til finnland og sverige.

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Nei til EU!

 

Men WTO er i grunn ennå verre. For store deler av Norge vil ein liberal WTO-avtale med sterkt reduserte tollgrenser vera kroken på døra.

 

Det meste av Norge er utanfor Oslo. I mange småbygder rundt om i landet er det jordbruket som på ulike vis held liv i bygda. EU/WTO vil slå beina under desse og det vil medføra ei radikal brakklegging av store deler av Norge.

 

Alle kan ikkje jobba i byen!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det snakkes om "bønda" som en rase uten peiling på hva som er best for norge. Om alle "bønda" hadde streika hadde du dødd skal jeg si deg.

 

Og til Lucifer89 vil jeg minne om hva som skjedde med Naurus som gikk fra å være verdens 2. rikeste land til et u-land. Norge er verdens 2. rikeste land. (Etter Liechtenstein)

 

Og dere som gjør narr av de som er glad i krona og liker euro best på ferie kan vel gjerne flytte?

 

En ting er i hvert fall sikkert. Norge blir ikke verdens 2. rikeste land lenger hvis vi blir medlem av EU. Så kan de som er glad for at latvia og litauen blir litt rikere heller juble.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Vi kan ikke forsyne hele Norge med mat på kort varsel i dag heller, så å kun basere seg på egenproduksjon går ikke i lengden.

 

Import av matvarer hadde ikke gått i lengden? Nei du sier noe der... For vi importerer jo ikke noe som helst i dag!

 

Sukk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
England har vel ikke Euro, heller ikke Sverige. Men det er heller same shit hva man betaler med, sålenge det er verdt noe.

5707931[/snapback]

Vel, felles myntenhet betyr også felles sentralbank og felles rentepolitikk. Derfor er det mye mer enn "same shit hva man betaler med".

 

Kan lese denne tråden. :)

 

 

[edit]

Ønsker ikke en folkeavstemning rundt norsk EU-medlemskap, på samme måte som jeg ikke ønsker å vite om folket mener vi skal dele stat og kirke. Avstemninger på enkeltsaker undergraver at vi i Norge har indirekte demokrati. Vi har selv gitt vår stemme under Stortingsvalget og valgt de folkevalgte til å bestemme for oss i fire år. Når de som "leser" VG rister på hode over udugelige politikere er det altså feil, for det er folket som er udugelig.

 

Et spørsmål om EU-medlemskap er ikke et ja eller nei-spørsmål og hva hver enkel egoist mener om billigere mat eller fortsatt tollmurer er for meg uinteressant. De folketvalge jobber med å tenke langsiktig og bør dermed ta en slik avgjørelse i råd med samfunnsvitere, økonomer og andre fagfolk.

 

En folkeavstemning er det samme som at mor og far spør lille Jens på åtte om han vil kjøre hjem fra hytta.

 

 

[edit2] (leste igjennom hele tråden nå :p )

Må si Protus hadde en del fornuftig å si. Selv har jeg aldri skjønt hvorfor venstresiden på kontinentet er for EU og høyresiden mot mens de norske partifløyene er speilvendt.

 

En annen grund er at jeg vil ikke dele oljepengene våre til helt andre land som er med i EU. Hvorfor tror dere de andre vil ha med norge? Sefølgelig på grund av Olje pengene.. Olje pengene er det som gjør norge til det flotteste landet og bo i. Vi er rikest per innbygger og de i hele europa, kansje til og med globalt

5141244[/snapback]

45 % av Norges eksport er olje, og av disse skal vi helst ikke bruke noe innenlands. Norge er verdens beste land å leve i pga høyt udanningsnivå og Arbeidpariets velferdssatning i flere tiår, ikke høye tollmurer og masse svart gull.

 

Nei til EU..

 

Fordi da vil det være umulig å starte konkuransedykitge bedrifter i norge..

Pga. Ukrainere ig Lituere. :)

5141272[/snapback]

Har de like høyt utdanningsnivå der nede? Vi lever ikke lenger i en verden der arbeidskraft kun måles i fysisk styrke...

 

Nei:

 

-EU er som nevnt en udemokratisk organisasjon

-Åpne grenser - ja større konkurranse og bedre priser, men kvaliteten på mat f.eks er noe jeg frykter. Det er vel ingen hemmelighet at kontrollen utenlands er noe laber.

5143954[/snapback]

Tror du de ikke sjekker kjøtt i EU? EU er da på lik linje med Norge i-land.

 

Derimot har vi (mer eller mindre) 100% påvirkningskraft om vi melder oss ut - da bestemmer vi alt selv uavhengig av hva Spania, Tyskland eller Frankrike måtte mene.

5148562[/snapback]

Greit vi politisk er uavhengig uten handel med EU, men når ØMU-området er Norges viktigste handelspartner blir det ikke fullt så moro lenger. Flott med alle som mener norsk økonomi går så superbra og tror Norge er verdens beste land å bo i pga masse olje og noen fisk. Så klart kan vi melde oss ut, leve av olje i kanskje 40 år og ødelegge det vi har av næringsliv. Havet har ikke uendelig med fisk, oljeboring krever ikke mange mann i arbeid og ingen handel med EU er lik intet arbeid på folk. Hadde vi derimot meldt oss inn i EU hadde vi kanskje klart å gå fra minimale 3 % avbeidsledighet til ingen arbeidsledighet

 

Men for all del, jeg har ikke noe mot at Norge blir et Europas Nord-Korea. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Det snakkes om "bønda" som en rase uten peiling på hva som er best for norge. Om alle "bønda" hadde streika hadde du dødd skal jeg si deg.

 

Og til Lucifer89 vil jeg minne om hva som skjedde med Naurus som gikk fra å være verdens 2. rikeste land til et u-land. Norge er verdens 2. rikeste land. (Etter Liechtenstein)

 

Og dere som gjør narr av de som er glad i krona og liker euro best på ferie kan vel gjerne flytte?

 

En ting er i hvert fall sikkert. Norge blir ikke verdens 2. rikeste land lenger hvis vi blir medlem av EU. Så kan de som er glad for at latvia og litauen blir litt rikere heller juble.

5380145[/snapback]

 

følg med jeg er mot EU

Lenke til kommentar
minne om hva som skjedde med Naurus som gikk fra å være verdens 2. rikeste land til et u-land. Norge er verdens 2. rikeste land. (Etter Liechtenstein)

5380145[/snapback]

Rikeste land sett i forhold til antall innbyggere i hvert fall, og Naurus er vel en stillehavshøy med 200 000 innbyggere som på et tiår ble en sveitserost pga gruvedrift. Norge har i motsetning et næringsliv. Se heller på Aserbajdsjan du; etter den nye oljeledningen fra Baku til Ceyhan kom på plass er 80 % av landets eksport olje. Aserbajdsjans lille økonomi kommer innen noen år til å lide av "hollandsk syke" og det samme skjer om vi ikke snart blir melder oss inn i verden.

 

Om det er av interesse finner du en artikkel fra the Economist om akkruat dette her: The curse of oil: The paradox of plenty

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...