Gå til innhold

Vanskelig selger (av brukt hardware)

Anbefalte innlegg

Beklager langt innlegg men det er en lang historie, VENNLIGST les hele...

For ca 9 mnd siden fant jeg en Mach 2 fasekjøler for en P4 S478 prosessor til salgs her på HW's bruktmarked. Fasekjøleren kostet 2.000kr og koster ca 5.000kr ny. Vanlig bruktpris for disse er ofte 3.000kr, men denne var allerede andrehånds og jeg regnet med at dette var grunnne til prisen.

Selgeren skrev at den var modifisert med en annen gassblanding som gjorde den bedre (kjøligere) Dette var eneste beskrivelsen. Jeg spurte selger via mail om den ville passe min prosessor uten problemer og dette svarte han ja til, først etter at jeg hadde betalt forskudd og varen var sendt fra selger sa selgeren at den var ytterligere modifisert og at den hadde kjøle kit til et ATI Radeon 9800PRO på og ikke et kit som passet prosessoren min. Derfor måtte jeg bestille et cpu kit (til 490kr) for å få kjøleren til å passe. Dette ble gjort før kjøleren var kommet i hus. Cpu kit'en fant jeg kun på èn webshop i Norge og der hadde de den ikke inne så jeg måtte vente nesten èn mnd på cpu kit'en.

I mellomtiden fikk jeg kjøleren i hus og det viste seg til min store overraskelse at røret som går fra kjøleren til cpu eller gpu var 2 meter langt i stedet for 50cm som er originalt. Dette var selvsagt noe hjemmemekk som ikke var nevnt av selgeren. Dette er særdeles upraktisk ettersom kjøleren er ment å stå under kabinettet med kjølerøret inne i kabinettet fra undersiden. Endestykket der cpu kit'en skulle stå så også ut som det var hjemmemekket, men jeg håpet at det ville passe når jeg først fikk cpu kitet.

Så kommer endelig dagen der jeg får cpu kitet i hus èn mnd etter at jeg bestilte det. Det viser seg selvsagt at kitet ikke passer siden endestykket på kjøleren er byttet ut fra det originale og jeg sitter igjen med 2500kr + frakt i utgifter og en ubrukelig fasekjøler. Jeg tar kontakt med selgeren og vil ha pengene tilbake. Det blir litt diskusjon frem og tilbake om hva han har nevnt i annonsen og ikke. Han mener han ikke har skrevet noe galt i annonsen og jeg mener han har utelatt viktige opplysninger som gjør handelen bortkastet for meg. Etter en del frem og tilbake går selgeren med på å betale tilbake pengene. Jeg er RAUS med tiden han får på å betale tilbake pengene, men etter en mnd hadde jeg fortsatt ikke hørt i fra ham. Da tar jeg kontakt igjen og etter lang ventetid får jeg en mail om at han er i en sak med sin tidligere arbeidsgiver og ikke har penger. Siden det nærmet seg mai og feriepenger sier jeg at jeg kan vente til han får feriepenger bare han lover å betale.

Jeg hører fortssatt ikke noe fra ham når jeg selv har fått feriepengene og tar kontakt igjen, nå virker det som om han ikke har fått feriepenger p.g.a. konflikten med den tidligere arbeidsgiveren. Jeg begynner å gå lei utsettelsene og sier at om ikke han kan betale innen 2 uker så går jeg videre med saken til politiet o.s.v. Til dette svarer han at han har en god advokat...

Dette er nå flere månder siden og nå svarer han ikke på mail i det hele tatt. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre nå. Jeg har da retten på min side til å oppheve dette kjøpet? Hvordan skal jeg gå frem for få pengene tilbake? Jeg har navn og adresse på fyren samt alle mailene vi skrev.

PS: Jeg kontaktet også admin her på HW ang selgeren og anbefalte å stenge ham ute fra bruktmarkedet for å slippe at han lurer flere folk her. Jeg fikk ingen tilbakemelding på dette og det syntes jeg er litt dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeje, slik kan det gå, men du har vel forsåvidt ingen rett på å få pengene tilbake når det er brukthandel...

5132880[/snapback]

Øh, neivel? Når selger tilsynelatende tilbyr en kjøler hvis eneste modifikajon er ny gassblanding, og det ikke samsvarer med produktet som blir levert, så kalles det svindel. Det blir som å selge en bil hvor forhjulene er byttet ut med ski.

Selgeren har allerede innrømmet at annonsen er mangelfull, og gått med på å betale pengene tilbake. Å vifte med "har en god advokat"-kortet er bare en bløff.

Selger har laget en annonse som mangler essensiell informasjon, antageligvis for å få solgt kjøleren til en anstendig pris. Hvem er egentlig interessert i å betale halv pris for en hjemmemodifisert fasekjøler med 2m langt rør og kjøler til GPU? Svært, svært få.

Jeg hadde ikke nølt med å gå gjennom med politianmeldelsen, bare av prinsipp.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig bør man ALLTID se varen før man betaler for den.

I motsatt fall kan man ikke unngå en eller annen overraskelse fra tid til annen.

Men, men, det er mye verre å kjøpe f.eks. en dårlig bruktbil eller et råttent hus. Et par tusen i tap på noe som i utgangspunktet mister verdi raskere enn noe annet du kan kjøpe, må vel være en slags trøst i dette perspektivet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trist historie dette...

Får bare håpe dette er en mindre kjent aktør i Hw.no->Bruktmarked.

Det er vel dog ikke altfor mange som er "inne" i markedet for slik ekstremkjøling?

Dersom trådstarter har tatt vare på opprinnelig annonse hadde jo det vært fint. I motsatt fall har kanskje Hw.no-Drift muliget til å få tak i den..

Har selger ikke opplyst om de tildels vesentlige "moddene" er det jo (nesten) å anse som svindel slik "psilocybe" påpeker... :(

Edit:

Det er nok også slik at de som driver med ekstremkjøling forutsetter at eventuelle kjøpere av "ferdig-testet" utstyr er like drevne med "modding" som de selv er..

I prinsipp er det jo ikke så vrient å endre fakekjøleren tilbkake til originalt (kappe rør og montere korrekt CPU-kit).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

vel, ettersom produktet er tuklet med så kan du ikke bruke springende regress. Ikke at det var nevnt, men :)

Uansett så kan du gå på selger via forbrukerrådet. (ja, de kan ta disse sakene, og ja forbrukertvistutvalget kan ta saken)

Selger har misligholdt sin opplysningsplikt og ikke gitt deg informasjonen du hadde krav på. Jeg antar du gav reklamasjon innen rimelig tid, så da skal den delen være i orden. uansett så har selger et forklaringsproblem etter kjl. §33 ettersom han tydeligvis har opptrått grovt aktløst (når du bevisst lurer deg unna reklamasjon og opplysninger på denne måten, så får du ha det så fint)

Ettersom sum sumera tilsier vesentlig kontraktsbrudd, så vil du ha hevingsrett etter kjl. §39

så;

skaff til veie dokumentasjon for det som har skjedd, gi han en uke på å svare deg, og hvis ikke klager du han inn :)

og for de som eventuelt vil protestere på og bli klaget inn, så kan du vise til at feks. klageveilederen legger opp til muligheten for det, samt at tvisteutvalget allerde har noen slike saker behandlet, så jeg ser overhode ikke noe problem i det :)

Lenke til kommentar

Noe jeg glemte å skrive var at selgeren skrev at han aldri hadde brukt kjøleren da han aldri kom så langt som å kjøpe en cpu/gpu kit til den. Så det er ikke han som har modifisert den og jeg tviler på at han regnet med at jeg var noen proff på området. Dette er kanskje en annen måte å si at han ikke fikk den til selv på.

Ellers så vil jeg gjerne gå videre med dette ettersom jeg har vært så imøtekommende mens han ikke har holdt løftene sine i det hele tatt. Ellers så vet jeg ikke åssen det vil være å fortelle en stakkar "forbrukertvist ansatt" om fasekjøling og cpu kit. En dugendes sammenligning er kanskje en barnevogn uten hjul?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...