Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

*bruke denne totalt unødvendige posten til noe fornuftig*

 

var først litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men siden det er opteronen min som har siste ord så fant eg ut at det kanskje vil passe best her.

 

har som nevnt funnet ut at EB brikkene mine skaper 3D problemer fra 250mhz og oppover selv om de er stabile til minst 260mhz i prime/memtest.

 

har snakka litt med OCZ Marcus og lest litt rundt og funnet ut at det mest sannsynligvis er dfi kortet mitt :cry: som skaper problemet.

 

derimot så skal brikkene fungere flott på asus premium korta, så derfor vurderer jeg nå å bytte hk.

 

så til spørsmålet: hvordan til et hk bytte påvirke overklokkings egenkapene til opteronen min?

5680370[/snapback]

Kommer an på hvor høy spenning asus korte kan gi deg da, ellers skal det være neo det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spirre Postet 28/02-2006 : 20:57

så til spørsmålet: hvordan til et hk bytte påvirke overklokkings egenkapene til opteronen min?

Spør du meg, sannsyneligvis ikke i det hele tatt med minnefart rundt 260, og ved de spenninger du bruker :)

 

DFI er etter min mening en smule hypet opp. Ja de klarer kanskje 500 HTT, kan gi deg 1,8V på cpu, og gud vet hvor mye på minnet. Det er også riktig at de fleste toppresultater i div benchmark er gjort på DFI.

MEN dette er ikke synonymt med at folk med minne som ikke krever høy spenning, cpu som klarer seg med 1,55V, og som kjører HTT under 300 fordi cpu ikke går lenger, kommer noe lenger med DFI...

 

Jeg har som tidligere nevnt enda ikke klart å slå min egen rekord verken i SuperPI, høyeste (scrennshot-stabil) klokk, eller i høyeste bruks- klokk, med mitt nåværende Expert. Alle mine rekorder er satt med A8N Deluxe :p

Asus kortene gir også høyere spenning til cpu, 1,5250V satt i bios gir ca det samme som 1,55V satt i bios med DFI, og dette er det vist fler enn meg som har erfart.

 

Asus kan du glemme hvis du skal ha mer enn 3V på minnet, samt hvis du i dag med DFI setter mer enn 1,6V på cpu, eller du skal kjøre HTT over ca 300, eller minnet skal kjøre over ca 280Mhz 1T (Premium) 245Mhz Deluxe.

Ellers vil jeg påstå at det er hipp som happ med en singelcore Opty, de krever lite spenning og de bruker så lite strøm uansett ifht hva dagens hk er laget for, at Japanske kondensatorer, og 4 faset strømforsyning, og annet snikk snakk ikke betyr noe til eller fra i praksis. Men du går jo glipp av en god del avanserte bios innstilliger, devidere, og ikke minst mye bedre viftestyringsmuligheter. Så jeg ville gjort meg veldig sikker på at det er HK som ødelgger for deg før jeg hadde gjort et slikt bytte.

 

Og til slutt, det vet du vel, men det er jo uansett galskap å bytte hk pga ditt "problem". Men du er vel som meg en entusiast, som liker å prøve nye ting, og liker å se de "rette" tingene i Everest og benchmarks, selv om det i praksis er helt ubetydelig :whistle: ?

 

(Jeg kastet ut mitt Asus fordi jeg var nyskjerrig på DFI, samt at jeg ville ha 1T @ 300Mhz minnefart. Hadde jo faktisk forventet bitte litt bedre score i benchmarks pga 1T, men har ikke sett det enda gitt ;) )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

hehe, å bytte hk for å hente 20 mhz på rammen er kanskje noe unødvendig, men når man er en overklokker som sitter der med saker som leverer varene, men blir holdt tilbake pga kopabilitetsproblemer så ja... :p

 

det er premium som er aktuelt for meg, kanskje a8n32 deluxe, får se. først skal marcus teste brikkene mine på sitt dfi og asus kort, så får vi se hva som er problemet :)

 

rammen min liker seg ikke om den får over 2,9v, og cpu volt over 1,6 er totalt unødvendig. men du nevte dividere. jeg trenger 183 divider. 290*10 med ram på 183 divider gir meg ~263mhz på ram. dersom asus kortet ikke har denne divideren så er det uaktuelt for meg å bytte. da oppgraderer jeg heller til dfi expert og ser om det hjelper. ikke at det frister heller ikke pga den 8 pin strømkontakten som min psu ikke har. jeg vet jeg kommer til å iritere meg over det :hrm:

 

ellers så kan jeg jo opplyse om at jeg er på lan i helga, og kjører nå cpuen på 2900 med 1,475v og som vi alle vet, lan er noe av det mest krevende du kan bruke maskina til :) 0 problemer så langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

siste linja viste seg ikke, fikk 30min 10.922sek.

 

kunne scora bedre ja, men satt som sagt å kikka på film, samt at det var bare en stabilitetsrun. ergo sto masse programmer å kjørte, plus at windows installen er verken optimalisert eller fersk. ikke hadde jeg økt priioritet på superpi heller.

 

siden det er første gang jeg kjører 32M så vil jeg ikke tippe på hvor mye jeg kan forbedre tiden ved å optimalisere ting, men skal vel klare noe bedre tid, kanskje ned mot 29min?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Hmm, nå fikk jeg plutselig til å kjøre SuperPi 32M her også :dontgetit:

Hadde jo egentlig gitt opp 32M, da jeg som nevnt tidligere selv ved feks 2,7Ghz bare får beskjed om at "superpi har et problem og må lukkes".

Har bare fortsatt å bruke maskinen med 300x10, og aldri hatt noe crash i spill eller annet. Testet bare for morro skyld nå etter noen timers MS Flightsim, og da gikk det plutselig uten problem. Men resultatet er da med andre ord uten noe prioritetsendrig eller tweeks av noe slag. 24,58,8 sek.

 

Prøvde igjen etter en restart, og da var jeg tilbake til gode gamle "superpi har et problem og må lukkes" allerede før den har begynt å regne, merkelig greier dette her.

post-56388-1142686281_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...