Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plages av blå-skjerm jeg... :hmm:  et par ganger i døgnet ca. resatte cmos og det har ikke vært en kræsj siden da. funker fint med occt og prime i over 6 timer. mener at hvis det var noe cpu probs skulle det vises der?

 

har exprimentert med forskjellig volt over allt men ingen bedring. noen som har peil?

5641187[/snapback]

 

 

 

fant problemet, var minnet som plutselig ikke var så glad i høy mhz lengere. prima i litt over et døgn ser bra ut. har gådd på 280 i et halvt år. men nå ble plutselig 270 for mye. så det ble og ta i bruk divider.

 

noen som vet et program der jeg kan stramme timings i windows med?

Lenke til kommentar

Hej

 

En liten fråga här..

 

Alla verkar ju få bra klock med rätt stepping och kyling, men hur fungerar det i "real life"?

 

3d-mark, super pi osv i all ära.. tänker på spel och i windows. Så om någon har en stabil @2.8 borde ju man ju inte kvitta sig med den på länge.

 

Tycker det är många som säljer brukt förtiden. Kanske är till fördel för DC?.

 

Svårt att förklara va ja menar men men.. :hmm:

Lenke til kommentar

det virker som de fleste opteron cpuene klarer fint 2,8+... f.eks så har min går i 9t 30min nå på 2,9 ved 1,475v. ser heller ingen grunn til at den ikke skal klare 12 timer heller. (les mine forrige poster for tealjert forklaring om hvorfor jeg føler det.

 

om folk selger sin opteron så er det nok fordi de ønsker en DC eller de rett og slett vil ha en core som klokker enda høyere.

 

dersom du sjekker profilen min så ser du hva jeg scora i 3dmark med min opteron på 2,9. har ikke testa superpi enda, men det kommer når jeg er ferdig med prime.

Lenke til kommentar

stalrock, Opteron fungerer akkurat som A64 med 1MB cache på samme frekvens i spill og Windows. Min har tuslet på 2,95-3,0Ghz siden jeg fikk den, uten noe tull. Jeg vil nok beholde den for mine spill en god stund. Siden jeg driver med cpu krevende spill, uten dualstøtte er det ikke noe bedre der ute for meg pr idag.

 

Forklaringene på at det finnes en del brukt er nok flere, men bla pga alle ryktene som har vært frem og tilbake har vi sett at mange har kjøpt både 3 og 4 stk, bare for å beholde en selv. Dels i forsøk på å tjene penger, dels for å kunne velge beste klokker av feks 4. Dette har man kunnet gjøre med Opteron fordi man kunne selge de for det samme (eller tom mer) enn man betalte. Prøver man seg på det samme med en Venice3500+ blir man neppe rik. Og med prisene som de har blitt nå, er det neppe så lukerativt lenger heller.

 

En annen forklaring er nok at mange av de som handlet Opteron tidlig er rene klokke- entusiaster, som etter å ha herjet med sin Opteron noen mnd, bare MÅ finne noe annet å tulle med, Presler feks.

 

Og til slutt er det nok sikkert som Spirre nevner noen som vil ha DC i steden :)

Lenke til kommentar

Ja Kremt, de som kjøpte veldig tidlig får vel igjen pengene sine, og vel så det. Men de som har prøvd seg på hamstring i senere tid sliter vel litt... Jeg ville desuten være bitte litt skeptisk til demo/brukt akkurat når det gjelder Opteron, har en mistanke om at de fleste blir returnert pga dårlig klokking. Men det er bare mine personlige teorier ;)

 

Det jeg egentlig bare var litt nyskjerrig på med 1M Spirre, var i grunn max-klokk, ikke nødvendigvis stabil :)

Det er jo tydelig at du har en chip som er helt stabil @2.9 med veldig lav V-core. Min er til sammelikning ikke i nærheten av den hastigheten med så lite spenning, men har til gjengjeld klart 1M ved 3.16Ghz på ca 1,55V

Når du primer i 12 timer+ med 2,9Ghz på så lav spenning, burde det være mulig å piske litt mer ut av den på 1M testen?

Lenke til kommentar

jeg driver å jobber meg oppover nå. har akkurat runda 4 timer på 2,95ghz, men nå begynner volten å krangle. må kjøre 1,55v for å få til 2,95. 1,525 feila etter ca 50min.

 

om jeg kommer høyere er vanskelig å si. nå ligger cpu temp mellom 53-55 grader (med døra lukket og vanlig rom temp)

 

skal jeg høyere så er jeg redd jeg trenger enda en del mer volt, eller i det minste noen flere dager med innkjøring, så vi får se hva som skjer.

 

hvis jeg når 3ghz stabilt, så er jeg fornøyd nok. noe over det resulterer i enda mer dividing på rammen som gir meg såpass mye dårligere ytelse at det ikke er verdt det.

 

egentlig er jeg ikke så interessert i maks superpi klokk, med mindre prime har gått 12 timer først ;)

 

edit: 2,95 ville ikke gitt. fikk blåskjerm etter bortimot 7 timer.... :( skal prøve mer etterhvert. mistenker at temp kan ha vært et problem, det var litt varmere på rommet enn normalt på det tidspunktet blåskjermen kom...

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

vel, etter blåskjerm kræsjen i går, så økte jeg cpu volt enda et lite hakk, til 1,5675v. det funka noe bedre, se selv :)

 

for å være sikker så lot jeg døren stå oppe og åpna luftelukker og sånt, tipper romtemp var ca 16-17 grader. dette ga meg en load temp rett over 50 grader, samt ganske fine ~44 grader på chipsett og ca 35+/- grader på PWMIC.

 

edit: kjørte 1M på 3ghz i går, fikk 28,344 sekunder. keep in mind, dette var en test run, dvs at alt av vanlige programmer som emule osv lå i bakgrunnen. med tweaking så vil jeg sannsynligvis komme under 28 sekunder, men det blir ikke testa føre jeg formaterer systemet en gang i framtida.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

klokken er grei nok den. er litt skuffa over at jeg må opp så mye på volt for så liten økning i klokken når den går så høyt som 2,9 på 1,475v...

 

daglig klokk blir 2750mhz. med rammen på divider (effektivt 250mhz) så får jeg utnytta den fullt, og cpuen kan kose seg på stock volt, dvs 1,4v.

 

hadde jeg hatt mer penger nå så hadde jeg jakta på en 2*1gb pakke ram som takler minst 265mhz med lavest mulig timings. da kunne jeg kjørt 2,9ghz til daglig med rammen på ~263mhz.

 

btw, noen som vet hvordan jeg setter minnet til 2T på DFI kortet mitt? jeg snoka en del i bios i dag men fant ikke ut noe

Lenke til kommentar

*bruke denne totalt unødvendige posten til noe fornuftig*

 

var først litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men siden det er opteronen min som har siste ord så fant eg ut at det kanskje vil passe best her.

 

har som nevnt funnet ut at EB brikkene mine skaper 3D problemer fra 250mhz og oppover selv om de er stabile til minst 260mhz i prime/memtest.

 

har snakka litt med OCZ Marcus og lest litt rundt og funnet ut at det mest sannsynligvis er dfi kortet mitt :cry: som skaper problemet.

 

derimot så skal brikkene fungere flott på asus premium korta, så derfor vurderer jeg nå å bytte hk.

 

så til spørsmålet: hvordan til et hk bytte påvirke overklokkings egenkapene til opteronen min?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...