Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe

 

Det spørs jo alt etter hvordan en ser på det.

Tråden handler om Opteron og problemer rundt denne.

 

Det største problemet må jo være at en ikke har en :(

 

Større problemløser enn å skaffe en Opteron til en felles forumbruker skal en derfor lete lenge etter. Ikke bare bidrar en til at vedkommende får seg en opty, en øker også sjansen for at den kunnskapen vedkommende tilegner seg kommer resten av forumet til gode

 

 

Skal det tillates at det diskuteres hvilke sjapper som har den inne, venter den inn eller lignende, så ser jeg ikke helt den store forkjellen.

 

Bare litt kranglete, ikke noe vondt ment. Er fullstendig klar over bruktforum og slikt.

Også klar over at dette er OT og at Skrue kommer til å slette posten :w00t:

Lenke til kommentar

Slette posten?

Nei. Det er egentlig såpass mye fornuft i det du sier, at den godt kan bli stående.

 

Jeg har riktignok vært ganske aktiv mht moderering i denne tråden, og fremstår antakelig som en gråsprengt sinnatagg?

Det er ikke helt riktig. Men i de tilfellene hvor det går alldeles over stokk og stein, så kan det hende at jeg dukker opp igjen. ;)

Dermed er vel det meste sagt om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Og i tilfelle noen er utålmodige, vurderer jeg å selge min Opteron 148 CAB2E 0547 GPAW, om prisen er riktig..

 

Med Boxed-kjøler:

post-36056-1138620596_thumb.jpg

 

OCCT@2880MHz, vannkjølt:

 

post-36056-1138621299_thumb.jpg

 

 

Ikke så aller verst, med tanke på at det er gjort med et ASUS A8N SLI Deluxe. Med et DFI-kort, regner jeg med at det går så det griner. :p

 

Men ta evt. handel på PM..

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis det, det er ikke noe å si på temperaturen iallefall..

 

Virket ikke som at det hjalp mye å senke multiplier og øke HTT.

 

Må vel bare innse at et A8N SLI Deluxe ikke er noen versting når det kommer til klokking.. Men har ikke lyst til å kvitte meg med det riktig enda heller.. Er så fornøyd emd layouten på det.

 

Dessuten er jeg gira på å prøve Opteron DC.. :p

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Har du prøvd å øke spenningen Snurre Sprett, ser du har ganske lav spenning på bildene?

 

DFI er vel og bra det, men ville trodd det du har nå skulle klare akkurat 148 greit nok. Har enda ikke klart å slå min egen Deluxe rekord her med Expert, og det er med 146...(multipler X10) :)

 

Og er det slik at du ikke kommer lenger enn 2880, eller at den ikke er stabil over det?

Lenke til kommentar

Her var det snakk om OCCT-stabilitet ja, den er stabil på høyere hastighet med f.eks. SuperPi, og mer enn stabil nok til f.eks. spilling..

 

Kan også mate på med mer vcore, men det virker ikke som at det utgjør all verden.. Men nå har ikke jeg tweaket spes. mye heller da.. :p

 

EDIT: Vær snill å slutte å kalle meg snurre sprett..

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar
Fikk tak i en CABYE 0540 FPMW  :dribble:

 

Ankommer i løpet av uka. Kjøpt brukt. Klarer i alle fall 3 ghz på vann. Poster resultater når den er montert og testet.

 

Er ikke dette kjent som en god stepping?

5527659[/snapback]

Den steppinga som du har fått tak i er noe av de beste steppinga man kan få av i av sc otpy. Så annonsen også, hadde jeg ikke hatt 148 cabye ville jeg også ha slått til :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg primet min opteron 148 CAB2E 0547 GPAW på 2803 MHz i 11 timer uten feil (small fft), stock spenning (1,38-1,40 V) :w00t: Primer på 2845 nå. Denne er mye bedre enn den 144 jeg har som krever 1,5 V for å klare 2,8 GHz.

 

Er det noen som vet om det er noe poeng i å teste large fft når den er såpass stabil på small?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktig å sammenlikne en 144 og en 148 på den måten? Utgangspunktet går jo i klar favør av 148, ettersom denne som standard går på en høyere frekvens.

 

Har du primet feilfritt i 11(!) timer, så tror jeg du skal være fornøyd. Medmindre det er snakk om launch-controlleren for neste Apollo-rakett da! :p

Lenke til kommentar

148 er best i absolttverdi, men ikke hvis man ser på antall % overklokk. Da leder fortsatt 144 med 55% mot foreløpige 27% for 148 så jo, du har et poeng der :) På den tredje siden så er det jo den absolutte overklokken som betyr mest ;)

 

Jeg er veldig fornøyd, men det betyr ikke at jeg stopper enda. Skal klare magiske 3 GHz. Mars here I come!

 

Har også et DFI expert kort og et par OCZ VX4000 brikker som klør etter å bli brukt. Må bare skaffe et pci-e skjermkort først. x1800xt som ukens/weekend tilbud hadde vært kjekt :whistle:

 

EDIT:har primet i et par timer på 2845 MHz uten feil enda så dette lover bra! Begynner å bli CABYE 0540 takter(svingninger, hø hø) over dette.

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Large bruker litt mer minne enn small, men det er blend som bruker nesten allt minne som er ledig og som er minnetesten til prime etter hva jeg har forstått. Men hos meg så funker ikke blend av en eller annen merkelig grunn. "CPU usage" hopper opp og ned hele tiden. Stabiliserer seg aldri på 100%.

 

Jeg ser at jeg har samme stepping som Jason og forman og de kom ganske langt. Ser ut som denne er like bra. Jeg er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
kavorka Postet i dag, 19:33

Er det noen som vet om det er noe poeng i å teste large fft når den er såpass stabil på small?

Jeg gjorde meg en litt interessant erfaring ifht dette på min forige A64 maskin, det var riktignok en 3500+ Clawhammer, så minnekontrolleren på Opteron er jo bedret, men nevner det likevel;

Jeg kunne Prime, OCCT'e og hva som helst stabilt med cpu opp til 2,86Ghz. Jeg kjørte også MemTest med minnet på 295Mhz, men med "lots of ram tested" varianten i Prime fikk jeg i løpet av noen timer feil over ca 2,7 Ghz- minnefart 270Mhz.

Tok litt tid å finne ut av, men stabiliteten ble altså dårlig med alt klokket høyt, selv om det besto langt høyere frekvens hver for seg.

Så jeg pleier i alle fall å teste med mest mulig belastning på alt, hvis det er maskin som MÅ være stabil. Man kan kanskje si at feks Prime belaster cpu/minne mer enn hva vanlige spill/programmer gjør, på den annen side slipper man "billigere" unna enn real life scenarioer når det gjelder varmeutvkling totalt, psu belastning med påfølgende spenningsvariasjoner, plutselige belastningsendringer på alle komponenter osv.

 

Så det kommer vel til syvende og sist an på hvor høye krav man har (Apollo progamet er vel btw nedlagt Skrue... :hmm: ) har opplevd at enkelte spill har crashet selv om feks OCCT er bestått, og har også erfart omvendt- at det i praktisk bruk er fjellstabilt selv om Prime sier noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...