Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på å bygge meg ny 24/7 maskin. Resultatet er på luft, skal hive på vannkjøling i morgen hvis jeg får radiatoren min da. Opteron 146 cabye 0540 fpmw @1.55v twinmos sp pc3500@ 2-2-1-6-2t, a8n sli dlx jeg kjøpte meg for en billig peng begrenser meg litt med tanke på minnedividere, spenning og 2t command rate :ermm: men cpuen veriker god den :thumbup:

 

146.jpg

Lenke til kommentar

Un0kai, er den stabil på den farten der eller er det "SuperPi" stabil?

Du skulle vel btw ikke trenge å kjøre 2T med den minnefarten der , pleier ikke å bli et problem før 240Mhz+...

 

Jeg har forøvrig så langt ikke klart å komme en eneste Hz lenger med Expert her enn med det gamle hk, ca 3,1Ghz ser ut til å være den magiske grensen for min 146 samme hva jeg gjør.

Det jeg kanskje syns er litt rart er at jeg ikke klarer å slå min gamle SuperPi rekord med minnet på 305Mhz 1T. Får altså ikke bedre resultat enn jeg fikk med 2T- og samme fart på gamle hk.

Vel vel, har ikke tweeket og testet så veldig mye enda, så får se hva man kan få til etterhvert :)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så har jeg ikke testet 1t, jeg mente å ha lest at det var htt og ikke minnefarten som hadde noe å si, men nå skal jeg selvsagt prøve det. Det er nok bare 1m stabilt foreløpig. Er helt stabil på ca. 3ghz. Vi får se hva som skjer når jeg vannkjøler den...

 

Har du fått til å bruke "apply settings at startup" med a64tweaker? jeg testa dette i går og det blir helt mongo instilllinger. Det er jo drit surt ettersom jeg ikke kan ha høy fart på minnet og jeg får heller ikke brukt alle tilgangstidene jeg har lyst å bruke.

 

Jeg kunne forøvrig ikke kjøre over ca. 320htt da ble det ustabilt, så planen min om å kjøre multiplier på 9 gikk i vasken :ermm:

Lenke til kommentar
vel.. etter et strømbrudd fungerte den ikke. men alt annet fungerer.

den klarer ikke å boote win. den bare stopper og bokstavene på skjermen skifter til mange farger osv..

post-15333-1138052590_thumb.jpg

5487451[/snapback]

 

Er jo godt mulig at det er andre ting som forårsaker det der da. Ting jeg ville gjort: resett cmos/flash bios, reinstaller windows, prøve en annen s-ata kontroller på hk om det finnes/evnt. prøve en annen plugg, kontrollere at spenningene er som de skal være i bios, prøve en annen harddisk, prøv en annen cpu i ditt hk eller prøve din cpu i et annet hk. For alt du vet kan det jo være hk eller psu som har fått seg en trøkk (en kompis av meg opplevde det samme og han måtte bare skifte psu, så sjekk spenningene.)

Lenke til kommentar

Blir gøy å se hva du klarer un0kai!

får vel bare sitte på "benken" å se litt ei stund.

skal se om jeg får testet den hos en kamerat. prøvde med en 144 og fikk starta win og den var stabil. men så skulle jeg restarte å prøve å klokke litt........... :-(

 

@jarmo: takker:-)

Lenke til kommentar
Un0kai, er den stabil på den farten der eller er det "SuperPi" stabil?

Du skulle vel btw ikke trenge å kjøre 2T med den minnefarten der , pleier ikke å bli et problem før 240Mhz+...

 

Jeg har forøvrig så langt ikke klart å komme en eneste Hz lenger med Expert her enn med det gamle hk, ca 3,1Ghz ser ut til å være den magiske grensen for min 146 samme hva jeg gjør.

Det jeg kanskje syns er litt rart er at jeg ikke klarer å slå min gamle SuperPi rekord med minnet på 305Mhz 1T. Får altså ikke bedre resultat enn jeg fikk med 2T- og samme fart på gamle hk.

Vel vel, har ikke tweeket og testet så veldig mye enda, så får se hva man kan få til etterhvert :)

5488463[/snapback]

vet du om det er coldbug på den?

Lenke til kommentar
un0kai  Postet i dag, 14:21

For å være helt ærlig så har jeg ikke testet 1t, jeg mente å ha lest at det var htt og ikke minnefarten som hadde noe å si, men nå skal jeg selvsagt prøve det.

Ja, for all del prøvd det, gikk fint her i alle fall. Det som er et problem med A8N-sli Deluxe er 1T med minnefart over ca 245Mhz. Har også hørt om enkelte som trenger 2T for å tyne det aller siste på htt på alle A8N, men det er ikke noen "regel".

 

Har du fått til å bruke "apply settings at startup" med a64tweaker? jeg testa dette i går og det blir helt mongo instilllinger. Det er jo drit surt ettersom jeg ikke kan ha høy fart på minnet og jeg får heller ikke brukt alle tilgangstidene jeg har lyst å bruke.

 

Jeg kunne forøvrig ikke kjøre over ca. 320htt da ble det ustabilt, så planen min om å kjøre multiplier på 9 gikk i vasken ermm.gif

Har ikke prøvd å sette "aply at startup" nei, men du tenker da altså på tider/innstillinger du ikke har i bios eller? (jeg anbefale btw og endre 1T/2T i bios, ikke A64 tweeker når du skal forsøke det)

 

Jeg sliter litt med A64 Tweeker her selv, ser ikke ut til at den detekterer de tidene jeg har satt i bios på Expert. Forøvrig Un0Kai så venter jeg/vi på "den store (men enkle) A64Tweeker guiden", når kommer du med den til oss..? :!:

 

320 var så langt jeg også kom med A8N og 146, og tror nok det er ca så langt du kan forvente. Jeg har enda ikke klart å komme så langt med Expert kortet.

 

Guggelibu  Postet i dag, 17:22

vet du om det er coldbug på den?

Jeg har ikke helt klart for meg hva som ligger i begrepet "coldbug", men såvidt jeg har forstått det er det et problem som først dukker opp ved veldig lave temperaturer.

Jeg har på det nye hk hatt cpu temp rundt 35 grader, da jeg med det gamle klarte 3,2Ghz var den ca 16 grader (og screenshot-stabil :p )

Har ikke hatt noe lavere temp enn dette, og formoder at grunnen til at jeg ikke nå har klart lenger enn 2,1 skyldes temperatuforskjellen under forsøkene.

 

Det ser i alle fall ut som min føyer seg inn i rekken av Opteron som er stabil @ 3Ghz med under 1,5V, men så er det bare bråstopp samme hva jeg gjør 0,1Ghz høyere ;)

Lenke til kommentar

da har jeg klokket litt til på luft siden raiatoren min ikke kommer før i morgen. Klarte å presse opp frekvensen på kjernen litt til, samtidig som jeg fikk 1t til å virke som en drøm, eneste forskjellen var at jeg måtte opp på 2-2-2 tilgangstider istedenfor 2-2-1, men det gjør ikke noe.

 

146_27.jpg

 

@pcp160: en a64tweaker guide blir det ok aldri noe av, det er altfor mange variabler å ta høyde for, men programmet er enkelt i bruk, og det eneste som kreves er meget god tolmodighet, jeg satt vel 5timer i natt og samenlignet resultater for å finne de optimale instillingene, jeg kunne lett brukt en liten uke hvis jeg virkelig skulle gått vitenskapelig tilverks, men poenget er at man må tweake minnet etter hvordan resten av systemet er, ergo så vil man alltid oppleve at det beste er noe annet enn forrige gang.

Lenke til kommentar

He he, det var feil svar Un0kai!

Men ja, du vel helt rett, tolmodighet er et stikkord ved klokking og benching hvis man vil ha det lille ekstra. Har brukt en del timer selv med Everest og A64 Tweeker, men det er mange av innstillingene jeg egentlig ikke aner hva er må jeg innrømme. Men skal nok finne ut av litt mer etterhvert, jeg nekter å si meg fornøyd med resultatet med denne Opteron min riktig enda :)

 

Så fint at 1T virker hos deg også, det er desverre svært mange som tror Deluxe ikke klarer over 250HTT og mye annet rart som kanskje var gyldig i bios 1001...

Men si meg hva har du for V-core og temperaturer under klokkingen nå på luft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...