Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kan oppspore cabye stepping på ebay, så bør du slå til. Det er ikke så mange igjen der ute. Og de har denne stepping selger som oftest ikke den igjen. Jeg har opteron 175, opteron 148 og amd 64 3500+. Ved ren fornuft så bør jeg selge opteron 148, siden amd 64 3500+ er bra nok for shuttle maskinen min. Men det er så tøft å gi fra seg en slik gullklump.

Lenke til kommentar

CABYE steppinger for Opteron 146 går for opp mot 2000 kroner på EBAY(med frakt,moms). CAB2E,CAJCE og andre mindre kjente steppingera noe billigere. Det er heller ikke så mange av tilbyderne som er villig til å sende til Norge.

 

Uansett hva som skjer, vil ikke dagens situasjon med Opteron som konkurerer med A64 fortsette. Enten vil disse bli forbeholdt OEM markedet, eller prisen vil bli økt over A64 nivå.(Min vurdering :( ) Jeg tror personlig det siste alternativet er mest sannsynlig.

 

Overclockers.com har spekulert i hva de tror skjedde hos AMD på slutten av 2005. Artikkelen finnes her. KOrt fortalt så tror overclockers.com at Opteronavdelingen hos AMD satte ned prisen for å "booste" opteronsalget, og at tilgangen på Opteroner er vekk skyldes A64 selgerne hos AMD har klaget oppover i AMD hirarkiet.

 

Siden jeg var for sen med å hoppe på Opteron-toget måtte jeg bestille en 3700+(samme kjernen som Opty 148) da jeg trengte en prosessor umiddelbart . San Diego'en kommer i morgen. Ønsk meg lykke til ;)

 

Geir

Lenke til kommentar
Siden jeg var for sen med å hoppe på Opteron-toget måtte jeg bestille en 3700+(samme kjernen som Opty 148) da jeg trengte en prosessor umiddelbart . San Diego'en kommer i morgen. Ønsk meg lykke til  ;)

 

Geir

5413709[/snapback]

 

Beklager å knuse drømmene dine :tease: men Opteron er IKKJE San Diego. Det er en egen kjerne som heter Venus. Det at Opteron er håndplukkede San Diego på samme måte som FX er bare tull. Opteron blir blant annet produsert bare av de aller beste waferene, noe AMD folk kaller Opteron-grade wafers.

 

Det kan godt hende at AMD selger prosessor fra Opteron-produksjon som Athlon 64, men eg er helt sikker på at prosessorer fra Athlon 64-produksjonen ikkje blir solgt som Opteron.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett. Opteron er Venus og 3700+ er San Diego. Me bad.

Jeg får trøste med med at ytelsen pr klokkesyklus er lik.

 

Sjansen for å få en som snurrer 2.7-2.8GHz på 1.4V er vel omtrent lik for de nyere Opteronene og San Diegoen. Det som irriterer meg er at dere betalte 12-1300 mens jeg betalte 1900 :cry:

 

Ja,ja socket M2 er jo rett rundt hjørnet. Ny prosessor, hovedkort og ddr2 RAM :blush:

 

Geir

Lenke til kommentar

Bestilte en Opteron 146 fra shg.no for litt siden, får bare håpe at den kommer inn rundt den 20nde som det sto..

 

Håper også selvfølgelig at den er villig til å klokkes, ellers er det ikke verre enn å selge den på bruktmarkedet eller noe..

 

Kommer til å vannkjøle den så snart jeg får vannblokkene jeg bestilte fra dangerden.com.. :thumbup:

 

Kryss fingrene for meg da samye83.. :p

Lenke til kommentar

Jeg skal krysse fingrene for deg at du får en bra stepping. Men jeg tror mest sannsynlig at du får en cab2e 0547/0548. Cab2e er ingen måte en dårlig overklokker, du vil nok nå 2.8 ghz med den, om ikke mer. Vannkjøling er veldig greit å ha når man skal klokke, da kan man iallfall gi den spenning 1.6v uten at det skal bli altfor varmt. Men det kreves en bra radiator som kan kvitte seg med varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...