Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Det er bare 4 små skruer som du skal få ut, da løsner vifta fra kjøleren. Hvordan man kan feste en større vifte til den har jeg aldri prøvd. Kan jo prøve strikk eller superlim, hehe. Finnes det en adapter som kan gjøre om 70mm til 80/92mm? Jeg vet at det finnes en som kan gjøre 80mm til 120mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har bare tatt å tapet den fast. tatt 4 striper(5cm lange og 2cm brede) ducktape og tapet 2 på hver side(ikke der luften kommer ut). kjører på 4800rpm nå men ellers kan jeg ikke høre den..

 

btw er romtempen 25c hos meg.

Endret av Eyvind
Lenke til kommentar
har en 146 CABYE 0540FPMW men den klarer ikke 3Ghz..

 

Hm, da har du nok vært uheldig?

Det er jo flere her i tråden som har klart 3Ghz og mer med den steppinga, attpåtil med langt lavere v-core! Eller kjører du 146 på lavere spenning enn de 1,760(!) volt du bruker på 144?

Lenke til kommentar
jeg har bare tatt å tapet den fast. tatt 4 striper(5cm lange og 2cm brede) ducktape og tapet 2 på hver side(ikke der luften kommer ut). kjører på 4800rpm nå men ellers kan jeg ikke høre den..

 

btw er romtempen 25c hos meg.

5390163[/snapback]

25 grader er jo rene syden, hehe. På kontoret mitt er det rundt 16 eller 17 grader, tempen hjelper til å kjøle ned alt jeg har, bortsett fra cpu'en har jeg alt under 30grader idle. Til og med gpu'en er under 30grader. Hk'et ligger på rundt 22 grader vil jeg tro.

Lenke til kommentar
må teste mer men den vil bare ikke!

Ingen som har ideer med å få den 146 lengre?

 

Med det hovedkortet, bør du komme deg over 3Ghz med den ene hånden i lomma! :p

Nå kjenner jeg riktignok ikke til DFI-BIOSEN i detalj, men har i alle fall forstått at den kan tyne gull ut av gråstein?

Du får titte litt nærmere på ram-instillinger, dividere og slike ting.

Treffer du skikkelig der, så bør du fort se 3Ghz.

Om du ikke har "råtten" ram da?

Lenke til kommentar

har geil ram som skal klare 250mhz. når jeg kjører cpu/minne synkront vil pcen ikke komme forbi post screen og det tullet på 230htt... det suger..

har testet masse rart og fatter egentlig ikke hvorfor jeg ikke kommer over den magiske 3ghz grensen!

har lest tester om kortet og det skal jo være bra.. klarer ikke å boote med over 340-350htt..

Lenke til kommentar
klarer ikke å boote med over 340-350htt..

 

Men det var jo ganske friskt da! :tease:

300HTT x 10 vil jo normalt gi 3Ghz.

Hvorfor så høy HTT som 340-350?? Er det noe jeg ikke har fått med meg her, igjen? :blush:

Jeg kjører jo 300HTT x 10, og oppnår dermed greit 3Ghz....

 

*un0kai skriver noe* :hmm:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Nå har vel ikke minnebrikkene nnoe med prosessoren å gjøre om man tar forhåndsregler foe det Skrue...

 

Det er godt mulig cpuen din ikke klarer høyere med kjølingen du har. Sett multiplier lavere og divider og htt multi lavt og sjekk hvor langt du får htt. Den bør klare godt over 350 da. Hvis ikke så kan du prøve å sette opp spenningen til chipsetet og redusere antall kanaler inn og ut til 8. Ang. minnet som ikke klarer oppgitte hasigheter så kan det hjelpe veldig å justere max async latency og read preamble opp litt... 7ns og 9ns kan være greit og prøve...

 

arg.. tomt for batteri på musa, kommer tilbake når jeg har kjøpt nye (sitter på jobb..) ;)

Lenke til kommentar

@un0kai: minnet klarer oppgitte hastigheter. det har jeg testet på et annet kort. det er bare her de ikke klarer det. prøvde async latency på 8ns men da ville ikke maskina boote..

 

jeg får meg vel peltier seinere. så kommer sterkere tilbake! men jeg legger nå...

Lenke til kommentar

hehe, man lærer så lenge man lever :) minnet hang mer eller mindre sammen med cpu før k8, da det ikke lønnet seg å bruke minne divider, men nå er det bare til å bruke det som man vil på k8 og da trenger man egentlig ikke å bekymre seg for det mtp. cpu overklokking, men man må jo eksperimentere litt før eller siden for man vil jo ha bra hastighet på minnet også...

 

fir de som ikke får dividere til å virke med opteron kan det være verdt et forsøk å øke ldt spenningen. I tillegg til mal og rp henger dram response time sammen med disse så men må eksperimenter litt her også for å få dividere til å virke.

 

max async latency (mal)9ns

read preamble (rp) 7ns

dram response time normal/faster, kan få dividere til å virke...

 

Verdt et forsøk for de som sliter kansje? Dette er mest winbond instillinger, men opplegget er likt med tccd og micron ic-er også...

 

But i digress ;)

 

Eyvind: jeg ser ikke helt problemet egentlig, du har jo 10xmp og da synes jeg du skal bruke den. bus hastigheten har ingenting å si på k8 nesten, og så lenge du holder den over 800mhz så skal du ikke tenke noe på det :) som sagt: øk mal og rp og sjekk hva du får til med minnet :thumbup:

¨

edit: mal på 8ns er egentlig ganske tight om man bruker annet enn winbond og micron ic-er prøv 9 eller høyere... siden det klarer ddr500 å andre hk, så er det bare litt tweaking som skal til før du er der igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jodatakksann, den var sikkert til meg! :p

Men ikke fanker´n om jeg klarer mer enn HTT300 her!

Så fort jeg forsøker meg på endringer i DRAM Config / Timing Mode, (Phoenix BIOS) så tryner jo hele greia ettertrykkelig!

Derfor "noe jeg ikke har fått med meg, igjen". Btw; Har nyeste BIOS for kortet. (MSI).

Ikke dermed sagt at det er den beste...

Lenke til kommentar

når dere snakker 3ghz er det primestabilt vi snakker da....? synest hele grei er ustabilt over 2,7 som jeg når på stock Vcore, hva tror dere det kommer av? driver og jobber meg opp mot 3 nå :p

 

 

når 3,0 men ikke prime stabilt..... den stopper på 2,96. prævse super PI på 3 da ble det kræsj. lurer på om min 350W seasonic psu eller mitt msi k8n neo4-f kan bremse litt?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...