Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, i og for seg så er den det.

Jeg har ingen problemer med spill eller f.eks brenning av DVD-filmer etc.

Men den feiler fort ved hard testing av minne / cpu.

Derfor kjører jeg den rundt 2970 til daglig, jeg liker ikke å tenke på at greiene går på "rødmerket" hele tiden.

Det funker greit nok for meg! :yes:

Lenke til kommentar

Ja skjønner Skrue, jeg har jo jekket meg opp til 3,0Ghz 24/7 fart og det har gått uten feil så langt. Men har da ikke kjørt noe 12 timer økter med testing, og får minnefeil relativt raskt @303Mhz så befinner meg vel helt på rødmerkningen selv også.

Blir det å beholde den 148'en du har der nå da eller har du flere Opteron prosjekter i ermet?

 

@Eyvind hva får du ut av din 146, altså max klokk?

 

 

(oups, klokken går, skal på første dag i ny jobb :w00t: )

Lenke til kommentar
Blir det å beholde den 148'en du har der nå da eller har du flere Opteron prosjekter i ermet?

 

Det er jeg faktisk ganske usikker på!

Den virker litt "småcrazy" den 148-utgaven, så jeg får kjøre litt til med den før jeg bestemmer meg.

Samtidig har jeg jo en mistanke om at kortet mitt ikke yter hverken 146 eller 148 full rettferdighet, så vi får se. ;)

 

samye her på forumet har lyst til at jeg skal prøve hans nye 148, ettersom han har problemer med å få den opp i 3Ghz. Det er vel det nærmeste jeg kommer nye opty-prosjekter her, så lenge.

 

Lykke til i ny jobb da! :yes:

Lenke til kommentar

vel, jeg tror ikke det har noe å si om du gjør det med en gang eller senere. . . hvorfor skulle det det, lissom?

 

Skrue, når opteron er mulig å få tak i igjen syntes jeg at overklokking.no skal få låne ett eksemplar av hver og se hvordan de yter, klokker, osv.

bruker ikke dere å få låne hos nettsider? er nå ihvertfall det jeg har trodd, siden det står, f. eks. "Og vi takker Komplett for lånet av opteron 144" elns. :hm:

 

hadde vært litt morro, da :w00t:

Lenke til kommentar

Sånne cputester er rett og slett mer eller mindre ubrukelige da det ikke sier noe om cpuen i det hele tatt. Hvor langt en cpu overklokker er så individuelt og har veldig mye med stepping å gjøre så jeg ser ikke poenget med en sånn test... fx57 er det ingen i ok.no som har tilgang på heller...

 

jeg har 144, 146, og 148 liggende her, de klokker ca. til 2.63, 3.07, 3.00. Disse tallene kunne jeg nesten like godt hentet ut fra en random tall generator :tease: de fleste vet at opteron klokker til rundt 3ghz i dag. Det eneste som jeg synes kune vert litt intressant hadde vert å sammenligne a64 mot san diego/venus for å se hva den ekstra l2cachen gjør for resultatene. Jeg har tall til dette klare for såvidt, men er litt usikker på om jeg skal lage noe utav det, i spi så har jeg ikke helt kontroll på alle variablene heller så jeg vet ikke hvor representativt resultatet er...

Lenke til kommentar

Skrue, du kunne jo melde deg for en langtids-hjemmetest av et skikkelig hk for OK.no da... :D

 

Un0kai, hvis du ikke mener det er helt ubrukelig, eller direkte uegnet/missvisende, og samtidig understreker at det er visse variabler syns jeg det hadde vært litt interessant å høre hva du har kommet til.

 

Jeg har ikke egentlig gjort noen videre direkte testing selv. Men egentlig til min overraskelse, har jeg fått betydelig bedre framrate i enkelte svært tunge deler av enkelte spill, GTR og FS9, begge cpu krevende greier, med Opteron. Og det bare med et 6800GT. Jeg kan ikke dokumetere dette på noe fornuftig vis, men jeg har en følelse av at cachen under enkelte omstendigheter har mer for seg enn de "vanlige" spill testene gjerne viser. I alle fall er forbedringen såpass mye bedre at jeg har litt vanskelig for å tro det skyldes bare de siste 200Mhz cpu fart, uten at jeg på noe vis ønsker å være påståelig rundt dette :hmm:

Lenke til kommentar

@ un0kai:

Jeg må vel langt på vei si meg enig der.

Når det gjelder klokking / testing av prosessorer, så vil det uansett være snakk om et "lucky draw" mht det man får tak i, og dermed vil nok en slik test nesten være uinteressant.

Det beste man kan få ut av det er vel allerede det vi har opplevd i denne tråden. Opteron er "uka´s superklokker", og det er vel det?

Ytelsesmessig vet vi jo nå hva det vil bety.

 

@ samye83:

Synd at du gir deg da! Jeg er ganske sikker på at du lett kan runde 3Ghz med et bedre kort.

Men det er kanskje greit med 2,9 i en shuttle? Den skal vel i hovedsak brukes til oppgaver og applikasjoner som ikke er altfor krevende, så da holder den nok mål...

 

@ pcp160:

kunne godt tenke meg å teste både det ene og det andre kortet i så måte, men er nok redd for at jeg er en lite interessant person i en slik sammenheng. Det er nok mange andre rundt omkring som er mye mer kapable og kunnskapsrike enn meg, mht testing av kort.

Så det er nok med meg som med de fleste andre her; Opp med lommeboka, og betal for varene! :p

Lenke til kommentar
Skrue Postet i dag, 00:24

Går og lurer litt på et bedre kort sjøl må jeg inrømme. Men fornuften tilsier egentlig at jeg har det bra som jeg har det, inntil videre.......

He he, ja sliter vel litt med fornuftige argumenter mange av oss her, jeg vil vel kunne gå fra 2T til 1T, og du vil vel kunne kjøre SuperPi @200Mhz mer på en god dag. Det vil vel neppe gjøre hverdagen veldig mye anderledes tror jeg :!:

 

Foreløpig venter jeg i spenning på hva samye83 og Eyvind får til med sine, og får vel være fornøyd med ytelsen som den er, en stund til med gamle A8N Deluxe.

 

Det ser vist btw ut til at prisen på Opteron stiger litt rundt om kring, og ser jo at 146 koster 200Kr mer nå enn da vi kjøpte for en drøy mnd siden :hmm:

Lenke til kommentar

pcp160:Det ser vist btw ut til at prisen på Opteron stiger litt rundt om kring, og ser jo at 146 koster 200Kr mer nå enn da vi kjøpte for en drøy mnd siden hmm.gif

 

akkurat dette kan jeg bekrefte, kjøpte 146 over disk i singapore, kosta 1350,- der........... så jeg la frem problematikken om at den faktisk var billige hjemme i norge. og da fikk jeg forklart at AMD her pressa prisene opp. skal også være sagt at den er vanskelig og få tak i, var kunn en butikk som hadde det.

 

skal installere og klokke opp i løpet av dagen.

 

hva er stepping for noe? er tre bokstav/siffer linjer på cpu, hvilken er det.

 

lurer også på og ta av heat spreadder men har en xp-120 og monteringen av den er ganske brutal. noen som har prøvd dette? litt redd for og skvise hele greia :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...