Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

  kanskje litt OT, men er ikke dette femte side om overklokkinga av prosessorn min, eller? 

Kremt, jo. Var litt av et rush, og begynner å bli sent også.

Kanskje Skrue som moderator skal klippe ut alle 5 sidene og lage en egen "Guggelibu vil klokke" tråd...

 

Det er BalistiX ja, har sett mye bra fra dem rundt omkring her. Syns 1GB er nok enn så lenge jeg, men skal ha de i bakhodet den dagen jeg ikke syns 1GB duger.

5338616[/snapback]

ikke legg deg enda!! jeg har jo enda en masse spørsmål. . . kanskje ikke akkurat nå, men det kommer nok noen akutt-spørsmål utover natten :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ROOFL!

En "Guggelibuvilklokke-tråd" hadde vel vært på sin plass ja! :p

Men, i disse juletider du vet.....

 

Må si meg fornøyd med de brikkene ja, ikke minst fordi MSI-kortet neppe er i stand til å tyne ut det meste av disse?

Har en følelse av at jeg nok kanskje kunne klart noe bedre med et annet kort......

Men for min del nå: zzzzzzzzzzzz ;)

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

ET SPØRSMÅL FØR OLDISENE LEGGER SEG! :tease:

når jeg er ferdi med cpu, skal jeg da ta å stramme timingsene? de er på 2-3-2-5. . . skal jeg slakke de mens jeg klokker cpu, kanskje? :huh:

men divideren skal være på for ever, ikke sant?

 

edit:

O'Store Voksen/Gamling-gud! Vær så snill å vekk opp Skrue og pcp160 igjen så de kan svare på mitt siste spørsmål! Amen! :p

jeg er egentlig den minst gude-troende her på jorden, men det er lov til å prøve seg ;)

Endret av Guggelibu
Lenke til kommentar

Guggelibu:

 

1 Din maseapekatt!

 

2 Ikke bump tråden så voldsomt. Det er ikke lov med mer enn et innlegg av gangen, med mindre det går en viss tid. Og dette er ikke under en time. Les retningslinjene.

 

3 For at noen skal hjelpe deg videre, bør du ramse opp alle innstillinger du nå har satt. Viktigst er HTT-frekvens, HTT-multiplikator, DRAM-frekvens/RAM-divider, RAM-timings, pluss spenninger.

Dessuten bør du redigere profilen din, så du legger inn alle komponentene i PCen din der, så folk kan sjekke dette, nettopp for å hjelpe deg bedre.

 

RAM-divider er noe som skal stå slik den er ja, den skal ikke endres på med mindre det er å senke den vis det er ustabilt, eller øke den hvis man har mer å gå på.

 

Ingen kan svare deg på hva som er max klokk for din prosessor, hva som er max hastighet for din RAM eller max lave timings for din RAM. Det eneste riktige svaret er høyest mulig frekvens, og lavest mulig timings uten at det blir stabilt.

 

Jeg vet ikke hvilken RAM-divider du kjører på nå, og hvilken frekvens du da får på RAMen din. Men 2-3-2-5 er veldig lavt og raskt, og det er ikke mye å hente på å senke dem ytterligere. Da har frekvensen på RAMen mer å si. Du kommer ALDRI i verden til å merke forskjell mellom 2-3-2-5 og 2-2-2-5.

Lenke til kommentar

He he, ja nå er det natta, skal forsøke å være anstendig i julelunsj imorgen- dvs snart...

Men du kan så lenge du ikke kommer over HTT 333, bare la minnet være som det er nå. Hvis du i løpet av morgenkvisten kommer enda høyere enn det, er det som du sa å sette 2X HTT, samt at du da må enda "et hakk" ned på devider (For å holde minnefarten under 200Mhz) Se "minnebuss" i feks Everest; i hovedmenyen maskinnavn og overclock finner du den midt på siden. Hold den under 200 inntil videre.

 

Hva som blir endelig devider og timings vet vi ikke enda, du har mange timers Prime og Memtest foran deg før det endelige svaret på det er her.

 

For når du ikke lenger kan øke cpu farten mer, enten fordi det ikke starter, eller Prime feiler, er det som sagt minnefart som står for tur.

Da senker man multipler, og hever devider og sjekker hvor langt bare minnet klokker. Til slutt er det da om å gjøre og finne den beste kombinasjonen av både minnefart, cpufart, og timings, alt så fort og stramt som mulig, uten at det blir ustabilt. :)

 

God natt ;)

Lenke til kommentar
Bra fart du har på 2GB da Skrue! Går de så fort @ 1T på MSI? (som det vel er du har?)

5338562[/snapback]

 

Jada, får vel si meg fornøyd med det!

Men kjører med 2T på MSI-kortet, har ikke opsjoner for noe annet så vidt jeg vet. :blush:

5338579[/snapback]

Du kan vel bruke a64tweaker til å sette 1t og la denne kjøre dette i oppstarten hver gang, jeg ville prøvd om jeg var deg for det er litt ytelse å hente på dette :)

 

kanskje litt OT, men er ikke dette femte side om overklokkinga av prosessorn min, eller? :p

 

edit:

for å ikke lage for mange poster spør jeg i denne :p :

hvis SuperPI 32M klarer seg, er ikke det en sånn passe pekepinn på at det er litt stabilt?? det regner jo ut, akkuart som OCCT og Prime95, bare at det ikke holder på så lenge. . .

så kan jeg først kjøre 32M og hvis det er stabilt tar jeg OCCT? liker ikke Prime95. . . virker ikke som om det torture-tester det. . .

5338603[/snapback]

jeg bruker 1m for å finne ut om cpuen er noenlunde stabil, når jeg får feil i den klokker jeg ned helt til jeg finner occt stabilitet.

 

Ellers så vil jeg si til deg guggelibu at du er farlig nerme noen advarsler her nå, SLUTT å spamme ned tråden med en gang. For det første så har spørsmålene dine i prinsippet lite å gjøre i denne tråden, spesielt når det er så mye, og for det andre så regelrett spammer du her på forrige side. Du har ikke lov å bumpe en tråd før det har gått 24timer (eller noe sånt :innocent: ) vi er fullt klar over at du har stillt et spørsmål og vil svare etter beste evne når vi er innom og ser. Dette er IKKE instant messaging! For guds skyld bruk edit knappen. Tenk på at alle som leser denne tråden og har svart til nå har den i "mine innlegg" og vil se med en gang det har kommt noe nytt. Det er ingen vits i å poste for å holde tråden øverst i forumdelen...

 

Sånn da håper jeg du tar poenget og samler alle spørsmålene dine i en og en post fra nå av. Et tips til deg er å lese guiden min(evt. mange flere ganger), da du får svar på mange av spørsmålene du har stillt her der. Sett minnedivider til 100 med en gang når du finner cpu maks klokk, det har ingenting for seg å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

hvis du forsto hva jeg skrev i forrige post så hedde det ikke vert behov for deg å svare på den, alle er inneforstått med av det er lest og forstått. Du forstår selvsagt hva jeg mener med å samle alt på en plass, på forrige side stilte du 3 spørsmål over 5 poster, det er nesten som jeg ikke tror mine egne øyne når jeg leser det :!: . btw. du trenger ikke å svare på denne posten.

 

Flott at du er entusiastisk, men ikke rot til tråder til andre personer for det, alle er tjent med at vi holder oss sånn noenlunde til saken. Og at tråden er ryddig slik at det er lett å finne informasjon. Jeg setter meget stor pris på "off topic" diskusjon så lenge det er intressant og alle kan lære noe nytt om det. Men det går en grense for hvor langt jeg er villig til å gå, og den nådde du med god margin på forrige side. Så vær så snill å ta dette til etterrettning og tenk litt over hva du poster, og om det virkelig er nødvendig, kansje du kan finne denne informasjonene en annen plass, eller kansje en annen tråd du finner er bedre egnet til å spørre i. JEg hater å være sur gammel grinebiter og ødlegge entusiasmen din, men prøv å tone den ned litt fra nå av :thumbup:

 

Og da gikk jeg å ser om jeg får sove igjen.

Lenke til kommentar

Etter ønske fra trådstarter, kommer jeg til å rydde litt i denne tråden, som i det siste har vært litt preget av utenomsnakk.

Ryddinga vil selvsagt også omfatte noen av mine egne innlegg, men det vil nok kanskje gå hardest utover guggelibu her!

 

For den / de som evnt ønsker å ta vare på hva som er skrevet før det fjernes,(copy/paste), så venter jeg litt før jeg tar "saksa" fatt.

Håper for forståelse for dette!

Lenke til kommentar
Skrue Postet i dag, 12:08

Etter ønske fra trådstarter, kommer jeg til å rydde litt i denne tråden, som i det siste har vært litt preget av utenomsnakk.

Ryddinga vil selvsagt også omfatte noen av mine egne innlegg, men det vil nok kanskje gå hardest utover guggelibu her!

Full forståelse for det jeg i alle fall, foreslo det vel til og med selv på forige side. For jeg må jo ta litt av "støyten" her på min kappe også, pga høy deltagelse siste sider.

Vil jo bare så gjerne hjelpe de som står fast, og blir litt revet med... :blush:

Beklager Un0kai, og andre.

 

Forøvrig vedrørende det med å låse 1T med A64 Tweeker som Un0kai nevnte Skrue, kom gjerne med tilbakemld på hvorvidt det går bra. Jeg har hatt litt problemer med crash/heng hvis jeg endrer cas eller 1T/2T i Windows.

Men får du det til å virke vil det nok i leseytelse tilsvare ca 300Mhz på 2T, om du får den til å kjøre 1T @ 285. :)

Lenke til kommentar

Det går bra folkens, ingen skade skjedd, jeg hater å være så sur og streng, men synes grensa må være nådd nå. Kjempeflott at du hjelper andre pcp160 du fremstår for meg som en super forum bruker, sakelig og med mye kunnskap. Det er nok goggelibu som må ta støyten denne gangen ja. ;)

 

Men jeg må presisere at dere må ikke være redde for å komme litt off topic, jeg og mange andre synes bare det er hyggelig og ofte lærerikt, men man må passe på og ikke gå for langt, men finne en fin balansegang. Dette kan sikkert være litt vanskelig i starten og jeg har vel saktens gått over streen selv ved noen anledninger.

 

Føl deg fri til å rydde litt skrue, da mine "sure" :innocent: 2 siste innlegg er lest og forstått av goggelibu så må du bare slette dem. dett3e innlegget kan vel slettes også for den del..

 

Og goggelibu ikke vær redd for å spørre om noe om du lurer, men prøv å teste litt selv først og spar opp noen spørsmål, så er det ingen problem egentlig, du må også gjerne sende pm til meg eller legge meg til på msn om du har behov for hjelp. Har jeg tid så hjelper jeg, hvis ikke så sier jeg ifra at det ikke passer og vi snakkes en annen gang. Det finnes ingen dumme spørsmål så lenge man spør for å lære noe. Det er bare utformingen og plassen man spør man kansje bør tenke litt over... :thumbup:

 

edit: ang. a64tweaker og command rate så her jeg egentlig aldri prøvd dette selv, skal sjekke om jeg får det til når jeg kommer hjem fra jobb (kan nok bli litt seint i natt), men i teorien så burde det funke... kansje.. :innocent:

Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt et MSI K8N Neo4 Fi (tror det heter det :p ) Også får jeg 7800GT med NV 3 kjøler på :) Får håpe det hovedkortet er litt bedre en mitt gamle. Hadde forøvrig ikke råd til noe DFI kort nå. Holder forresten på å bygge et kabinett som alt skal puttes inn i.

 

BTW, er det noen som vet hvor høy spenning dette kortet kan gi på ramen?

Lenke til kommentar

æææ, leste du det vi nettopp diskuterte :tease: bruk søkefunksjonen neste gang og spør i en tråd som handler om det hket, det er mye større sjangs at noen der vet svaret enn her..

 

JEg antar kortet vil kunne gi 2.85 eller 2.9v uten å sitte med fasiten, husk at mange typer ic-er ikke nødvendivis klokker lengre ved høye spenninger...

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg ryddet litt her.

Verst gikk det nok utover guggelibu, men har også nappet vekk noen av mine egne innlegg også.

 

Heretter holder vi oss til temaet for tråden, og vi kan sikkert tåle en reminder:

 

IKKE post spørsmål om generell overklokking i denne tråden! Her diskuterer vi kun opteron problemer og resultater. Spørsmål ang. minne og annen generell diskusjon kan taes i guiden i signaturen min eller opprett en ny tråd.

 

Når dere poster, så få med dere hvilken stepping cpuen har, hvor den er kjøpt og hvilken dato den er kjøpt, og hvor stabil den er... prime, occt, spi32m, spi1m, 3dmark osv...

:)

Lenke til kommentar

klarte å lure meg til tre timers fri fra jobben nå, så tok en kjapp test på command rate før jeg legger meg til å sove litt:)

 

jeg kan med mine twinmos utt 2x512 brikker kjøre frem og tilbake mellon enable og disable mens jeg kjører occt uten at noe skjerer seg... Forskjellen i spi 1m var også litt over et sekund... så det burde gå bra Skrue, men du må nok kansje senke minnehastigheten noe, men det er garantert verdt det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...