Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet Tyan er store på server hk, så er jo Opteron også en typisk server cpu også. Ellers vet jeg lite om dem.

 

Kjørte min 2.7GHz fjellstøtt. Men sliter med krangling mellom ATI driveren og ASRock sin AGP driver. Det er virkelig synd, for denne prosessoren fortjener virkelig et godt hovedkort, god ram og ingen andre problemer som skal ødelegge.

 

Tror faktisk det er mer i prosessoreren enn 2.7, skal teste litt mer når festinga legger seg etter nyttårsaften. Håper på å nerme meg 3.0, men det blir nok vansklig med billig hovedkort, og kranglete agp-drivere.

Lenke til kommentar

Ja ok Andy_12, det høres jo sansynelig og fornuftig ut, og kan vel kanske forklare det jeg nevnte med strømforsyningsdelen, mange transistorer gjør det mer stabilt, og manglende kjøling sikkert da fordi det ikke er ment å levere ekstreme mengder strøm.

 

Det er jo litt synd du ikke får utnyttet hele potensialet mr_lf, det ser jo ut som det ikke er mange som faktisk får til det med 144. Til gjengjeld har du jo faktisk ganske heftig ytelse, for svært lite penger da ;)

Lenke til kommentar

Ja, er strålende fornøyd med kjøpet. Er jo tett oppunder FX-57 til 8500,- i ytelse for ca 1500,-. Hovedkort, ram og cpu til 4 000,- må jeg si meg veldig fornøyd med. Men det som er virkelig synd er at hovedkortet virker å være veldig velskapt. Er jo ASUS deler, men slapp jobb med drivere og BIOS ødelegger litt. ULI brikkesettet er ikke støttes av så mange program heller(tempratur, overklokking fra windows osv). Må kjøre beta bios fra OCW for å komme opp i 2.7, stoppa på 2.4 med offisiell BIOS.

Lenke til kommentar

Beklager @skongsli, regnefeil fra min side.

 

Det står faktisk en brøk når du velger divideren. Du ganger bare HTT hastigheten med det første tallet, og deler svaret du fikk der med det siste tallet.

 

Her er en liste:

1:2, 100

3:5, 120

2:3, 133

7:10, 140

3:4, 150

5:6, 166

9:10, 180

1:1, 200

 

Tror denne skal være korrekt.

 

Hvordan du kan regne det ut:

F.eks du skal ha 300MHz HTT hastighet og vil vite hvilken divider som gir nærmest 200MHz.

 

Vi prøver 133 (2/3): 300 * 2 = 600. 600 / 3 = 200. Denne divideren gir oss altså 200MHz.

Lenke til kommentar
AsRock bruker vel billigere komponenter og derfor vil ikke Asus ha navnet sitt på det, derav asrock.

5336657[/snapback]

 

Det er godt mulig, men det virker på meg som et veldig bra kort, men blir hemmet av dårlige drivere og programering. Men så billig det er, må jo det spares i noen ledd.

Lenke til kommentar

Guggelibu, hvis du ser på bildet, ser du hvor i Everest du ser frekvensen på minnet, fsb/htt og cpu.

I menyen til venstre der det står sensor skal temp på harddisk, cpu, gpu osv komme. Nederst i menyen til venstre der det står ytelsestest kan du sammenlikne forskjellige minne innstillingers ytelse.

 

Desverre er Everest tatt ut av gratis markedet for et par uker siden, men hvis du har siste tilgjengelig versjon skal det være full støtte for Opteron S939. (V. 2.20-405)

 

Btw, nå kan jeg kjøre 3Ghz som daglig klokk helt stabilt med 146. Før ga minnet feil på 300Mhz, ikke nå lenger... :w00t: Vet ikke egentlig hvorfor, burn in..? :dontgetit:

post-56388-1135553652_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Guggelibu Postet i dag, 00:43

  så den med X2 4800+ passer best til mitt oppsett siden det er samme chipset 

Det er bare en benchmark, gjennomsnitt hva du kan forvente, hvis du ser refresh knappen (grønne piler), trykk på den, så kjøres test, også får du resultat som på bildet. Ditt resultat er da med gult under. Poenget er da at du kan se hva som gir best resultat av de mulighetene du har med minnet.

post-56388-1135554789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Prøv å sette den på 133 du. Det vil gi, som playmo sa, 207MHz.

5335373[/snapback]

 

Hva er vitsen med det når han kjører 280Mhz HTT? 133-divideren vil gi 187Mhz med 280Mhz HTT, mens 144-divideren vil gi litt over 200mhz......

 

Mulig dette blir litt OT men.....

5335509[/snapback]

det er jo ikke OT når det handler om klokking av SC Opteron ;)

Lenke til kommentar

i guiden til un0kai sier han jo at man skal slakke på timingsene når man skal klokke. . .

og når jeg tar over 280HTT blir skjermen blå og han begynner å snakke om dumping av fysisk minne. . . er det da minnet som ikke klarer å henge med, og hvilken divider skal jeg sette dem på? det var det jeg egentlig lurte på når jeg begynte med alle spørsmålene :p

Lenke til kommentar
jeg har jo tatt den testen! men jeg lurer på om det er et bra resultat. . . og jeg trodde man skulle ha litt slappe timings når man klokket  også den divider-tingen. . . hvilke av alternativene som passet best. . .

He he, ja men poenget er i grunn ikke om det er bra eller dårlig, men det er en kort grei måte og sammenlikne resultater på din egen maskin.

Når man skal vurdere om man skal ha stramme timings, eller høy fart, 1T/2T og slike ting.

Fremfor og sitte å vente på 3DMark eller andre ting for å se hva som funker best kan dette gi raskt svar, om enn ikke helt nøyaktig.

 

Og i menyen til venstre har du 3 valg, "lese" "skrive" og "latency", du har nå tatt latency og fått en referansemåling for den. Jeg pleier å kjøre "lese" testen (som på bildet øverst på siden) , fordi den gir høyere utslag, og små forandringer syns bedre. Skal man virkelig fintune timings bør man nok ta hensyn til alle. :)

Lenke til kommentar
Guggelibu Postet i dag, 01:10

  i guiden til un0kai sier han jo at man skal slakke på timingsene når man skal klokke. . .

Grunnen til at jeg nevner dette med tester i Everest, er nettopp at det er ikke noe som heter "skal være" når man klokker. Du er helt nødt til og prøve deg frem på akkurat din maskin og se hva som går, og måle hva som blir best med de muligheten du har.

For å finne ut hvor langt den cpu'en din klokker, setter du devideren veldig lavt, og glemmer minnefarten en liten stund. Når du har funnet grensen, gjør du omvendt, setter multipler veldig lavt, og klokker bare minnet, og glemmer cpu.

Det er vel det Un0kai prøver å forklare akkurat hvordan du gjør på ditt hk i sin guide. :)

Lenke til kommentar

åkei!

skal jeg da sette minne-divider på 100 og klokke så langt jeg kommer med cpu? på standard volt, eller to tha edge?

edit:

når jeg er ferdig med cpu, skal jeg da sette en divider sånn at rammen kommer så nært som over hode mulig 200MHz?

 

vil ikke starte med 1/2(2/1?) divider. . . der xp-loadingen skal være blir det bare svart. . .

Endret av Guggelibu
Lenke til kommentar
Guggelibu Postet i dag, 01:33

  åkei!

skal jeg da sette minne-divider på 100 og klokke så langt jeg kommer med cpu? på standard volt, eller to tha edge?

:w00t::thumbup: Yes!!

 

La oss ta utgangspunkt i 285:

Da blir det på minnet som følger;

Devider 125= 171Mhz minnefart

Devider 133= 183Mhz minnefart

Devider 143= 197Mhz minnefart

Devider 150= 214Mhz minnefart

Devider 166= 233Mhz minnefart

 

Det er vel de vesentlige valgene du har i din bios. Hvis vi da sier at minnet ditt ikke er så klokkevillig er det Devider 143 som er nærmest 200Mhz= PC3200

 

Men som du har skjønt nå, for å finne grensen for cpu, sett gjerne 125 eller noe sånt, og glem minnet. Hvis du prøver og klokke alt på en gang, vil det være umulig og vite hva som skaper blåskjerm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...