Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Dette hørtes ikke så bra ut Managhead, og kan ikke annet enn og si meg ening med Skrue når det gjelder DFI. Må innrømme at jeg har vært farlig nære "bestill" knappen på det hk mer enn en gang. Men siden jeg til syvende og sist er mest opptatt av et stabilt system har jeg latt vær. Har kjørt 146'en nå på 2,95 uten en eneste feil siden jeg fikk den.

 

Men siden du "henger" en del på XS regner jeg vel med at du kan avkrefte dette, men jeg lurer altså på om det er en selvfølge at alle cpu'er tåler minusgrader?

Ellers er det jo i grunn ikke annet enn uforsiktighet (statisk, dårlig kjøler kontakt osv), hk feil, eller psu feil jeg kan komme på som kan ødelegge for deg.

 

Jeg kan ikke Opteron/AMD så veldig godt, men jeg vet at på Intel's S775 er det over 500 av pinnene som er V-core (altså da både pluss og jord)

Og man kan såvidt jeg kan forstå ikke umiddelbart måle i sokkelen,uten cpu i, fordi spenningen blir regulert ut fra koder på 5 andre pinner. Uten disse kodene tviler jeg på at hk vet hva den skal gi av spenning. Dette er da altså S775, men det er sikkert ikke så forskjellige prinsipper. Og å måle med cpu i er vel vanskelig, uten at jeg skal påstå at det er umulig- ingenting er jo umulig ;)

 

Men uten at jeg egentlig tror det har noe med feilen å gjøre, regarte jeg også en smule på det du sa om disker. 11 disker vil ha en startstrøm på over 300Watt og har vel dermed ikke så mye og gjøre i en minusgrader klokkeoppsett..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, nei kjørte bare med en disk i går.. Bare til å begynne med så var alle sammen tilkoblet. Men jeg vet at psu tåler det, for jeg har kjørt de 7(!) diskene mine sammen med tec før.

 

Tror alle cpuer tåler minus i den forstand at de ikke blir ødelagt, men de aller fleste nyere har coldbug. Det gjør at når de synes det blir for kaldt så skrur maskinen seg rett og slett av.. Men det gjorde den ikke, tipper jeg hadde maks -2 grader. 3000+ "Venice" jeg hadde kjørte jo på -30 over lang tid uten å ta skade av det..

 

På XS så er det mye styr om DFI, der og. Bl.a. så døde jo en FX-57 som gjorde 4ghz (eller var det 3,9?) på -100 etter andre oppstart i et Expert kort. Et kort som og har drept mange andre cpuer, deriblant opteron, for andre og.. Men jeg har ikke hørt om lignende problemer med de eldre utgavene.

Lenke til kommentar

Ok, Managhead. Håper du finner ut av dette da, jeg har egentlig ikke så mange gode råd annet enn hva du allerede vet selv.

Dette med DFI, det er vel sånn det er med virkelige entusiast greier, siden jeg er bilinteressert og glad i metaforer;

jeg har kjempelyst på en Lancia Delta HF, som er noe av det ultimate jeg kan tenke meg av biler i normal prisklasse. Men samtidig- makan til drittbil skal man vel lete lenge etter! Er ikke noe jeg ville anbefalt min mor for å si det sånn :!:

 

samye83 Postet i dag, 14:45

  Jeg har lest burn in flere steder og jeg lurer på hvordan man praktiserer det? Vil burn in gjøre underverker?

Du kan i alle fall begynne med og se gjennom denne tråden for litt interessant input ifht burn inn: "Meninger om cpu burn in?".

 

Selv har jeg ut fra alt jeg vet om elektronikk veldig vanskelig for å akseptere at dette har noe for seg. Men jeg vil likevel ikke kategorisk avvise det på den måten enkelte i tråden gjør. For meg er dette noe jeg fryktelig gjerne skulle hørt en skikkelig teknisk forklaring på. Inntil videre velger jeg å tro at det KAN ha noe for seg, fordi mange jo faktisk opplever en bedret klokk etter noe tids innkjøring, og som neppe bare er pasta som har "satt seg". :)

Lenke til kommentar

OPB og Pedro rocha har mista hver sin gull fx til eXpert kortet + at OPB også mista en gull 4600+(mener jeg det var) som så langt er det 4600 som har klokket lengst i verden..

men har ikk hørt om noe lignedne på de eldre dfi kortene..

 

synd med cpu'ene dine ManagHead :hrm:

Endret av NeVa
Lenke til kommentar
Ok, Managhead. Håper du finner ut av dette da, jeg har egentlig ikke så mange gode råd annet enn hva du allerede vet selv.

Dette med DFI, det er vel sånn det er med virkelige entusiast greier, siden jeg er bilinteressert og glad i metaforer;

jeg har kjempelyst på en Lancia Delta HF, som er noe av det ultimate jeg kan tenke meg av biler i normal prisklasse. Men samtidig- makan til drittbil skal man vel lete lenge etter! Er ikke noe jeg ville anbefalt min mor for å si det sånn :!:

 

 

Selv har jeg ut fra alt jeg vet om elektronikk veldig vanskelig for å akseptere at dette har noe for seg. Men jeg vil likevel ikke kategorisk avvise det på den måten enkelte i tråden gjør. For meg er dette noe jeg fryktelig gjerne skulle hørt en skikkelig teknisk forklaring på. Inntil videre velger jeg å tro at det KAN ha noe for seg, fordi mange jo faktisk opplever en bedret klokk etter noe tids innkjøring, og som neppe bare er pasta som har "satt seg". :)

5308021[/snapback]

 

Hehe må si meg enig med pcp160 der altså. Lancia Delta HF integrale er drømmebil, men ikke pga. driftsikkerheten akkuratt :!:

 

Men til dette med burn in så er det kjent at silisiumet i transistorer blir "bedre" etter en tids bruk. Vet ikke den tekniske forklaringen på dette, men hvis dere søker litt blant Hifi miljøet så er det nok mengder med informasjon om nettopp dette.

Lenke til kommentar

Prøvde 3ghz med 1.55v, men da fikk jeg error ved 7 min. Gadd ikke å teste 1.6v, vil ikke stresse shuttle for mye, den er ikke laget for klokking, hehe. Hvis jeg kun kan få 0.05mhz ved å øke 0.1v, så er det ikke verdt i mine øyner. Men 3ghz høres så mye mer ut enn 2.95, men ikke altfor mye ytelsesgevinst.

 

Edit: Jeg kunne ikke velge 1.575 med min shuttlle, hvis det ville ha gått, ville jeg kanskje ha vurdert å teste med 3ghz på denne spenningen.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Med 2.95ghz og 1.55 gikk det ganske greit gjennom super pi 32m. Men jeg velger heller å holde meg til 2.9ghz 1.5v. Denne pc'en kommer til å stå i stua, mamma og lillesøstra mi trenger ikke så mye power :innocent:

 

Edit: Jeg har aldri presset en cpu til 1.6v før, og jeg er litt redd for å skade cpu'en også. Men er det 100% trygt? Hvis det er det, så kan jeg godt prøve litt senere.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Ok.

Var bare nyskjerrig, i forhold til hva jeg sjøl har klart. Har forsøkt @ 2,9Gz her også, men det funka ikke, selv ved høyere spenning. Fikk forøvrig 20 26.921 på 32M-testen.

5309440[/snapback]

Sorry,Skrue, men jeg tror du lyver :tease: Hvis du mener 20m 26.921 på 32m så ligger du kun ett drøyt minutt bak wr som er gjort på 3840mhz. Det har jeg litt vanskelig for å tro ;)

 

 

Med 2.95ghz og 1.55 gikk det ganske greit gjennom super pi 32m. Men jeg velger heller å holde meg til 2.9ghz 1.5v. Denne pc'en kommer til å stå i stua, mamma og lillesøstra mi trenger ikke så mye power  :innocent:

 

Edit: Jeg har aldri presset en cpu til 1.6v før, og jeg er litt redd for å skade cpu'en også. Men er det 100% trygt? Hvis det er det, så kan jeg godt prøve litt senere.

5309471[/snapback]

Også et litt seriøst svar :yes: , Det er helt umulig å definere en "trygg" spenning for en cpu. Alle er forskjellige, og noen vil ha defekter som andre ikke har. Du må som så mange andre ganger innen overklokking finne din egen grense. Dette gjør du enkelt og greit ved å overklokke cpuen, og finne grensa dens ved forskjellige spenninger. Når du har nok data så vil du se en kurve som flater ut. når du ikke får noe igjen for å øke spenningen mer. Da bør da stoppe når mer spenning ikke gir mer mhz. Da har du med 99% sannsynlighet funnet din 24/7 spenning. Pass selvsagt på temperaturen også ;)

 

Jeg bør ha min 148 i nevene i morgen en gang. Satser på noen resultater med denne utpå kvelden :)

Lenke til kommentar

Jeg har grei nok kjøling, hvis jeg tar av kabinett lokket på shuttle, og setter en bordvifte ved siden av så får jeg 19grader idle ved 2.95ghz 1.5, og maks load 36 grader. Tror kanskje det skal gå greit med 1.6. Så lenge tempen ikke blir altfor høy. Min grense ligger på 50 grader. Kanskje vil den klare superpi 32m med 3ghz :D

 

Edit: 148 vil ikke superpi 32m med 3ghz 1.6v mer enn 5 min, og jeg vil ikke gå høyere enn 1.6v. Sier meg fornøyd med den endelige resultatet med 2.95ghz på 1.5v.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...