Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!

Anbefalte innlegg

Leste noe på XS om denne CG steppingen, at AMD introduserte den som plaster på såret for at Opteron var så vanskelig å skaffe, og denne skulle klokke like godt. Men nå som det ser ut til at Opteron møter lysere tider, og alt det andre var bare oppspinn er jeg litt i tvil om denne teorien. Finner ikke igjen det jeg leste heller :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg regner med at det var en reply på mine tanker rundt dette på slutten av forige side Managhead. :)

Det virker som det er viktig og være temmelig kildekritisk ifht all informasjon om Opteron i alle fall. Hvis det nå viser seg at siste rykte er riktig- at det fortsetter ut året, er det relativt spekualtivt av inqurier og overcklockers.com som skrev en lang nekrolog, som sannsyneligvis er lest av 3 ganger så mange som ellers ville vært der. Nå skal ikke heller jeg dømme noen riktig enda, men den som lever får se.

Men som sagt er jeg litt skeptisk til at disse (CG og Opteron) er helt like, og ut fra det du referer som grunn syns jeg ikke det høres noe mer sannsynelig ut egentlig.

At AMD skal lage et plaster på såret, slik at vi alle skal kunne få kjøpe 3200+ til 1400Kr i steden for FX kan jeg ikke fatte at de bevist vil gå inn for.. :hmm:

Men som sagt, det er ikke SÅ viktig egentlig, lurer bare på hvor slike ting kommer fra.

Min gode gamle 3500+ CG stepping gikk til 2,98Ghz, så vi får håpe det er det fine navnet som gjør den klokkevillig :p

Lenke til kommentar

Har prøvd å finne ut litt mere om denne CGBOX steppingen, og det ser ut som om det slettes ikkje er noen Opteron light, men rett og slett siste rest av X2 prosessorer som ikkje er brukendes som X2. I CPU-Z så kommer den jo opp som en manchester-kjerne, og det er jo X2 med 2X512kb cache, så eg tror ikkje CGBOX er noe spesielt godt kjøp likevel eg.

Eg tok ihvertfall å avbestilte den eg bestilte, mistet liksom interressen for hele greia :hrm:

Lenke til kommentar

Heisann!

Ikke for å avbryte den koslige delvis off-topicen her, men jeg kunne trengt noen råd om vår alles kjære Opteron.

Jeg fikk Opteron 144 på mandag(CAB2E sometingsometing), ASRock Dual Sata2, OCZ Platinum 2x1024MB(2-3-2-5), Hiper R 480W, foreløbig bare stock kjøling.

Stolt som en hane satt jeg sammen vidunderet og begynte klokkingen. Litt skuffa stoppa jeg på 2403 MHz. Men det viste seg å være en svakhet i biosen til ASRock at den ikke taklet FSB over 270. Med OCW sin beta bios klarte jeg 2710 MHz, uten å prøve å tweeke den så mye mer sa jeg meg fornøyd. Kanskje noen snille kamerater vil låne meg et DFI kort med vannkjøling, så kanskje jeg får sett hva som ligger i denne prosessoren!

24/7 klokk:

Jeg sliter med å få den stabil, den klarer 1 time i Prime95 på 2.6 GHz og 2.4 Ghz, så blacker skjermen ut. Har prøvd på litt forskjellige volt instillinger, men har ingen effekt. Skulle gjerne hatt noen tips om hvordan jeg kan få den stabil. Har et ønske om å klarer å kjøre den fjellstøtt på 2.6 GHz.

Instillinger:

BIOS: OCWB2

HTT: 290 MHz

Volt: 1.378 v

NB-SB: 600 MHz(3x)

Link speed: 600 MHz (3x)

Minne: 237.2 MHz

2.5 - 3 -2- 5 T1

Forøvrig, skjermkortet er agp og av typen 9600PRO( :love: (ironi)).

Max klokk so far:

cpu-2710.gif

Edit: Rotete innlegg. Prøvd å rydde litt!

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
Æsj, lurt opp i stry! :(

5294633[/snapback]

Vi har vel lurt oss sjølv først og fremst, trodd litt for mye på for mange rykter :cool:

Eg tror det som har skjedd er at Venice-kjernene rett og slett har blitt så gode no at alle klarer kravene til å selges som 3800+. Så da tar AMD skraphaugen etter X2 manchester-produksjonen, kobler ut en av kjernene og selger dem som vanlig athlon 64. Da tjener de mere penger på venice'ene sine, og brikker som ellers var skrap kan selges til god fortjeneste de også. Smart gjort av AMD :thumbup:

Skal eg spekulere litt videre, så våger eg å vedde en hundrelapp på at vi i løpet av noen måneder kommer til å sjå at AMD faser ut 3700+ San Diego, og kommer med en ny stepping som CPU-id identifiserer som Toledo. Altså skraphaugen etter X2 4400+/4800+. Det er rett og slett AMD som prøver å utnytte produksjonen sin så godt som mulig :whistle:

For å hjelpe mr if littegrann, har du prøvd å stille ned minnet? Du har veldig høy hastighet på minnebrikkene dine i forhold til kva eg sjølv og andre har fått til med de brikkene. Prøv en lavere divider på minnet ditt og sjå om det hjelper :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Skrue: Vi får håpe at det ikke er tilfellet da. Håper på at den klokker bra som fy ;) Den 3200+ som dragavon bestillte sto det jo at det var Manchester kjerne på. Den du har besstilt står det at det er Venice med ny stepping :D Har du peiling på når du får den i hus? Og skal du lage en artikel om det på OK.no?

Edit: Kjedlig hvis den ikke klokker så godt da. Har du noen kilder som sier at det er en manchester? Litt merklig om det er manchester når SHG markedsfører den som Venice da. :ermm: Anandtech skrev jo at det var en ny revisjon av Venice kjærnen. Men ikke vet jeg. Kansje vi skal opprette en ny tråd om den så vi slipper at denne tråden blir helt full av ot?

Het ikke Newcastle CG også da? :/

Endret av Andy_12
Lenke til kommentar

@Andy_12: Helt enig i forslaget om å opprette en ny tråd.

Denne tråden handler jo først og fremst om Opteron, og har vel strengt tatt gått litt for OT allerede.

Har fått sporingsnummer for sendinga nå, og den er bare registrert hos Posten.no

Hvor den er i verden, vet jeg ikke.

Starter en ny tråd for CGBOX, så får vi fortsette der.

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 20:34

"Ryktet" om at Opteron skal produseres kommer vel fra AMD selv..

Link

Joda, det er vel det som ser mest ekte ut så langt, men det er Xbits labs som sier at en talsmann fra AMD har sagt...

Det så ganske fakta-aktig ut det som har blitt presentert andre steder også, med gode grunner for hvorfor det skulle stoppes osv.

Men siden det i det minste er refert til et navn, er jeg tilbøyelig til og tro at det nok stemmer. Men det eneste jeg virkelig tar for god fisk er hva jeg finner på hjemmesiden til AMD, slik som det jeg limte inn om A64 vs Opteron :)

Lenke til kommentar
Folkens, da fortsetter vi denne diskusjonen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=510541

Ok?

5295351[/snapback]

jeg får en forumbeskjed med brukket eller gått ut på dato... :dontgetit:

Edit: slik sto det

Feilen som oppstod var:

Beklager, linken som bragte deg til denne siden ser ut til å være brutt eller gått ut på dato.

Endret av storken
Lenke til kommentar
jeg får en forumbeskjed med brukket eller gått ut på dato... :dontgetit:

Beklager! :blush:

Oppdaget først i dag at jeg hadde laget to tråder om temaet, takket være et for tiden utrooolig tregt forum. Forsøkte å slå trådene sammen, og dermed ble den jeg linket til slettet.

Men ManagHead har jo lagt ut den riktige linken. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...