pcp160 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Skrue Postet i dag, 20:19 Nå har jeg vridd og vrengt på det aller meste her, men tiltross for bare 16grader på CPU, kom jeg ikke over 3Ghz stabilt. Har sjonglert en god del med vcore her også, og kommet frem til at Opt´en funker best på 1,48v. Men forbedret i alle fall persen i S.Pi, og klarte å karre meg under 28sek! *Gammel mann gjør så godt han kan* 3Ghz er jo bra uansett da vil jeg påstå. Men ja, det er jo en nydelig aften for klokking i Oslo området idag Skrue, jeg har 6-7 minus ute her nå, så da er det vel omtrent det hos deg også. Jeg har ikke noe frostvæske i mitt system så har ikke turt å prøve noe under minus 0,5 enda, da var forøvrig slangene helt stive... Må se å lære meg litt om kondens ol også, men det skal jeg ta i annen tråd Men uasett, har en følelse av at det faktisk ikke gjør så veldig mye til eller fra og pøse på med høy spenning, eller kulde på denne cpu'n, og det er vel omtrent din konklusjon så langt også da? Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ser ut som 3.2 ghz kan bli tøft, men er fornøyd med å komme ned på 26 i superpi med en 24/7 klokkehastighet. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ser ut som 3.2 ghz kan bli tøft, men er fornøyd med å komme ned på 26 i superpi med en 24/7 klokkehastighet. 5226631[/snapback] Hadde jeg også vært Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 3Ghz er jo bra uansett da vil jeg påstå. Men ja, det er jo en nydelig aften for klokking i Oslo området idag Skrue, jeg har 6-7 minus ute her nå, så da er det vel omtrent det hos deg også. Jeg har ikke noe frostvæske i mitt system så har ikke turt å prøve noe under minus 0,5 enda, da var forøvrig slangene helt stive...Må se å lære meg litt om kondens ol også, men det skal jeg ta i annen tråd Men uasett, har en følelse av at det faktisk ikke gjør så veldig mye til eller fra og pøse på med høy spenning, eller kulde på denne cpu'n, og det er vel omtrent din konklusjon så langt også da? 5221978[/snapback] Du får "årne" deg silikonslanger da vettu, de tåler maange minusgrader! Og ja, jeg får vel si meg fornøyd med resultatet. Husker ikke eksakt hva jeg hadde i vanntemp, men tror den lå rundt 5-6 pluss. Har forresten et foto). Så med sirkulasjon i systemet, tror jeg ikke du skal være redd for å prøve, også uten frostvæske. Bank i bordet, jeg har aldri hatt kondensproblemer, luftfuktigheten her på Furuset er som regel ganske lav med 6-7 kuldegrader utendørs. Det blir kanskje noe annerledes hos deg, ettersom du bor nærmere sjøen? Min veldig foreløpige konklusjon, er nok at Optyen nok ikke profitterer så voldsomt mye hverken på økt vcore eller lavere temperaturer. Forskjellen er i alle fall ikke åpenbar, så langt! Men tar man steget til LN-kjøling eller liknende, så kan det jo hende at det er mer å hente...... @Alcoholiday: Ser du kjører med 11x multiplier? Max på MSI-kortet mitt er 10x. Jeg trodde dette lå i en begrensning på selve CPU´n, men der tar jeg tydeligvis feil? Eller er det slik at 148-utgaven tillater en høyere multiplier? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ja, 148 har en multiplier påå 11. 11xHTT200=2200MHz Når du har en max multiplier på hovedkortet påå 10x, er det fordi CPUen er sperret for høyere multiplier. Den eneste CPUen jeg vet om i dag som har åpen multiplier, er FX-serien til AMD. Når det gjelder Opteron 939, hadde det nok vært mest gunstig med en 148, ihvertfall for meg, for jeg tror hovedkortet mitt stopper meg litt i overklokkingen. Med en Opteron 148, trenger man "bare" HTT272 fra hovedkortet for å nå 3GHz når man har en multiplier på 11 (11x272=3000) Hvis man derimot har en Opteron 144, med en max multiplier på 9, må man opp i HTT333 for å nå 3GHz, og det er det slett ikke alle 939-hovedkort som klarer. Det kan være RAM-divideren som er litt buggy på mitt Asus A8N SLI Deluxe, men jeg får ikke loadet Windows over ca HTT300. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Ja, 148 har en multiplier påå 11. 11xHTT200=2200MHz Når du har en max multiplier på hovedkortet påå 10x, er det fordi CPUen er sperret for høyere multiplier. Den eneste CPUen jeg vet om i dag som har åpen multiplier, er FX-serien til AMD. Ooof, det ante meg! Men nå orker jeg ikke kjøpe flere prosessorer på en stund. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 SkrueBank i bordet, jeg har aldri hatt kondensproblemer, luftfuktigheten her på Furuset er som regel ganske lav med 6-7 kuldegrader utendørs. Det blir kanskje noe annerledes hos deg, ettersom du bor nærmere sjøen? Ok, det var jo litt betryggende å høre. Men dette og silikonslanger ol må vi snakke nærmere om (i dertil mer egnet tråd ) Playmofetish, har du prøvd å kjøre 2T? Jeg MÅ jo kjøre 2T pga høy minnefart- 295Mhz, og jeg har jo også klart 313 var det vel. Det virket faktisk som cpu'en var stabil på 3,13Ghz også, kjørte litt Prime i alle fall, men 314 var "glem det" så mistenker at det er mitt hk's grense. Men det kan hende du får kjørt litt lenger med 2T, og da får du bekreftet at hk stopper i så fall... Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Får 148 i posten på fredag, finnes det noen god guide eller oversikt til overklokking, og som også tar med litt ram og forklarer litt forskjellige termer og slikt? Fersking Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg kjører nå 2,85GHz, 285x10, og med RAM på DDR266, som tilsvarer 194MHz vel. Med HTT rundt 300 og litt over kjører RAM litt over 200MHz, noe som ikke skal være noe problem med min Twinmos BH-5 (speed premium). Men jeg skal nok eksperimentere litt mer med 2T når jeg får anledning. Når jeg tenker med om, tror jeg at jeg satte 2T når jeg skulle finne max HTT på hovedkortet. Da satte jeg RAM på DDR200 (150MHz ved HTT300), 2,5-4-4-10 og 2T. CPU kjørte jeg med en multiplier på 5x Allikevel fikk jeg problemer over HTT300. HTT-multiplier husket jeg også, så vet ikke hva det kan være annet enn hovedkort/chipset. Men jeg har ikke gitt meg heeeelt ennå, så kanskje jeg kommer høyere. Teoretisk spørsmål: Er det, for prosessoren sin del (glem hovedkortet), vanskeligere/verre/mer krevende for en prosessor å kjøre på HTT/FSB 300MHz og multiplier på 10x, enn å kjøre HTT/FSB 200MHz og multiplier på 15x. Frekvensen er jo den samme, men er det førstnevnte verre for prosessoren? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Får 148 i posten på fredag, finnes det noen god guide eller oversikt til overklokking, og som også tar med litt ram og forklarer litt forskjellige termer og slikt? Fersking 5228222[/snapback] Det er bare å legge inn et innlegg i denne tråden med alt du har av maskinvare. RAM, CPU, hovedkort og strømforsyning er vel det vi trenger å vite, så får du sikkert svar av noen/mange her. Ellers er det bare å se litt i denne kategorien, "Overklokking av CPU". Mener det ligger noen guider der et eller annet sted. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Får 148 i posten på fredag, finnes det noen god guide eller oversikt til overklokking, og som også tar med litt ram og forklarer litt forskjellige termer og slikt? Fersking 5228222[/snapback] Det er bare å legge inn et innlegg i denne tråden med alt du har av maskinvare. RAM, CPU, hovedkort og strømforsyning er vel det vi trenger å vite, så får du sikkert svar av noen/mange her. Ellers er det bare å se litt i denne kategorien, "Overklokking av CPU". Mener det ligger noen guider der et eller annet sted. 5228297[/snapback] Så innlegget litt seint, men jeg har laget en tråd her på forumet, heter Overklokke opteron. Følte det var litt uoversiktlig her og mange diskusjoner på tvers av hverandre. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Får 148 i posten på fredag, finnes det noen god guide eller oversikt til overklokking, og som også tar med litt ram og forklarer litt forskjellige termer og slikt? Fersking 5228222[/snapback] I signaturen min så finner du nok noe som kan hjelpe deg... Teoretisk spørsmål:Er det, for prosessoren sin del (glem hovedkortet), vanskeligere/verre/mer krevende for en prosessor å kjøre på HTT/FSB 300MHz og multiplier på 10x, enn å kjøre HTT/FSB 200MHz og multiplier på 15x. Frekvensen er jo den samme, men er det førstnevnte verre for prosessoren? 5228267[/snapback] Tar jeg ikke mye feil så har prosessoren lettere for å kjøre høy htt og lav multiplier. Jeg mener iallefall å ha lest at minnet kan klokke lenger jo lavere multiplier man har på cpu... Men jeg er jammen ikke sikker Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Der ja, du har fått deg en gladklokkende liten sak du også Alcohollyday Hvordan ser V-core i bios ifht i cpu-z ut med ditt Premium?, hos meg viser cpu-z noe høyere spenning enn jeg setter i bios. Vcore er satt til 1,43 og viser 1,42 i CPU - Z, relativt stabilt. Lar chippen kjøre seg inn på 3,0ghz en stund. Med 11 i multipler så nærmer jeg meg da et kritisk punkt på 275 HTT hvor rammen begynner å svette litt, ihvertfall så lenge jeg kjører commanrate 1 T synkront. Uansett så tror jeg minnekontrollern til Optyen er bedre en San Diegon. 5209920[/snapback] Veldig fine tall du har der! Lite vits å kjøre 3.1 om du Dividere minnet... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Ser ut som 152 og 154 kan bestilles fra shg, se her Men fy feite for en pris Er det forresten noen som har kjøpt 150en her?? Endret 30. november 2005 av aspstein Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Ser ut som 152 og 154 kan bestilles fra shg, se her Men fy feite for en pris Er det forresten noen som har kjøpt 150en her?? 5232838[/snapback] hvem er det som kjøper en opteron til 8500,- når du kan klokke en som koster 1500,- til like høy hastighet? Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) [hvem er det som kjøper en opteron til 8500,- når du kan klokke en som koster 1500,- til like høy hastighet? 5232975[/snapback] derfor (link) greit da så er det OPPAINTER som står for klokken men er fortsatt nice Endret 30. november 2005 av NeVa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 [hvem er det som kjøper en opteron til 8500,- når du kan klokke en som koster 1500,- til like høy hastighet? 5232975[/snapback] derfor (link) greit da så er det OPPAINTER som står for klokken men er fortsatt nice 5233510[/snapback] Shit! Men sjekk vcore da! Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 hvis jeg ikke husker helt feil så er det gjort med en cascade som gjør rundt -90c på evap hjelper _litt_ Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 hehe men allikevel 3,8 er rimelig greit da. Fikk tilbud om en 146 idag til 1090,- burde jeg handle? Kan jeg være skikkelig uheldig med steppingen på disse her? Lenke til kommentar
storken Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 [offtopic]1,8 i v-core er jo ingenting min pentium 2 slukte 2,8v-core som ingenting[/offtopic] 1,8 v-core er jo bare sykt! skjønner ikke at optyen greier å sluke det der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå