Gå til innhold

AMD SC opteron (venus) - hold dere til tema!


Anbefalte innlegg

Min 148 vil ikke opp på 3 GHz gitt. Fra 1,36 V på 2,85 GHz måtte jeg opp til 1,43 V for 2,9  GHz og 1,49 V for 2,95 GHz. Men der sa det stopp. Prøvde 3 GHz med først 1,55 V, men feilet prime95 etter 1 min. Deretter med 1,6 V og da feilet den etter 2 min. Mulig det er pga tempen fordi den lå på 60 C. Og da hadde jeg ekstra vifte pluss romtemp på 18 C.  Balle :wallbash: . Får prøve å få romtemp ned i  5-10 C og se om lavere cputemp hjelper. Ellers er jo ikke 2,95 så galt da ;)

5578420[/snapback]

 

 

sure greier :D jeg stopper på 2,96.... kan hende den vil med 5 grader i rommet. bruker du standar kjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en swiftech heatsink med en 80mm zalman vifte på 3000 rpm. Skal bytte til Scythe Ninja med 12mm silenx vifte på 1400 rpm når jeg får byttet hovedkort. Bråker litt mindre.

 

Prøvde en gang til med 1,64 V og 10 C romtemp. Fortsatt bare primestabil i 2 min. Da startet cputempen på 45 C og krøp gradvis opp til 54 C når prime stoppet. Altså 6 grader laver enn sist uten at det hjalp. Den berømte opteronveggen står altså i mitt tilfelle ved 2,95 GHz.

Lenke til kommentar
Har nå hatt min siste stund med Opteron på 939 :( Den høyeste klokken jeg klarte og kjøre spi 1M på med 1.73 volt var 3.01 Ghz Opteron 144 cab2e

 

Hmm, betyr det "no more 144"? :dontgetit:

1,73v er vel "selvmord" for en 144...

5581225[/snapback]

Det går helt greit med den.. Load på 50* ca. Har bytta den, dfi kortet og ramen mot Pentium 930 og 2 GiB OCZ ram.

Noe som er helt klart skrue; Den elsker masse volt den Optyen jeg hadde :D

Lenke til kommentar

Imponerende hva Skrue og en del av dere andre får til på default V-core. Jeg har ikke min 146 stabil på 2,7Ghz en gang med standard spenning :hmm: (Kanskje den har blitt bortsjemt :p )

Er ikke mye jeg må opp da, men 1,47-1,52 setr ut til å være trivselspenning for min. :)

 

Vedrørende dette med stabillitet syns jeg nok at man bør klare alle tester, PI, Prime, OCCT i flere timer før man kan si at den ER stabil. Når det er sagt har jeg jo selv valgt å kjøre på 3,0Ghz, og har ALDRI hatt noe crash i spill eller annet. Men den genererer feil i Prime etter ca 2-3 timer, og OCCT feiler etter 1-2timer så fjellstabil er den jo da ikke.

Skulle jeg brukt den til musikk, film, eller andre "må ikke crashe" oppgaver ville jeg nok gått litt ned på klokken, for sikkerhets skyld.

 

Har et litt rart problem i SuperPI, jeg kan kjøre 16M feilfritt mange ganger rett etter hverandre, men 32M feiler med en gang. Dvs det regnes ikke feil, men "programmet får et problem og må lukkes", før den i det hele tatt begynner å regne. Noen som har vært borti dette?

 

Btw @ X-Fiesta; litt OT kanskje, men du bør forsøke og heller kjøre 285x10, og syncront (DD400/200), så får du utnyttet minnet bedre. Og forsøk gjerne å sette NED spenningen på minnet litt også, mine C25 er i alle fall ikke glad i høy spenning. De blir bare svinvarme, og det igjen fører lettere til feil. Ca 2,8V og en liten luftbris rundt dem, så bør du klare nærmere 300Mhz.

Lenke til kommentar

32m testen utsetter cpu'en for en ganske hard påkjenning, og det er ikke så lett å komme gjennom den hvis det er tegn til feil eller ustabilitet. For meg så trenger ikke maskinen min å være 100% stabilt, om det skulle krasje, så er det ikke så farlig, hehe. Men har ikke opplevet noe krasj ennå. Hadde en del trøbbel med rambrikkene, men det har jo ingenting med opty 148 å gjøre. Min kjører fint på 2.95ghz 1.45v. Klarer prime32 osv, men det var testa på en shuttle. Med et dfi kort, vil jeg tro at den er villig til å gå lenge, håper iallfall på det. Steppinga er bra, cabye 0543 FPMW.

Lenke til kommentar
Btw @ X-Fiesta; litt OT kanskje, men du bør forsøke og heller kjøre 285x10, og  syncront (DD400/200), så får du utnyttet minnet bedre. Og forsøk gjerne å sette NED spenningen på minnet litt også, mine C25 er i alle fall ikke glad i høy spenning. De blir bare svinvarme, og det igjen fører lettere til feil. Ca 2,8V og en liten luftbris rundt dem, så bør du klare nærmere 300Mhz.

Har hele tiden kjørt 1:1 på minnet, men nå prøver jeg å klokke minnet NED, slik at jeg kan se når prosessoren møter veggen, uten at minnet påvirker!

Og svaret er til nå nedslående, for jeg klarte ikke engang å boote på 280 x 10! :thumbdown:

Primer nå på 270 x 10 med minnet på 133/200 divider(som gir 180 Mhz), og det har i hvert fall ikke kræsja enda(ca. 25 min.) Det lengste jeg klarte på 250 x 11, var 17 min... :roll:

Har dessverre ingen muligheter i BIOS, som gjør at jeg kan klokke minnet høyere en prosessor, så jeg klarer ikke å finne ut når det møter veggen! :hrm:

Lenke til kommentar
X-Fiesta Postet i dag, 17:23

Har dessverre ingen muligheter i BIOS, som gjør at jeg kan klokke minnet høyere en prosessor, så jeg klarer ikke å finne ut når det møter veggen!

Du kan vel bare kjøre minnet 1:1 og bruke multipler 6, eller noe veldig lavt, så bør det være mulig å finne ut hvor langt minnet vil. (du kan vel endre multipler nedover på ditt hk?)

Og det samme, men i tillegg med minnet på devider for å se hvor langt HTT alene går (altså eventuelle HK begrensinger)

Lenke til kommentar
Det er da bare å sette ned multi på cpu det, X-Fiesta.

5584161[/snapback]

Ja, selvfølgelig, leste vist ikke så nøye i overklokkingsguiden til unoKai... :blush:

Skal prøve det seinere, primer med 270 x 10 enda, uten at det er spesielt imponerende. :whistle:

 

Du kan vel bare kjøre minnet 1:1 og bruke multipler 6, eller noe veldig lavt, så bør det være mulig å finne ut hvor langt minnet vil. (du kan vel endre multipler nedover på ditt hk?)

Og det samme, men i tillegg med minnet på devider for å se hvor langt HTT alene går (altså eventuelle HK begrensinger)

Bør ikke HTT holdes under 1000 Mhz da?

Slik at man bør bruke 4 x HTT over FSB 200 Mhz, og 3 x HTT over FSB 250 Mhz, o.s.v?

 

EDIT:La til svar til pcp160's post.

Endret av X-Fiesta
Lenke til kommentar
32m testen utsetter cpu'en for en ganske hard påkjenning, og det er ikke så lett å komme gjennom den hvis det er tegn til feil eller ustabilitet. For meg så trenger ikke maskinen min å være 100% stabilt, om det skulle krasje, så er det ikke så farlig, hehe. Men har ikke opplevet noe krasj ennå. Hadde en del trøbbel med rambrikkene, men det har jo ingenting med opty 148 å gjøre. Min kjører fint på 2.95ghz 1.45v. Klarer prime32 osv, men det var testa på en shuttle. Med et dfi kort, vil jeg tro at den er villig til å gå lenge, håper iallfall på det. Steppinga er bra, cabye 0543 FPMW.

5582855[/snapback]

 

 

skjønner hva du mener, men det er noe rart med 32M :hmm: prome og OCCT kan gå døgnet rundt men akkurat 32M er det noe kluss med. litt rart egentlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...