Gå til innhold

Vil du øke tollgrensa? Bli med her!


Anbefalte innlegg

Har hørt mange som sier at å heve tollgrensen fra 200 kr til 1000 kr vil ha stor betydning for de norske næringdrivende, men har aldri sett en troverdig kilde. Noen som har sett noe annet enn synsing?

 

Solgte en gang en sak til en fyr i Danmark for 10'000. Var ikke noe problem for ham å få den avgiftsfritt inn. Om de klarer seg med så høy tollgrense der burde vi klare oss med mer enn 200 kr uten at Norge går konk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette irriterer meg, må rante videre med noen momenter som må med:

 

- Historien viser seg alt handel over landegrenser altid lønner seg for de involverte.

 

- Det første man lærer i Sos. Øk. er at frihandel er gunstig for folket

 

- Posten og andre speditører tjener ikke penger på dette. Å fortolle ting er et tapsprosjekt for dem. Posten vil også at man hever tollgrensen.

 

- Det lønner seg ikke å beskytte næringer som står for fall, ref. stønad til det norske landbruk som er det dyreste i verden. Bortkastede penger. For å sette det litt på spissen; hvis en "selger"/lobbyist hadde kommet og forklart politkere om ruteknusing og hvor viktig det er for å opprettholde glassmakerbransjen, så hadde vi hatt statlige ruteknusere.

 

Det finnes knapt dårligere argumenter enn dem som slutter med "men det er jo snakk om arbedsplasser"

 

(edit: skrivefeil)

Endret av meankanin
Lenke til kommentar
Kjipt dette, tror uansett hvem som hadde sitti i regjeringen, så hadde vi ikke merket mye forskjell. De har nok penger, så de gidder ikke bry seg om tollgrensen. Norge er og blir et egoistisk griskt land desverre.

5133766[/snapback]

 

Og det er ikke egoistiske og griske motiver som ligger bak ditt ønske om momsfritak? :p

 

Spøk til side, selvfølgelig ville en heving av tollgrensen føre til betydelige tap, særlig for butikker som selger spill. Et mye bedre tiltak ville dog vært å frita spill og musikk, ja, alt som kan falle inn under drittbegrepet "kultur" for moms. Dette ville hevet konkurransedyktigheten til flere bransjer her i landet, mindre penger ville forsvunnet ut av Norge, SAMTIDIG som det ville gjort netthandel billigere. Dette vil nok ikke skje med det første, en av grunnene er at politikerne mener at platebransjen og spillbransjen er mer 'kynisk' enn bokbransjen. Dessuten er jo litteratur en av de letteste kjepphestene å mestre, samt at denne bransjen har en politisk korrekthet i ryggen som spill og film kan se langt etter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Lurer på hva tollgrensen er i andre land?

Er vel gratis import mellom eu-land tror jeg(må ikke tolles og betale importavgift, er ihvertfall slik på biler i sverige)

 

Poenget er at den regelen ikke passer inn i våre dager. får ikke kjøpt mye til under 200kr vis det ikke er tilbud.

Tror ikke webhandelen hadde eksplodert vis grensen ble høyere.

Er fremdeles mange som ikke tør å kjøpe ting over internett.

Lenke til kommentar
Lurer på hva tollgrensen er i andre land?
Storbritania har £18. Dette er irriterende nok nesten alltid litt for mye i forhold til den norske tollgrensa siden butikkene som er etablert på Jersey priser uhorvelig mye varer til £17.99. Svenskene har SEK 200 for tollfritak, men ikke noe momsfritak. Vi har det altså ikke *så* dårlig i forhold til andre.
Er vel gratis import mellom eu-land tror jeg(må ikke tolles og betale importavgift, er ihvertfall slik på biler i sverige)
Ingen *toll* innenfor EU (bortsett fra noen særavtaler og overgangsordninger for ekstraordinære avgifter). Ved grenseoverskridende netthandel betaler man i de aller fleste tilfelle mosmssatsen i det landet man bor i. (Dette for at landene med lavere moms ikke skal ha et konkurransefortrinn. Ved handel fra Amazon.co.uk, for eksempel, betaler en brite 17.5%, en svenske 25%, og en tysker 16%.)
Lenke til kommentar
Tollgrensa er faktisk ment for å beskytte oss i Norge. Og det at vi er offer for prisdiskriminering av internasjonale selskaper er noe de har sin fulle rett til å gjøre. De skal tjene penger, og vi har råd til å kjøpe dyre varer. Men det er greit, skal vi ha engeliske priser her i Norge, må vi iallfall ned på engelske lønninger også.

5134148[/snapback]

 

Er det ikke lov å ha høye lønninger og lav pris? er det urettferdig ovenfor andre land?

Så vis husholdnings varer hadde halvert seg, måtte vi halvert lønningene?

 

Tror forbi om vi er "rike" så står ikke prisene i stil. Det er jo bare de fattige i landet (de med kanskje 150-200 tusen) som det går utover, da de fattige i sverige er like fattige som de i norge, så lever du bedre som fattig i sverige. Nå satt jeg sikkert ting litt på spissen, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Sitter ikke her og syter om at norge er et drittland, men at det må da gå ann og ha litt billige ting her.

Dette er min personlige mening, og har ikke så veldig peil på politikk og åssen det funker :p

5134272[/snapback]

Jeg er enig i mye av det du sier over her, men poenget mitt var at ting vil være dyrere i Norge, fordi lønningene er høyere her. Hvor mye dyrere som er rettferdig kan selvsagt diskuteres!

Lenke til kommentar
Dette irriterer meg, må rante videre med noen momenter som må med:

 

- Historien viser seg alt handel over landegrenser altid lønner seg for de involverte.

 

- Det første man lærer i Sos. Øk. er at frihandel er gunstig for folket

 

- Posten og andre speditører tjener ikke penger på dette. Å fortolle ting er et tapsprosjekt for dem. Posten vil også at man hever tollgrensen.

 

- Det lønner seg ikke å beskytte næringer som står for fall, ref. stønad til det norske landbruk som er det dyreste i verden. Bortkastede penger. For å sette det litt på spissen; hvis en "selger"/lobbyist  hadde kommet og forklart politkere om ruteknusing og hvor viktig det er for å opprettholde glassmakerbransjen, så hadde vi hatt statlige ruteknusere.

 

Det finnes knapt dårligere argumenter enn dem som slutter med "men det er jo snakk om arbedsplasser"

 

(edit: skrivefeil)

5134419[/snapback]

Frihandel er gunstig for fattige land, ikke rike. Rike land skyr frihandel som pesten, og substidierer, og har tollgrenser. Men det virker som vi er enige om den tingen, så jeg vil ikke utgreie noe mer om det, siden det virker som mange har mye kunnskaper om det.

 

Selve tollgrensen er for å gjøre ekspediteringen av småvarer enklere, slik at de som fortoller ikke bruker tid til å fortolle småsaker. Altså, tollgrensen er ikke for at vi skal kunne handle momsfritt fra utlandet, men en administrativ forenkling av systemet.

Lenke til kommentar
OK, så går vi tilbake til samfunnsfagstimen. Dagens ord er "høring". Det vil si at berørte parter har rett til å bli hørt i saker som har konsekvens for deres ve og vel. I tilfellet vi snakker om her vil det altså være nødvendig å sende saken ut til blant annet handelsorganisasjonene for å få deres reaksjon på en evt. heving av tollgrensa.

 

De som føler at den nye regjeringen er "løgnere" fordi de ikke var i stand til å få gjennom denne saken på tre uker, kommer sannsynligvis til å senere i livet takke det samme systemet for at det ikke snur opp-ned på deres bransjes konkurransesituasjon.

5134171[/snapback]

 

Hehe, merkelig hvordan "høring" er helt uvesentlig når det vedtas skatteskjerpelser for næringslivet, noe som handelsorganisasjonene sikkert også har sine reaksjoner og synspunkter på :D Men pytt, hva er litt ekstra skatter her og der. Det gjør det jo bare enda viktigere å opprettholde slike tollgrenser, ettersom det norske næringslivet vil bli enda mindre konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
http://forbruker.no/pengenedine/netthandel...icle1154279.ece

 

Løftebruddet er bekreftet. Jeg håper ikke dette falske løftet var det som avgjorde det veldig jevne valget...

5137768[/snapback]

Skal man stemme på et parti som lover avgiftslettelser, er det vel ganske uklokt å stemme på sosialister, avgiftskåte politikere.

5137909[/snapback]

 

Ønsker man avgiftslettelser så er det vel ikke noe vits i å stemme i det hele tatt her i landet. Kan ikke huske at sentrumskameratene var særlig ivrige etter å senke noen avgifter. Snarere tvert imot faktisk.

Lenke til kommentar

Her er hva hun svarte om tollgrensen..

 

Hvor ble det av økningen av Tollsatsen fra 200 til 1000kroner?

Og kommer dette til å skje ved neste statsbudsjett? (Kun enkelt Ja eller Nei svar holder)"

 

He-he... Du skulle vært programleder på tv du ;-) Jeg kan ikke svare klart ja eller nei. Det jeg kan grantere er at vi skal vurdere det nøye. Hvis vi i Norge øker vår grense vesentlig, uten at andre land gjør det samme, vil det ramme norske bedrifter som produserer eller forhandler produkter som konkurrerer med de privartimporterte varene.

 

Det var det jeg rakk for denne gangen!

 

Ha en god helg alle sammen!

 

Hilsen Kristin Halvorsen

Lenke til kommentar

Oversatt fra politikerspråk til norsk, tolker jeg ovenfor svar som "nei, vi har ingen planer om å sette opp tollgrensen i nærmeste fremtid!"

 

:thumbdown:

 

Men de skal nok ikke slippe så billig unna. Her er emailadressene til diverse partier på Stortinget. Jeg skal nok skrive email og rapportere tilbake om det svares. Oppfordrer andre til å gjøre det samme :!:

 

[email protected]

 

[email protected]

 

[email protected]

Lenke til kommentar
He-he... Du skulle vært programleder på tv du ;-) Jeg kan ikke svare klart ja eller nei. Det jeg kan grantere er at vi skal vurdere det nøye. Hvis vi i Norge øker vår grense vesentlig, uten at andre land gjør det samme, vil det ramme norske bedrifter som produserer eller forhandler produkter som konkurrerer med de privartimporterte varene.

 

Det var det jeg rakk for denne gangen!

 

Ha en god helg alle sammen!

 

Hilsen Kristin Halvorsen

5139114[/snapback]

Hun burde ta et kurs i svar på spørsmål hos FrP. De tør å svare "ja" eller "nei" på ja/nei-spørsmål.

Lenke til kommentar
Synd at de selv beviser at de er noen løgnere, men jeg er ikke overrasket over dette. Slik er det med sosialistiske/kommunistiske politikere over alt. De lover en ting og gjør noe annet. Og disse svinene må vi nå leve med i 4 år. Dette er helt på trynet. Men om 4 år har vi sjansen til å bli kvitt disse troløse beistene og få inn nye koster.

5134020[/snapback]

 

Dette høres ut som et innlegg fra de nye brunfasistene som har okkupert Politikk-seksjonen på VG Nett. Men det kan vel ikke stemme. Vent, kanskje gjør det det likevel ...:

Håper da ikke at mullah Høybråten og bingojudasen Bondevik får trykt sine mørke tanker over på andre. Måtte de brenne.

VG

 

Jeg vil ikke støtte opp om en kommunistisk helligdag. Det er under min verdighet. 1. mai må opphøre å eksistere. Jeg skal selvfølgelig få med meg FrP sitt årlige arrangement på TV, høre hva Carl I. Hagen har å si.

VG

 

Det kan selvfølgelig være en annen stigfjel, hva vet jeg :hrm: EDIT: feil link

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Når det gjelder fritaksgrensa for innførsel av varer fra innlandet så er det nok sikkert at den går opp fra og med neste høst. Både AP og SP har lenge vært klar på at grensa skal opp og Frp har hengt seg på. Hva en informasjonsrådgiver i departementet sier om dette på en telefon fra en journalist betyr nada.

 

Jeg skrev her på dette forumet allerede før budsjettet ble lagt fram at grensa ikke ville bli heva i år. Dette budsjettet er et Bondevik-regjeringens arbeid, som var imot, og hvis dere tror at man kan endevende en nasjons budsjett på 2-3 uker så er dere rimelig ute på viddene på hva det innebærer å lage et statsbudsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...