Gå til innhold

Verbatim plater fungerer ikke på Benq DW-1620

diss

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et litt pussig problem her. Jeg kjøpte en pakke med 50 dvd-r Verbatim plater fra komplett.no. Da jeg startet med brenningen fungerte de 2 første platene fint. Etter det sa det stopp, ikke en eneste av de neste 20 platene jeg har forsøkt har fungert, jeg får kun en melding i Nero om å "please insert an empty disc", og platen lar seg heller ikke lese/registeres i spilleren. Firmware på Benq dw1620 er nylig oppgradert, uten at dette har medført problemer tidligere. Hva skjer? Er det et kompabilitetsproblem ute og går, eller er det platene som er elendige? :ermm:

DMA er forøvrig satt til "DMA if available" i device manager. Jeg har nettopp installert et nytt hovedkort (ASUS A8N-SLI Premium), med clean install av windows osv, er det noe jeg har oversett i BIOS kanskje ?

edit: Specs

Endret av diss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper ikke du installerte Nvidia sine IDE drivere i samme slengen som du instellerte OS og nytt HK osv?

Disse driverene er kjent for å skape problemer som dette.

Bruk KUN Microsoft sine IDE drivere som er inkludert i operativsystemet.

5132364[/snapback]

Jo, jeg installerte nVidia driverene da jeg satte opp maskinen på nytt. Men ifølge siste firmware til Benq dw1620, så skal dette være fikset?

Hentet fra Benq support sider:

Release Notes:

1. Supported higher PI/PO/Jitter reading speed with certain

software (DVDInfo Pro v3.32 & CD-DVD Speed v3.42)

2. Modified the writing strategy for TY CD-R media.

3. Fixed the compatibility issue with n-Force IDE driver.

Ellers kan jeg jo som en liten digresjon bare nevne at jeg nettopp har kjøpt Vietcong 2. Installerte det, men virker det? Neida, får melding om at "original disc could not be found or authenticated". Etter en del googling så forstår jeg at det er problemer med dvdbrennere og det fantatisk brukervennlige kopibeskyttelsessystemet SECUrom fra Sony.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Er det mulig å avinstallere disse nvidia driverene? Når jeg ser på control panel-> system -> hardware -> device manager -> IDE/ATAPI , så ser jeg under "drivers" listen at det er Microsoft drivere som er installert... Kan dette stå til tross for at jeg har installert nVidia Ide drivere?

Lenke til kommentar
Jo, jeg installerte nVidia driverene da jeg satte opp maskinen på nytt. Men ifølge siste firmware til Benq dw1620, så skal dette være fikset?

Hentet fra Benq support sider:

Release Notes:

1. Supported higher PI/PO/Jitter reading speed with certain

software (DVDInfo Pro v3.32 & CD-DVD Speed v3.42)

2. Modified the writing strategy for TY CD-R media.

3. Fixed the compatibility issue with n-Force IDE driver.

5132414[/snapback]

Siste firmware til BenQ DW1620 er B7W9.

Den firmwaren BenQ beskriver i din post er urgamle B7M9.

For å fjerne nVidias IDE drivere går du inn på "Legg til eller fjern programmer" og finner frem "NVIDIA Drivers", trykk på "Endre/Fjern" knappen og velger "Fjern bare følgende", sett så en hake ved IDE driveren.

Endret av Psh
Lenke til kommentar

Jepps, da har jeg oppgradert firmware på benqen til siste B7W9, samt at jeg kun bruker microsoft sine IDE drivere - nvidia driverene er i sin helhet fjernet.

Jeg har også vært gjennom alle 50 Verbatim 16x dvd-r platene, og 48 av dem feilet! Kun 2 stk lot seg brenne. Forøvrig fungerer andre plater som Battlefield 2, dvder og audio cder.

Noen som vet hva som skjer?!

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha prøvd alt jeg kan komme på, så har jeg endt med å kaste Benqen i søpla, og erstattet den med en ny NEC ND-3550. Hvorfor Benqen ikke fungerer vet jeg ikke, men en ting er iallefall sikkert, kvaliteten og holdbarheten har skuffet meg (1,5 år)! NECen fungerer aldeles utmerket. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...