Gå til innhold

Ny regjering - ny tollgrense?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om tollgrensen heves vil Norge ha en omvendt proteksjonisme, noe så absurd som å beskytte utenlandske bedrifter fra norsk konkurranse.

Det er ingen gode grunner til at utenlandske selskaper skal kunne selge varer uten å betale moms på dem: det fører i effekt til at varer kjøpt i Norge blir 24% dyrere enn utenlandske, ceteris paribus. Med en grense på 200 blir effektene av dette ikke alt for store, går den opp til 1000 vil så store deler av varehandelen på internett omfattes at det vil få store konsekvenser for handelstanden.

Og det er helt feil som enkelte hevder, at konkurranse på like vilkår skal være konkurransehemmende. Det eneste som hindrer konkurranse i denne konteksten er evt fortollingsgebyr de som fortoller varen måtte ta, ellers er det å betale lik moms naturligvis en selvfølge for lik konkurranse. Utenlandske selskaper som selger til Norge skal ikke komme i et skattevakuum der de slipper med å betale skatt til verken hjemlandet eller Norge.

For øvrig leste jeg en skulle se på det rent praktiske ved innkreving av merverdiavgiften, slik at det kan gjøres enklere og eventuelt da prises ned.

PS: Innen EU er det fri flyt av varer, det innebærer blant annet at man betaler moms til landet der varen sendes fra, sjekk de forskjellige prisene de opereres med ifht hvor man drar videre i eksempelvis taxfree-butikker, forskjell fra innen EU og utenfor.

Og hver så snill, dette er IKKE en "tollmur" i noen som helst forstand av ordet, det er en ordning som gjør at utenlandske selskaper SLIPPER å betale moms, det normale er selvsagt at man skal betale moms.

Sånn for ordens skyld, jeg er ikke særlig for å heve grensen. Selvsagt er det fint med billigere varer, men utenlandske bedrifter må forventes å kunne møte norske på like vilkår. Således er det fint regjeringen ser på dette en gang til, og forhåpentligvis lander på noe som også ivaretar en viss lik konkurranse.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Du snakker som om alle utenlandske nettsjapper trekker fra moms før de sender varen til Norge. Det er ikke sant. Play gjør for eksempel ikke det.

Ellers kan jeg være enig i prinsippene dine. Jeg selv har ikke noe problem med å betale moms, men jeg har problemer med å betale dobbelt moms (både til sjappa og Norge) og kraftige gebyrer til Posten, i tillegg til at pakka bruker et par uker ekstra på å nå postkassa mi.

Et system der man betaler moms ett sted (for meg er det likegyldig hvor) og hvor man slipper gebyrer og ventetid, er for meg et bedre system enn det 200-kroners surret vi har idag. :yes:

Lenke til kommentar

Tollgrensen var bare et lett virkemiddel for å vippe folk over til å stemme på dem. Selv så forventa jeg aldri at de skulle gjennomføre det da å heve toll-grensen er poltikk som strider med det som er politikk for den norske venstresiden, men det gjør ikke at det irriterer meg noe mindre.

De rødgrønne påstår nå at de ikke hadde tenkt godt nok igjennom konsekvensene av dette forslaget og derfor snur. Bullshit. Dette har vært oppe flere ganger i norsk politikk så dette er noe de garantert har tenkt nøye igjennom.

Dette valget var utrolig jevnt, skummelt å tenke på at det muligens ble vunnet på ren løgn. :ermm:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Også Forbrukerombudet argumenterer kraftig for en heving av tollgrensa selv om handel over grensene er mye enklere i dag enn før. Dette fordi det fører til lavere priser og økt konkurranse, noe som kommer forbrukerne til gode. Dessuten vil norske bedrifter bli mer konkurransedyktige. De som ikke klarer å konkurrere forsvinner, hvilket er positivt.

Lenke til kommentar
Du snakker som om alle utenlandske nettsjapper trekker fra moms før de sender varen til Norge. Det er ikke sant. Play gjør for eksempel ikke det.

No shit, trekker ikke et selskap som ikke betaler moms i noen tilfelle der de er lokalisert (i dette tilfellet skatteparadiset Jersey) når de sender til Norge? En kan ikke trekke fra noen en aldri har lagt til. Påstanden er fortsatt absolutt korrekt, butikkene leker ikke butikk, og betaler ikke moms om de ikke må.

Også Forbrukerombudet argumenterer kraftig for en heving av tollgrensa selv om handel over grensene er mye enklere i dag enn før. Dette fordi det fører til lavere priser og økt konkurranse, noe som kommer forbrukerne til gode. Dessuten vil norske bedrifter bli mer konkurransedyktige. De som ikke klarer å konkurrere forsvinner, hvilket er positivt.

5293097[/snapback]

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor en skal benytte omvendt diskriminering, i.e. gi utenlandske selskaper den enorme fordelen det er å slippe å betale 25% merverdiavgift.

Det er konkurransehemmende å ha avgifter som utelukkende treffer noen aktører som ellers konkurrerer på relativt like vilkår.

Lenke til kommentar

Det er konkurransehemmende å innføre et handikap på bestemte aktører i markedet, særs absurd er det når det innføres som en form for omvendt proteksjonisme. Subsidier medfører også lavere priser, jeg tviler på mange økonomer vil gå med på det absurde i påstanden om at det ikke ikke er konkurransehemmende, selv om det vil tvinge prisene ned.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange bedrifter hadde vært glade om arbeidsgiveravgiften ble senket noen hakk. Da kunne noen bedrifter kanskje hatt råd til å ha noen flere i arbeid. Jeg er enig i at det trengs litt mer konkurranse i Norge. Er det så fint å flyte på oljeøkonomien i lengden? Større satsing på forskning og utdanning hadde vi hatt godt av.

Hvis industri og servicenæring skyter i været kan vi vel slippe inn litt utenlandsk arbeidskraft, og så synes jeg det er synd at en er så strenge med utlendinger som har lang og nyttig utdannelse. Norsk kunnskaper behøves selvfølgelig i de fleste situasjoner, men bør vi være så strenge på godkjenning av universitetspapirerene til disse menneskene. De sliter vel nok med integreringen som det er.

(det ble jo litt Off topic gjerne..)

Lenke til kommentar

Vel, i dag er 200 kr grensa helt absurd.

Den er ikke oppjustert med tanke på inflasjon siden 70 tallet.

Når det gjelder problemstillingen at norske butikker vil tape penger pga. dette så mener jeg i grunn dette er et ikke tema.

Dette fordi at man må ha konkurranse i markedet. EA Norge ville ikke senke pris på spill som EA i USA senket prisene på. Ergo de tok fortjenesten i "egen lomme". Det er ikke et slikt marked vi vil ha, at importører og butikker stikker pengene i egen lomme fordi de har oppdaget at man kan ha høy pris i Norge fordi det er mangel på konkurranse.

Videre så vil jeg påstå at økt tollgrensa vil bidra til å øke bredden i vår kultur. Fint eksempel her er filmer (og spill hvis man velger å la dette komme inn under dette begrepet) som kun utgis i utlandet og ikke her hjemme.

Vel for å gå litt OT her.

Husker når man halverte matmomsen i Norge og alle butikk ansatte måtte jobbe overtid på søndagen slik at alt skulle være ferdig nedpriset til neste dag. :p

Husker fint at det var mange matvarer som gjorde det stikk motsatte av å gå ned i pris, de gikk opp i pris så vi måtte fjerne alle spor av gammel pris.. ;) (Dette var jeg med på, og har også hørt det fraandre som jobbet den dagen der).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...