Vice Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) *snip*Mange av uttalelsene her og i kommentarene i VG og Dagbladet er for meg bare beviser på at et eventuelt fritt demokrati ville kjørt all velferd på ræva. Renta øker ikke som en følge av ny regjering, alle visste at det var den veien det ville gå lenge før valget. 5132657[/snapback] Hadde du satt deg litt inn i saken selv hadde du visst at de rødgrønne er én av de viktigste årsakene til den siste renteøkningen: "Regjeringen Stoltenberg har varslet sterkere vekst i offentlige utgifter finansiert ved høyere skatter og avgifter enn foreslått av den forrige regjeringen." http://www.norges-bank.no/front/pressemeld...02-56.fgen.html Endret 10. november 2005 av Vice Lenke til kommentar
MultipleTinBitZ Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Som forventet faktisk. Det var et taktisk utspill fra de 'rødgrønne' for å kapre til seg stemmer fra ubesluttsom ungdom og andre som ville nytte godt av en slik ordning. Nesten sikker på at de fikk seg en god latter da en smart sjel fant på det forslaget. Enkelt men nesten genialt måte å kapre stemmer fra en drøss naive sjeler som gir katta i politikk og det tåkespillet de spiller. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) *snip*Mange av uttalelsene her og i kommentarene i VG og Dagbladet er for meg bare beviser på at et eventuelt fritt demokrati ville kjørt all velferd på ræva. Renta øker ikke som en følge av ny regjering, alle visste at det var den veien det ville gå lenge før valget. 5132657[/snapback] Hadde du satt deg litt inn i saken selv hadde du visst at de rødgrønne er én av de viktigste årsakene til den siste renteøkningen: "Regjeringen Stoltenberg har varslet sterkere vekst i offentlige utgifter finansiert ved høyere skatter og avgifter enn foreslått av den forrige regjeringen." http://www.norges-bank.no/front/pressemeld...02-56.fgen.html 5132761[/snapback] Å sitere siste setning i kulepunkt nr 13 (siste) av det Norges Bank angir som ny informasjon siden sist rentemøte - kan langt fra kalles en av de viktigste årsakene. I tillegg signaliserte Norges Bank at renta med stor sannsynnlighet skulle heves på rentemøte i september (faktisk før dette). I tillegg foreslår ikke regjeringen en større underliggende utgiftsvekst, men omdisponering fra privat forbruk (skattelette) til offentlig forbruk. Det kan ha betydning, men neppe stor i forhold til globale faktorer. Sitater som er en del av en helhetlig argumentasjon - kan ikke tas ut av sin sammenheng. Og som det vel står, det er en samlet vurdering av informasjon etc, som er grunnlag for beslutningen. Renta hadde gått opp uansett, og vil fortsette opp uansett, så lenge USA og andre land øker sin rente. Politiske beslutninger i Norge har faktisk liten innvirkning på rentenivå (forutsatt at handlingsregelene følges), i forhold til internasjonale utviklingstrekk. Endret 10. november 2005 av Bolson Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 haha se på vg.no all den faen skapen de partiene gjør. hahaha til dem som stemte på sosial kommunister jævla idioter! 5132509[/snapback] Dette må være en god kandidat til prisen for årets mest usakelig innlegg Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Å sitere siste setning i kulepunkt nr 13 (siste) av det Norges Bank angir som ny informasjon siden sist rentemøte - kan langt fra kalles en av de viktigste årsakene. 5132821[/snapback] Jeg siterer enda mer siden du enten : a) Ikke faktisk leser det som står, eller b) Nekter å innse det som står. Som overskrift til avsnittet hvor utsagnet om regjeringen står står det følgende: "Av ny informasjon siden forrige rentemøte legger hovedstyret særlig vekt på følgende:" .... .... "Regjeringen Stoltenberg har varslet sterkere vekst i offentlige utgifter finansiert ved høyere skatter og avgifter enn foreslått av den forrige regjeringen." Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Raptor,10/11-2005 : 09:44]Her er unskyldningen:En endring vil ha en stor betydning for de norske næringdrivende og et slikt forslag må uansett sendes på en bred høring, sier infomrasjonsrådgiver Frank Vatne i Finansdepartementet til Dagbladet.no i dag. 5132372[/snapback] Jeg er ikke så god på politikerbjall. Vil dette si at de ikke hadde tid til å behandle saken i tide til budsjettet (slik at de kan legge det inn neste gang), eller betyr det at de plutselig er imot heving likevel? 5132493[/snapback] Dette vil si at de "plutselig" er imot heving, nå når de ikke er i opposisjon lenger. How convenient... Morsomt forresten at de skylder på at "en endring vil ha en stor betydning for de norske næringdrivende" all den tid disse næringsdrivende av den samme regjeringen er definert som "de rikeste" og derfor skal både "tas" og "straffes", enn hvor sykt det høres ut. Hvorfor da ikke straffe dem litt ekstra med å endre tollgrensen? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Hmm... Ser denne tråden gled helt ut. Vi kan godt diskutere tollgrensa her, men alt det andre finner man vel bedre steder for enn "Webshop- og butikkdiskusjoner". Jeg tar det på ingen måte personlig hvis en moderator leser dette og føler for å stenge tråden. Jeg har fått svar på det jeg ville vite... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Clemet klarte virkelig og rævkjøre skolen ut i grøfta. 5132566[/snapback] Et slikt utsagn må utdypes. (Med mindre det bare var ren løgn og sosialistpropaganda.) 5132578[/snapback] Kjørte over lærer- og elevorganisasjoner gjentatte ganger. Tullball med nasjonale prøver. Ingen kontroll over friskoler. Ingen gode overgangsregler og veldig dårlig informasjon om "den såkalte" kvalitetsreformen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Å sitere siste setning i kulepunkt nr 13 (siste) av det Norges Bank angir som ny informasjon siden sist rentemøte - kan langt fra kalles en av de viktigste årsakene. 5132821[/snapback] Jeg siterer enda mer siden du enten : a) Ikke faktisk leser det som står, eller b) Nekter å innse det som står. Som overskrift til avsnittet hvor utsagnet om regjeringen står står det følgende: "Av ny informasjon siden forrige rentemøte legger hovedstyret særlig vekt på følgende:" .... .... "Regjeringen Stoltenberg har varslet sterkere vekst i offentlige utgifter finansiert ved høyere skatter og avgifter enn foreslått av den forrige regjeringen." 5132838[/snapback] Det blir uansett ikke mere en siste setning i siste kulepunkt av 13. Og dersom du leser hele kulepunktet. I Regjeringen Bondeviks forslag til statsbudsjett for 2006 anslås det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet for 2006 til 66 milliarder kroner, som er 2½ milliarder kroner mer enn i inneværende år. Den underliggende nominelle utgiftsveksten er anslått til 3,7 prosent. Kommunenes nominelle inntekter anslås å øke 3½ prosent i 2006. Regjeringen Stoltenberg har varslet sterkere vekst i offentlige utgifter finansiert ved høyere skatter og avgifter enn foreslått av den forrige regjeringen. Så er det ingenting her som angir at dette er en vesentlig årsak til rentehevingen. Første setningen er relativt sett like viktig. At det sammen med andre faktorer er med å påvirke framtidige renter, ja, men ingen samfunnsøkonom vil kunne si noe om hvor stor virkning er. Ellers skrives denne redegjørelsen på en slik måte at du ikke kan bruke enkeltsetninger som argumentasjon/begrunnelse. Det er helheten som er relevant, dvs den samlede sum av faktorer som gir resultat - renteøkning. Om en faktor endres noe, trenger det ikke ha betydning. Og globale faktorer er som oftest overskyggende. ----- Men tråden er gått litt vel mye OT nå. ---- Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Denne tråden diskuterer mer politikk en butikk - så vi flytter den til politikk, religion og samfunn - fra annet om hardware. Presiserer at vi kan diskutere politisk og regjerningen opp mot hva de gjør med tollgrensa - IKKE hva regjeringen gjør og ikke gjør og om det fører til renteheving. Skjer dette stenger jeg tråden. Endret 10. november 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Dette er en helt ny opplevelse for meg. En følelse jeg har trodd jeg har hatt flere ganger før, men nå innser jeg at jeg faktisk aldri har følt akkurat dette. Jeg hater den nye regjeringen! Heving av tollgrensen var DEN ENE TINGEN jeg så på som positivt med den nye regjeringen. Jeg har faen ikke ord som kan beskrive det ekstreme hatet jeg føler akkurat nå. Dette har ødelagt dagen min *brøle noe om brenning og helvete* Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Vel, da har vi fasit'en, det var bare løgn og fanteri. Fra Tett på Nett i VG hvor Chris Finden spør: Hvor ble det av økningen av Tollsatsen fra 200 til 1000kroner?Og kommer dette til å skje ved neste statsbudsjett? (Kun enkelt Ja eller Nei svar holder) Hvorpå Kristin svarer:He-he... Du skulle vært programleder på tv du ;-) Jeg kan ikke svare klart ja eller nei. Det jeg kan grantere er at vi skal vurdere det nøye. Hvis vi i Norge øker vår grense vesentlig, uten at andre land gjør det samme, vil det ramme norske bedrifter som produserer eller forhandler produkter som konkurrerer med de privartimporterte varene. Altså ikke noe, "Ja vi fikk det ikke til denne gangen, men neste år skal det med!". Valgløftet "Ja, vi skal!" ble til "Ja, vi skal se på det..." Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Forbrukerrådet og Dagbladet følger opp: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/11/16/449519.html Lenke til kommentar
M-J Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 er så jævlig typisk politikere det! Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Nå er ikke jeg bevandret i regelverket til EU. Vi er tilknyttet EU gjennom EØS. Derfor lurer jeg litt på følgende: Det at vi har hatt tollgrense etter EØS-avtalen ble underskrevet er et faktum. Er ikke tollgrenser konkurransevridende overfor de andre medlemslandene i EU som vi også skal tilfredstille i avtalen? Tollgrensen gjør jo at utenlandske bedrifter ikke får innpass på det norske markedet på samme gunstige vilkår som norske bedrifter. Hvorfor har ikke EU protestert på vår tollgrense for import? At de rødgrønne skuffer etter brutte valgløfter synes jeg også er en elendig situasjon. Tollgrensen ble lovet å økes til omtrent 1000 kroner. Endret 16. november 2005 av G Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Det at vi har hatt tollgrense etter EØS-avtalen ble underskrevet er et faktum. Er ikke tollgrenser konkurransevridende overfor de andre medlemslandene i EU som vi også skal tilfredstille i avtalen? Norge har aldri forliktet seg til å fjerne tollmuren vår og en av grunnene til at vi ikke er medlem i EU er at vi ikke ønsker å fjerne tollmuren mot EU. EØS avtalen går ut på at vi betaler en viss sum(1,7 milliarder kr) mot at vi får tilgang til EUs indre marked Tollgrensen gjør jo at utenlandske bedrifter ikke får innpass på det norske markedet på samme gunstige vilkår som norske bedrifter. Hvorfor har ikke EU protestert på vår tollgrense for import? Som sagt så er vi ikke medlem av EU. Endret 16. november 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 To poster fra liknende tråd ble flyttet over hit, den andre tråden slettes. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hvordan kan de gå fra å si før valget at de vil heve tollgrensa, for så å si at de vil se på saken? Utrolig! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Og her ser vi et fint eksempel på hvordan Norsk handelsvirksomhet forgår i praksis idag: Mens EA setter ned prisen på titlene, velger selvfølgelig det griske EA Norge å kjøre denne prisnedgangen rett i egen lomme slik at forbrukerne her i Norge aldri ser den. Dette er sannelig med på å syneliggjøre den akutte viktigheten av at tollgrensen blir hevet. http://forbruker.no/digital/nyheter/spill/article1157273.ece Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 La meg kaste litt mer bensin på bålet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/13/452109.html Ikke overraskende, men jeg tror ikke siste ordet er sagt i denne saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå