Gå til innhold

Stille pc til musikkproduksjon, 20k

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe en venn med å sette opp en pc som han skal bruke til musikkproduksjon. Foreløpig har jeg ikke fått så mye spesifisering (beklager at jeg er lite spesifikk) av hva han skal ha, men det jeg vet er følgende:

Den skal brukes til musikkproduksjon.

Den kommer til å brukes til spilling.

Den skal stå i stua, så den MÅ være stille.

Prisen går opp til i underkant av 20000.

Det er ikke tatt noe standpunkt mellom AMD og Intel, så her vil jeg veldig gjerne ha noen synspunkter. Jeg har forøvrig ingen planer om å hjelpe til med overklokking av maskinen ;) Jeg er usikker på om han har skjerm fra før.

Jeg antar at vi ender med en Samsung eller Seagate harddisk og 2 Gb ram, men resten...?

Anbefaler forresten folket eksternt (usb/firewire) lydkort for å unngå støy fra andre komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset! Vi kommer til å ta det med i beregninga. Han har sagt at han ønsker en "pc med trøkk i", så da er det mulig vi dytter litt innpå med større prosessor og mer minne. (Det er jo noen kroner å gå på der...)

Er det flere som har forslag, så han har litt å velge i?

Lenke til kommentar

Veldig unødvendig med vannkjøling til tusenvis av spenn, når man kan kjøpe passiv kjøling til litt over 300,- som er helt vanvittig bra:

ThermalTake Sonic Tower:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=38409

Hvis du da har 20.000 å rutte med ville jeg kanskje gått for litt råere hovekort uten at jeg har spesifikke råd der. Kanskje ett med Firewire innebygget så man slepper å kjøpe dette ekstra.

Masse minne er jo et stort pluss på musikk PC'r, mens den CPU'n som AveMorph foreslår er mer enn god nok.

Du får også skjermkort med passiv kjøling, men det er jo enda dyrere.

Er også usikker på de spinpoint diskene når det gjelder "studio" bruk. Noen jeg har brukt har vært stille, men noen gir også fra seg konstant høyfrekvent hvin som er vanskelig å høre, men som sikkert ikke er bra for analoge lydopptak. Men maskin og mikrofon er selvf. ikke i samme rom :)

EDIT

--------

Ang. lydkort: Skal PC'n brukes til inspilling er det jo her man må legge kronene. Mye å velge i her så jeg kan kanskje kommer med et litt "utenom" tips.

Hva med å sjekke ut M-Audio Ozonic. Helt rått (virker det som, har ikke testet selv) Firewire keyboard/lykort/altmulig. Har t.o.m. innebyggede pre-amps og fantom-strøm til mikrofoner. <- essensielt til akkustiske opptak.

De har det bl.a. hos procom.no

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23694

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Grunnen til at det vannkjølingskittet er aktuelt imo er at det tar for seg kjøling av mange støykilder (CPU er bare ên støykilde, gpu og chipsetkjøler følger også med i settet). Samt den kjøleren du viser til vil ikke kjøle like bra (den krever bra luftstrøm i kabinettet).

Pr dags dato er det kun ett alternativ som blir viftefritt dersom en velger luftkjøling og det er mcubed HFX som kunne vært aktuelt (men som ikke kjøler like godt og koster ca 3K samt er verre å planlegge/installere). Om en skulle velge noe annet ville jeg vurdert Zalman CPU og GPU kjøler, men det vil øke støynivået og trolig ikke kjøle like godt (varmen fra CPU og GPU vil forbli i kabinettet, vannkjølingskittet transporterer denne varmen ut). En måte å se det på er hva skjer om en putter to 60W lyspærer inn i ett kabinett? Det blir svinvarmt inni kabinettet. Den varmen må ut av kabinettet på en eller annen måte. Jeg ville valgt den minst støyende metoden = vannkjøling med passiv radiator utenfor kabinettet. De to kabinettviftene som er igjen i kabinettet vil da kunne kjøre ved vesentlig lavere rpm = mindre støy

Det jeg ville lagt mer penger i eventuelt er CPU (valgt en 3700+ eller lignende, dersom han vil spille mye) og eventuelt ett annet hovedkort med firewire og med tilsvarende enkelhet mht kjøling (veldig mange hk har vifter på chipset som ikke kan byttes pgs plassmangel), og da kjøpt to av de dualchannel 1GB settene, eller annet minne med TCCD chipper (krever lite strøm for å kjøre tighte timings).

Grunnen til at jeg anbefaler Asrock kortet er at det ikke er brukt penger på komponenter han ikke trenger (lydkortet er BB-Billig variant som han da bare slår av i bios).

Alternativene mht hk ville imo være ett av Asus sine nf4 kort med passiv kjøling på chipset (nf4 har ikke NB slik vi er vant med fra K7 og P4 da minnekontroller ligger i CPU).

Jeg vet det er mange lydkort på markedet som er meget bra, jeg har ikke oversikt over alle men kjenner folk som har god erfaring med Terratec sine (men vet at der finnes andre gode alternativer).

Til deg (trådstarter) som hjelper vedkommende vil jeg si at du bør ta alle råd du får her til etterretning, men jeg f.eks gir bare eksempler på hva jeg ville valgt. Det finnes ikke en løsning som er det beste for alle.

Edit:

Har også hørt mye bra om M-Audio. Ut ifra det jeg vet er M-Audio kortene meget bra i sine respektive prisklasser. Det viktigste imo er å holde kortet eksternt pga elektronisk støy (noe vifter også bidrar til).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
EDIT

--------

Ang. lydkort:  Skal PC'n brukes til inspilling er det jo her man må legge kronene.  Mye å velge i her så jeg kan kanskje kommer med et litt "utenom" tips.

Hva med å sjekke ut M-Audio Ozonic.  Helt rått (virker det som, har ikke testet selv) Firewire keyboard/lykort/altmulig.  Har t.o.m. innebyggede pre-amps og fantom-strøm til mikrofoner.  <- essensielt til akkustiske opptak.

De har det bl.a. hos procom.no

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23694

5133143[/snapback]

Damn! :cry: Fikk meg nesten til å angre på kjøpet mitt av et M-Audio Firewire 1814 lydkort for ikke så alt for mange måneder siden. Veldig kjekt å ha "alt i et". Ellers kan jeg absolutt anbefale M-Audio for innspilling. Konge lydkort, rett og slett.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det vannkjølingskittet er aktuelt imo er at det tar for seg kjøling av mange støykilder (CPU er bare ên støykilde, gpu og chipsetkjøler følger også med i settet). Samt den kjøleren du viser til vil ikke kjøle like bra (den krever bra luftstrøm i kabinettet).

Udiskutabelt at vannkjølingen er veldig bra. Men jeg er helt uenig med deg ang. den passive luftkjølingen. Spesielt med tanke på resten av delene du satt opp i maskinen. En Sonic Tower til 300 vil nesten være overkilll :)

Jeg snakker av erfaring med Sonic Tower og vannkjøling. Sammen med de to stk. stillegående 120mm viftene vil Sonic Tower skape svært god kjøleeffekt (De vifene er forresten sexy!). Jeg har nemlig helt samme oppsettet selv :) Forskjellen ligger i at jeg har et x600 skjermkort med passiv kjøling, og at jeg har 3 stk. harddisker. I tillegg altså passiv kjøling på chipsett som fra produsent.

Sonic tower'ns store overflate utnytter eksisterende luftstrøm maksimalt og tok ned tempen på CPU med 5-10C' i forhold til originalkjøler. Jeg merket 1-2C stigning i temp på chipset i gjennomsnitt.

Går man for en 3700+ CPU vil ikke Sonic Tower lengre være en god løsning (spekulasjon) med mindre man monterer CPU vifte, og da forsvinner poenget.

Ellers er ASRock hovedkortet helt ok, men siden det var så mye penger til overs.. :thumbup:

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

om du skal jobbe med mange samples samtidig, kan det være smart å gå for 2gb ram. jeg ville også kjøpt Zalman ZM-2HC2 HD-kjøler m/heatpipes og vibrasjonsdemping. den gjør HDen stillere og kjøligere, noe som igjen senker sjansen for krasj og tap av data. kjøp også en ekstern disk som kan kobles til for å ta backup. Det finnes ikke noe som er mer plagsomt enn å miste flere månedsverk, for ikke å snakke om årsverk på grunn av krasj av hd.

Endret av capy
Lenke til kommentar
Til deg (trådstarter) som hjelper vedkommende vil jeg si at du bør ta alle råd du får her til etterretning, men jeg f.eks gir bare eksempler på hva jeg ville valgt. Det finnes ikke en løsning som er det beste for alle.

Jeg er klar over det - og det var også derfor jeg spurte her, slik at jeg har flere synspunkter å komme med når vi får muligheten til å diskutere behov litt nærmere. Til syvende og sist er det jo ikke jeg som skal ha pc'en, og dermed kommer jeg heller ikke til å ta den endelige avgjørelsen.

Det er mange gode forslag i denne tråden, til tross for dårlig spesifikasjon i utgangspunktet. Dog er jeg litt skeptisk til store kjøleribber som Thermaltake Sonic Tower, for pc'en skal som sagt stå i stua. Der er det også barn som leker... :ermm:

Selv digga jeg både M-Audio Ozonic-saken og mCubed HFX-boksen (glir rett inn i stereoanlegget?) :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det - og det var også derfor jeg spurte her, slik at jeg har flere synspunkter å komme med når vi får muligheten til å diskutere behov litt nærmere. Til syvende og sist er det jo ikke jeg som skal ha pc'en, og dermed kommer jeg heller ikke til å ta den endelige avgjørelsen.

Det er mange gode forslag i denne tråden, til tross for dårlig spesifikasjon i utgangspunktet. Dog er jeg litt skeptisk til store kjøleribber som Thermaltake Sonic Tower, for pc'en skal som sagt stå i stua. Der er det også barn som leker... :ermm:

Selv digga jeg både M-Audio Ozonic-saken og mCubed HFX-boksen (glir rett inn i stereoanlegget?) :dribble:

5133762[/snapback]

Dersom du har barn flygende rundt der maskinen skal stå ville jeg ikke kjøpt Zalman vannkjølingssettet, da det har en ganske så stor Radiator-tank-pumpe som må stå ved siden av maskinen og har skarpe kjøleribber som kan gjøre stor skade på små barn og visa versa (velter de det tårnet litt for ofte kan du risikere at vannet havner på stuegulvet eller verre steder....). Sonic Tower er plassert rett på CPU inne i kabinettet og vil være vesentlig mer barnevennlig (regner med du har kabinettet lukket stort sett?).

mCubed kabinettet er veldig kjekt for de som har litt (eller mye...) stereo fra før.

Det ble testet på hw.no for litt siden. http://www.hardware.no/tester/kabinett/mcubed_hfx/20127

Om du velger å gå for det ville jeg ringt til eller sendt en mail til Vendur for å finne ut hva som følger med av kjølere (CPU - GPU). Syns det er lite info om slike ting hos webshoppene som selger de.

Er også usikker på om det er plass til den PSU`n jeg satte opp i det kabinettet. mCubed selv selger det med en Silverstone vifteløs PSU på 300W (noe jeg er litt skeptisk til at vil være nok med dagens systemer).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
.....blablabla.......

Udiskutabelt at vannkjølingen er veldig bra.  Men jeg er helt uenig med deg ang. den passive luftkjølingen.  Spesielt med tanke på resten av delene du satt opp i maskinen.  En Sonic Tower til 300 vil nesten være overkilll :)

Jeg snakker av erfaring med Sonic Tower og vannkjøling.  Sammen med de to stk. stillegående 120mm viftene vil Sonic Tower skape svært god kjøleeffekt (De vifene er forresten sexy!).  Jeg har nemlig helt samme oppsettet selv :)  Forskjellen ligger i at jeg har et x600 skjermkort med passiv kjøling, og at jeg har 3 stk. harddisker.  I tillegg altså passiv kjøling på chipsett som fra produsent.

Sonic tower'ns store overflate utnytter eksisterende luftstrøm maksimalt og tok ned tempen på CPU med 5-10C' i forhold til originalkjøler.  Jeg merket 1-2C stigning i temp på chipset i gjennomsnitt.

Går man for en 3700+ CPU vil ikke Sonic Tower lengre være en god løsning (spekulasjon) med mindre man monterer CPU vifte, og da forsvinner poenget.

Ellers er ASRock hovedkortet helt ok, men siden det var så mye penger til overs..  :thumbup:

5133486[/snapback]

Tror ikke det vil bli for mye for kjøleren egentlig, men temperaturen i kabinettet vil nok være litt vel høy for min smak. Jeg vil tro at dersom han setter på en 14db 120mm SilenX vifte på kjøleren så vil det bli nok til å holde det meste av CPU`r på markedet i dag i sjakk. Det kabinettet jeg satt opp har en 120mm vifte rett i bakkant av CPU-socket så det skulle nok gå bra.

Gjentar som jeg sa ovenfor, dersom det er unger flyende rundt ville jeg holdt meg unna Zalman Reserator 1plus eller lignende løsninger, og heller gått for mer vanlige løsninger (som f.eks Sonic Tower).

Lenke til kommentar
Dersom du har barn flygende rundt der maskinen skal stå ville jeg ikke kjøpt Zalman vannkjølingssettet, da det har en ganske så stor Radiator-tank-pumpe som må stå ved siden av maskinen og har skarpe kjøleribber som kan gjøre stor skade på små barn og visa versa (velter de det tårnet litt for ofte kan du risikere at vannet havner på stuegulvet eller verre steder....). Sonic Tower er plassert rett på CPU inne i kabinettet og vil være vesentlig mer barnevennlig (regner med du har kabinettet lukket stort sett?).

Jeg tenkte ikke på det med ungene og radiatoren, nei. Tipper kanskje de ikke er så veldig interessert i å ordne hull i veggen for å sette radiatoren på verandaen heller...

Sonic Tower'en er muligens barnetrygg, men det kan vel skje at det blir litt dunk i pc'n av og til, og da er det vel en mulighet for at noe oppheng og sånt ryker, eller? Kanskje mCubed-kabinettet plutselig blei mer aktuelt - det er kanskje litt lettere å "gjemme bort"/fjerne fra gulvet og sånt og derfor mindre utsatt...

Lenke til kommentar

Hvor mye har du tenkt å bruke på lydkort?

Vil anbefale E-Mu 1820M link. (M versjonen har bedre preamps og convertere en 1820)

kortet koster ca 5300,- men har i mange sammenhenger blitt sammenlignet med kort i 10 tusen klassen.

Er du seriøs men ønsker ikke å bruke for mye penger så vurder dette iværtfall.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...