Gå til innhold

Hva synes dere om det reviderte statsbudsjettet?


Anbefalte innlegg

Mens folk med lave og middels inntekter - opptil 400.000 kroner - får redusert sin skatt med noen hudrelapper i året, kan de med millioner i lønnsinntekt se frem til over tusen kroner i skattelettelser i måneden.

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article491073.ece

 

Og det verste er jo at det er akkurat dette som har vært det viktigste innholdet i skremselspropagandaen. Ironi er et flott dyr. Men må ikke mates for ofte...

5134253[/snapback]

 

 

Ja. Må si meg overasket over at jeg skal betale mindre skatt neste år. Trodde egentlig jeg var en "godt" betalt mann som skulle yte litt ekstra neste år. Men ifølge vg/db (jau jau, populistiske) så skal jeg betale 6 til 2 tusen mindre neste år :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den usle hundrelappen de gir i skattelette til de som tjener under 150.000,- er festligst, i Norge kan man faktisk drive valgkamp basert på en hundrelapp i 2005. Imponerende. Hva får man for en hundrelapp i dag egentlig? En pølse, brus og is på vei til stemmelokalet?

 

Akkurat hva arbeidsledige på dagpenger skal med feriepenger har jeg heller ikke helt skjønt, det er mulig det er meg det er noe rart med.

 

Å øke skattene såpass mye for de med veldig høye inntekter vil ikke bidra i noen særlig grad til statskassen (det er snakk om i overkant av 37000 mennesker...), mens det oppfordrer til å få inntekter utbetalt i annet enn lønn, dermed ser jeg ikke helt logikken i beslutningene.

 

Jeg kunne fortsatt i all evighet, konklusjonen er vel at jeg ikke er voldsomt skuffet, men dette har med mine lave forventninger å gjøre heller enn noe annet.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser og ser på TV om budsjettet jo mer er det som skuffer. Det virker som vi får både og. Altså pest og kolera.

 

Her er noen utdrag av det jeg missliker mest:

Næringslivet skuffet

- En vesentlig del av skatteskjerpelsen på til sammen seks milliarder kroner må bæres av bedriftene og deres eiere. Ekstrakostnadene vil påvirke norske arbeidsplasser, og det beklager vi,..

 

- Med dette budsjettet går vi i motsatt retning av resten av Europa.

 

Høyere skatt til alle

- Selv de som tjener minst, får høyere skatt. Familiene vil oppleve en dobbel smell. Det vil bli en skatteøkning og en renteøkning, og det vil etterhvert gi mindre velferd, sa Sanner etter at Kristin Halvorsen hadde lagt fram den nye regjeringens endringer av statsbudsjettet.

 

- Den kraftige venstrevridningen vil svekke velferdsoppgangen. Det blir ikke økt velferd av å svekke verdiskapningen, sa Sanner.

 

Dette betyr budsjettet for deg

Øker fradragssatsen

Maksimalbeløpet på minstefradraget økes til 61.100 kroner i forhold til dagens maksimalbeløp på 57.400 kroner. Det betyr en skattelette på 1.036 kroner for de som tjener mer enn 179.706 kroner.

 

Dette er likevel en reduksjon i forhold til det Bondevik-regjeringen foreslo; et maksimalbeløp på 63.700 - noe som ville gitt deg en skattelette på 1.764 kroner.

 

- Djupedal: Ikke ett løftebrudd (yeah right :roll:)

Ramaskrik om forskning

Den rødgrønne regjeringen har lovet å utvikle Norge som kunnskaps- og kompetansenasjon, men heller ikke kuttet i Forskningsfondet er løftebrudd, mener Djuepdal.

 

Både opposisjonen på Stortinget, Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Unio, som organiserer lærere, høyskole- og universitetsansatte, raser mot kuttet på 25 milliarder kroner. Men den nye kunnskapsministeren mener det ikke er noen grunn til ramaskrik.

25 Milliarder (!) Det er mye penger å fjerne for et land som ligger på kjempejumboplass innen forskning allerede. Men jeg får ikke dette til å stemme med: Flytter på 8,1 milliarder

 

Hagen satte Halvorsen på plass

- Én ting hadde jeg vært sikker på at jeg iallefall skulle rose i dag, og det var forskning. Men så oppelver jeg det største sjokket, og det er kutt i forskningsfondet på 25 milliarder kroner, sa Sponheim.

 

IT-skuffelse i budsjettet

Statsbudsjettet som ble lagt fram torsdag morgen er ikke lystig lesing for IT-interesserte. Valgkampens løfter om utbygging av bredbånd i distriktene har ikke blitt realisert i årets budsjett.

Det løftebruddet med tollgrensa bryr meg ikke så mye. Det ville gitt dårligere konkurransevilkår for bedrifter her hjemme og mye mer import. Noe som vil bidra til å svekke krona osv. Det med innstramming i hjemmePC-ordningen synes jeg bare var på tide (så ikke folk kjøper seg plasmaTV til 50.000 skattefritt via ordningen. Det var ikke det som var meningen med ordningen.) Men løftebrudd på bredbåndsatsing er yttligere et slag mot satsingen på kunnskap.

Lenke til kommentar

Bredbåndsutbygging var et av de få lyspunktene jeg så frem til med denne regjeringen, og at de nå ikke har fått med det er en gedigen skuffelse.

 

Slik går det når sosialistene må forholde seg til matematiske lover.

 

Er eller stort sett skuffet over budsjettet. Eneste lyspunktet er kanskje at de har fjernet smutthullet hvor rike kunne slippe skatt, men har ikke satt meg inn i måten det gjøres på. Frykter at den kan være svært lite næringsvenlig.

Lenke til kommentar
Snekker`n: Jeg synes ikke den sosiale profilen er så bra som de har reklamert med på forhånd. De gjør det bedre for vanlige folk på noen områder men gjør det værre igjen med andre hånden. Dvs. den økte matvaremomsen vil ramme hovedsaklig lavtlønnede og det ganske mye. Økningen i minstefradraget er i tråd med den forrige regjeringens tiltak for lavtlønnede så det er ikke et skrytepunkt jeg vil gi æren til den nye regjeringen for.

 

Vel har du hatt mange år med vannstyre og prioritering av dem som har mest,klarer du ikke rette opp alt på et år eller på et budsjett,det sier seg selv.

 

Så ang renten,denne var annonsert allerede lenge før valget at den ville stige uansett hvilken regering vi fikk, renten stiger ikke pga indre forhold men pga det som skjer ellers i verden, men greit å skylde på noen slik Foss gjør :)

De justerte vel sitt budsjett for å få det til å se flott ut. dette etter at det var klart at de måtte gå av . :innocent:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vel har du hatt mange år med vannstyre og prioritering av dem som har mest,klarer du ikke rette opp alt på et år eller på et budsjett,det sier seg selv.

 

Så ang renten,denne var annonsert allerede lenge før valget at den ville stige uansett hvilken regering vi fikk, renten stiger ikke pga indre forhold men pga det som skjer ellers i verden, men greit å skylde på noen slik Foss gjør  :)

De justerte vel sitt budsjett for å få det til å se flott ut. dette etter at det var klart at de måtte gå av . :innocent:

5137189[/snapback]

Jeg synes ikke vi har hadd noe vanstyre selv om jeg ikke er enig i alt forrige regjering gjorde. Den forrige regjeringa styrte kursen ganske bra og landet har som JBlack sier skjelden gått så bra som inntil for 4 uker siden.

 

Angående renten så er det mye forvirring angående det. Det er riktig at det var spådd at renten skulle gå opp noe uansett. Men det mange ikke får med seg er at det var spådd at renten skulle gå opp ca 0,5 prosentpoeng MER med en rødgrønn regjering enn den ville med en borgelig regjering. Altså 2 økninger oppå hverandre i stedet for en økning.

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk positivt overrasket! Det er bra at det beskatter aksjeutbytte mer (jeg er tilhenger av flat skatt), men jeg er ikke begeistret for økningen i eiendomsskatten.

 

Det var også skuffende at krafttaket som skulle komme i jernbaneutbyggingen foreløpig er lagt på is. Men det er kjempebra at de økte veibudsjettet med 170 millioner i forhold til forrige regjering! Samferdsel er viktig for landet, og en nøkkelfaktor i å holde eiendomsprisene nede, ved å tilrettelegge for desentralisert bosetting.

Lenke til kommentar
Trist. Lite motvirende for lønnsmottagerne.

5134898[/snapback]

Ja, helt enig med deg...jeg hadde plan, jeg skulle tjene ca 6000 kr pr mnd, så investere i aksjer, nå gidder jeg kanskje ikke pga det er lite lønnsomt.

investere 10.000 på selskap, så ta ut 20.000 avkasting ,blir 14.400 kr, så formueskatt! kanskje tjent 2-3000 kr

Lenke til kommentar
Trist. Lite motvirende for lønnsmottagerne.

5134898[/snapback]

Ja, helt enig med deg...jeg hadde plan, jeg skulle tjene ca 6000 kr pr mnd, så investere i aksjer, nå gidder jeg kanskje ikke pga det er lite lønnsomt.

investere 10.000 på selskap, så ta ut 20.000 avkasting ,blir 14.400 kr, så formueskatt! kanskje tjent 2-3000 kr

5138082[/snapback]

 

Den skatten har vært annonsert av den forrige regjeringen. Jeg har i alle fall visst om det lenge. Dessuten, så kan jeg vanskelig tenke meg at du skal kunne hente ut 200% avkastning nå som det kommer til å gå tregt pga. det tilsynelatende dårlige budsjettet.

Lenke til kommentar

Det reviderte nasjonalbudsjettet er jo i rene robbin hood stil... stjel fra de rike og gi til de fattige.... man senker innslagspunktet for toppskatt til under 400.000, samt man git 20.000 i feriepenger til arbeidsledige... dette synes jeg er rimelig urettferdig...

 

en med 400.000 i inntekt har sannsynligvis jobbet mye overtid og slitt for penga, mens en som stortsett sitte hjemme i sofaen som får 20.000 kastet i fanget... jeg har ikke hørt noen arbeidsledige klage på dette en gang...

Lenke til kommentar

vidarv: Hvis du leser tråden så er det vel akkurat det som ikke har skjedd. De med inntekter mellom ca 0,5 og 1 million får størst skatteletter, mens de med lav inntekt får minst skatteletter. De med minst fra før får mindre skattelette nå enn med bondevik-regjeringens statsbudsjett. De med mest fra før får mer skattelette med den nye regjeringens statsbudsjett enn den gamle regjeringen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...icle1153644.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article491073.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle490738.ece

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor vår politikere er så opptatt av å beskatte aksjeutbytte. Det vil si, jeg skjønner at det klinger godt i ørene til enkelte, men hvorfor aksjeutbytte skal skattelegges tre ganger må da bryte med alle prinsipper for skatt og fradrag (symetriregelen).

 

Bare for å illustrere:

Jeg som lønnstaker bruker noe av nettoinntekten min til å kjøpe aksjer.

Jeg bruker følgelig penger som jeg allerede har betalt inntektsskatt av. Selskapet jeg kjøper aksjer i går med overskudd (ellers kan det ikke betale ut aksjeutbytte) og betaler følgelig skatt av overskuddet.

 

Pengene som jeg får som utbytte er altså først skattelagt når jeg tjente dem, deretter av selskapet (som overskudd), og så skal jeg hælen fløtte meg betale skatt for tredje gang (aksjeutbytte) av de samme pengene bare fordi jeg hjalp en eller annen lokal gründer med å etablere noen arbeidsplasser.

 

Men i den sosialistiske tåkeheimen er det tydligvis vanskelig å forstå at kapital er noe vi arbeider for og ikke noe ullent som tyter ut av panelet i møblerte hjem.

Kanskje derfor de også er så hissige på dette med å skattlegge den såkalte "inntekten" av egen bolig.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...