Gå til innhold

Hvordan fjerne mugg?

nahojdat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leier du leilighet? I såfall bør du ta det opp med huseier. Etter hva jeg vet så er mugg svært usunt. Om du fjerner mugget, så vil det vel trolig komme tilbake dersom du ikke fjerner grunnen til at det først kom der. Hvorfor er det fuktig bak skapet?

Edit: Mugg kan vel egentlig ikke bare fjernes fra overflaten hvis det er i tre. Mugg går vel med fuktigheten, så det har vel mest sannsynlig trukket inn i treverket. Gjetter at du må bytte det ut i såfall.

Fuktskader er den hyppigste årsaken til innemiljø-helseskader (pkt. 6). Plagene skyldes ofte muggsoppvekst. Du bør sjekke byggets historie (pkt. 12). Det er viktig å spore opp og fjerne eller rette opp gamle og nye fuktskader. Hvis det lukter mugg så er det muggsoppvekst et eller annet sted som må stoppes. Muggsoppinfisert materiale må du fjerne. Ofte oppstår fuktskader på grunn av kondens fordi luftfuktigheten inne er for høy. Kondensfukt kan føre til muggsoppvekst som kan skade både mennesker og materialer. Muggsoppen produserer en del giftstoffer som blir en del av husstøvet. Det finnes enkle apparater som måler luftfuktighet. Ideelt skal luftfuktigheten være mellom 20 og 40-50 prosent relativ luftfuktighet. Den blir høyere når uteluften er fuktig.

Funnet på www.helsenytt.no

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Det er murvegg med malt tapet der muggen har oppstått, så det jeg leter etter er noe maling eller lignende som dreper det..

Finnes det noe sånt?

Eller må jeg ned med tapet osv? :(

Er det enkelt gjør jeg det, blir det stress så får huseier ta seg av jobben..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal begynne å spekulere litt, så vil jeg tro at fuktigheten kommer av at det ikke er tett på utsiden av veggen. Altså at man enten har slurvet med å legge plast inntil muren eller at den begynner å bli gammel og bør skiftes.

Men som flere sier, dette er huseiers problem så du kan egentlig bare ta livet med ro og be ham/henne fikse det/få noen til å fikse det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Anbefaler deg å la profesjonelle ta seg av det. Mugg kan være veldig skadelig. Det er dessuten huseiers ansvar.

5132571[/snapback]

I tillegg kan du kreve at leia blir satt ned, eventuelt at huseier skal finne egnet sted og bo for deg i en viss tid mens skadene blir utbedret.

Kan hende jeg tar feil, fikk høre dette fra andre person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...