Barry White Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Stussa litt på hvor jeg skulle poste denne, i codec, video, mac, windows m.m, men det ble så jeg posta den her Hei! Klassa mi lager i disse dager en film til et firma, og da har vi endel råtape liggende på datamaskinene. Jeg overførte i forrige uke endel råtape (ukomprimert video) til min maskin fra mac'en til en i klassen. Filene hadde ikke ending, men jeg putta *.avi på enden slik formatet pleier å være på råtape filer. MEN! Jeg får ikke til å importere det i videoredigeringsprogram, ikke i media player/winamp/vlc, KUN i quicktime, som er et program produsert av mac folka. Noen tips til å få dette til å funke? (Folk sier at det er microsoft som tvinger formatene og programmene sine på andre! hrmf!) MVH Terje Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Mac bruker eit format med filetternamn .dv, som er eit underformat av QuickTime til capture. Om du endre filetternamn til .dv bør du kunne opne dei i QT iallfall. Men det er rett at det er eit format som ikkje alle program takler, til dømes kan ikkje Adobe Premiere Pro importere slike filer (trur eg..) Alternativa er å opne dei i QT, og lagre i eit anna format (krev vel QT Pro...) eventuelt overføre dei på nytt frå tape, til PCen med Windows. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Prøvd med QuickTime Alternative? Media Player Classic spiller da av Quicktimefiler. Også bedre enn Quicktime selv syns nå jeg... Endret 10. november 2005 av TCi Lenke til kommentar
toretors Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 DV er formatet kameraet tar opp i. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 ei som har Premiere Pro 6 her kan ta opp disse filene, jeg har versjon 8 og jeg kan ikke! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Du meiner at ho har Premiere 6.0, mens du har Premiere Pro 1.5... (Mange som er forvirra av versjonnummera til Premiere/Premiere Pro. Les her.) Det kan vere ei naturleg forklaring på det: Fram til å med Premiere 6.5 kunne ein få programmet både til Windows og til Mac. Med Premiere Pro 1.0 droppa Adobe støtten for Mac, so sidan har det berre vore tilgjengeleg for Windows-PCar. Sidan då .dv-formatet er eit Mac-format, kan det vere at dei samtidig har fjerna støtten for det i Premiere Pro 1.x. toretors: Sjølv om det er DV-kamera det er snakk om, so vil formatet ein får filene i avhenge av kva program ein bruker til å leggje video inn på PC/Mac med. Mac bruker som sagt eit underformat av QuickTime, .dv, medan Windows-maskiner stort sett bruker ulike variantar av ein DV AVI-codec. Endret 11. november 2005 av incanus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå