Andrull Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Finnes det noen lydkort som kan overføre/omforme analog lyd( som lydkilder ifra pc spill, musikk osv..) til digital, slik at det blir 5.1 surround med coaksial (spdif out). Jeg vet at det funker med digital lyd sånn som dolby digital og DTS, men klarer ikke å sende 5.1 igjennom spdif out, med analoge kilder! Noen som vet om X-FI serien til creative eller andre lydkort som kan gjøre det? Har intergret og skjønner hvorfor det ikke funker hos meg! Hadde tenkt å koble opp til hjemmekinoen min. NB: ser at det finnes et lignede spørsmål for en stund siden, men dette er till litt annet bruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 I denne tråden foreslo jeg et kort fra Terratec: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=494869 Kortet har ikke coax, men optisk spdif. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Må man ha et sånn terratec lydkort som omgår masse greier og slikt eller går det bare ann å gå "rundt" den delen som gjør om lyden til analog på lydkortet, slik at lyden blir sendt rett ut av spdif out. Hadde tenkt å kjøpe X-FI håpet derfor at det går ann på de. Helst ikke et grisedyrt. Håpet at det var lydkort som kunne "ungå" å omforme den digitale lyden til analog , bare jeg får 5.1 igjennom spdif utgangen med ikke DD og DTS kilder. Edit: fikk vite at spdif utgangen støtter maks 2 kanaler med ukomprimert digital lyd! Og for å få 5.1 måtte man omforme til DD(AC3) eller DTS. Finnes det noen lydkort som kan gjøre det? Klarer å få 2.0 med det intergrete, men ikke 5.1 med ukomprimerte kilder! Endret 10. november 2005 av andrull Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Edit: fikk vite at spdif utgangen støtter maks 2 kanaler med ukomprimert digital lyd! Og for å få 5.1 måtte man omforme til DD(AC3) eller DTS. Finnes det noen lydkort som kan gjøre det? Klarer å få 2.0 med det intergrete, men ikke 5.1 med ukomprimerte kilder! Du har tydeligvis skjønt hvorfor det ikke går an å bare overføre multikanals lyd fra spill via S/PDIF-utgangen. Det er langt fra alle som får med seg dette. Som Lumted skriver, er Terratec Aureon 7.1 PCI et av kortene som kan komprimere lyd til Dolby Digital. For øyeblikket er ingen av Creatives lydkort i stand til dette, inkludert X-Fi-serien. I stedet bruker Creative en egen standard som de kaller CMSS3D, og som ingen andre produsenter følger. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Ja tror ikke terratec kortet er et alternativ for meg. Får vell heller bruke analoge kabler og heller bruke garantien på forsterkeren (den venstre bakhøytaler inngangen på analog innput fungerer tydeligvis ikke). Derfor hadde det vært greit med bare en coaks kabel, men siden det bare er terractec som driver med slik tror jeg heller at jeg får fikse forsterker problemene og heller skaffe meg et X-FI. Men takk for alle innspill allikevell! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå