Gå til innhold

Valg av CPU, HK, GFX-kort

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å henge med nå... Vi prater om hverandre.

Ingen av de tre komponentene er bestemt.. CPU kommer an på hvor mye penger jeg bruker på de to andre komponentene.

Hva kjøper jeg?

cpugfxkh6yy.jpg

Dette er det jeg har forstått som den beste kombinasjonen... men den er litt dyr.

jeg har forelsket meg litt i hovedkortet :love: Aner ikke hvorfor

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan lærer man det da? :)

Er det noe jeg må gjøre fysisk?

5136177[/snapback]

.... fysisk er bare for spesielt interesserte. De fleste nøyer seg i verste fall med å bytte vifte. Overklokking av skjermkort er enkelt, justere hastigheten på chippen og minnet oppover til du ser grafikkfeil og så litt tilbake. Noen programmer som ati tool finner anbefalte settinger for deg automatisk. Så må du vel åpne noen pipelines og det finner du guider til på forumet til overklokking.no

Bruker en laptop nå som anbefaler overklokking instillinger selv i driveren (6800go kort). Virker faktisk også for det krasjer fort bare jeg justerer 5-6 mhz lenger opp manuelt.

edit: det røret du spurte om er forresten kjøleløsningen. De har byttet ut den elendige høylydte viften med kobberør som kjøler alle de kritiske komponentene. Fungerer vistnok meget effektivt det der.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Programmer brukes for overklokking?

5136275[/snapback]

Rivatuner eller ATI tool. ATI tool er glimrende for nybegynnere. Delene som berøres er bare minnet på skjermkortet og gpu på skjermkortet.

Overklokking av cpu, båndbredde, minne osv gjøres i biosen.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Så hva kan skje om det IKKE funker?

5136462[/snapback]

Står at de har klart det på alle de har testet. Hvis det ikke lykkes kan 1 av 2 ting skje. Du har betalt 1.600 for et skjermkort som neppe er verdt mer enn 1.600 .... alternativt og da blir det verre, du feilflasher skjermkortet slik at det blir ubrukelig og kan kastes på grunn av at man har mistet garantien på kortet når man flashet.

Lenke til kommentar
Oj huff da! Etter jeg har kjøpt delene må dere guide meg igjennom det :)

Så da velger jeg 850xt pe da... Eller har jeg misforstått nå? Skal jeg kjøpe X800 GTO med 256 som jeg skal Overklokke?

5136517[/snapback]

Ja du har misforstått, 850xt pe koster 4.000,- og det får juling av 6800gt til 3.000 så ikke kjøp det. Men hvis du kjøper et av de 2 kortene som nevnes i artikkelen så kan man kanskje modifisere det til å yte like mye som 850xt pe men du betaler mye mindre. Er vist en del som ikke har fått det til med kortene fra connect 3d, les hele artikkelen. Skal ikke komme med påstander om noe som helst jeg for det er første gang jeg har sett den modden, men det såg jo fristende ut.

Lenke til kommentar
Det er tross alt min første gang, så jeg tror jeg kjører noe mer sikkert... Noen forslag? (CPU, hovedkort og grafikkort)

Og takk! Igjen! Dere er så hjelpsomme. Særlig du Toffa :)

5136586[/snapback]

Var og røykte så kom jeg på noe vesentlig... du er klar over at ingen ati kort kan brukes til sli eller? Hvis du bestemmer deg for å kjøpe ati (f.eks. x800) så kan du bare droppe å kjøpe sli hovedkort også. Da sparer du noen hundrelapper på å kjøpe dfi ultra-d eller noe sånt. Ati har også en lignende teknologi for å kjøre 2 skjermkort men det heter crossfire. Koster litt mer enn sli også for det er såpass nytt, dfi sitt crossfire kort er det som koster 1972 på shg.

dvs ati = crossfire (de som heter x et eller annet, x700, x800, x850 osv)

nvidia = sli (6600, 6800, 7800)

Og ang. skjermkort. Hvilke spill bruker du egentlig? De spillene som krever mest av skjermkortet er typiske shootere som doom 3 o.l. Strategi/rollespill osv med tregere bevegelser trenger betydelig mindre kraft fra skjermkortet og de fleste kort over 1.000 lappen vil duge uansett.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar

Først må jeg jo vite hva SLI er.. Søkte google, fant ikke mye forståelig.

Ja, jeg vil gjerne ha muligheten til å kjøpe enda et kort senere og kople de sammen... Etterhvert, men jeg må nøye meg med ett for nå.

Hovedkortet bør gjerne ha mange manualer, og være brukervenlig. Asus sitt skal visst være det.

Spiller det meste, alt fra CS til Til the Sims 2 :p

Lyst til å begynne med WoW så snart jeg får mere fritid. (GK = Stress)

Tenkt å få tak i F.E.A.R, Quake 4, Doom 3 ja... Ganske krevende spill!

EDIT: Har Quake 4, men kan ikke utnytte de grafiske mulighetene til spillet i det hele tatt

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar

Først må jeg jo vite hva SLI er.. Søkte google, fant ikke mye forståelig.

Ja, jeg vil gjerne ha muligheten til å kjøpe enda et kort senere og kople de sammen... Etterhvert, men jeg må nøye meg med ett for nå.

SLI betyr at det er mulighet for 2 grafikkort fra produsenten nvidia.

Crossfire betyr at det er mulighet for å bruke 2 grafikkort fra produsenten ATI.

Kjøper du ati kort nå så kan du ikke kjøpe et til senere fordi SLI standarden ikke støtter ATI.

Skal du ha nvidia så er rekkefølgen omtrent sånn på ytelse uklokket:

6800 < 6600gt < 6800gt < 6800ultra < 7800gt < 7800gtx

6800 kommer høyere opp på listen hvis du begynner å overklokke. 6600gt får du for ca. 1200-1300 6800gt ca. 2200-2300 og 7800 gt ca. 3000 (bruk prisguiden)

Alle disse er gode kjøp i prisklassen. Litt synd at 6800gt ikke vipper under 2.000,- for forskjellen opp til 7800gt er for liten. 6800ultra er helt utelukket siden det både er dyrere og yter dårligere enn 7800gt

edit: eller se på sapphire sitt crossfire kort? og kjøpe ati

Endret av Toffa
Lenke til kommentar

Jeg har ATI nå, og jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg er ikke særlig fonøyd. Kortet er jo tross alt gammelt (9600) men likevel.

tror jeg går for SLI, og nvidia. Hvilket kort kjøper jeg da? 6600gt? Om jeg kjøper 6600gt nå, må jeg da kjøre videre med samme kortet?

Er 6600gt det beste valget?

PS..

Nå snakker vi om Asus sitt A8n32-SLI Deluxe, 6600gt og CPU 3200+

Da legger jeg meg :yes: Og TUUUUSEEEN Takk for hjelpen! :love::love::love::love: Håper vi kan snakke mer i morgen :cool:

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar

uff skal tidlig opp i morgen og jobbe hele helgen :(

6600gt yter noe mer enn 9800pro/9800xt kortene til ati og er vel budsjettkortet for gamere. Fungerer bra til det meste hvis du ikke skal ha ekstrem oppløsning. På 6800 kan du kjøre med større oppløsning og mer detaljer uten at det hakker. Det som står i laptoppen her skal være noe omtrent som et overklokket 6800 (ikke gt) og da kjører jeg spillene på 1600x1200 eller høyere når det er mulig - skjermen skal ha 1920x1200 men det er nesten ingen spill som støtter :(. Går helt fint det med mye detaljer påslått, men da spiller jeg bare strategi/rollespill en sjelden gang. Så vidt jeg har forstått så er det far cry og doom 3 som trenger mest grafikk kraft nå, har ikke prøvd noen av dem.

Og sist, 7800gt kjører alt av spill du hiver på det flytende. Hvis du bruker lcd skjerm tror jeg neppe det noengang blir fornuft i å utvide til sli for oppløsningen begrenses da av skjermen uansett.

og ja... sli = 2 like kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...