Gå til innhold

Valg av CPU, HK, GFX-kort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EDIT: leste dette på "erfaringer" her på hardware.no om A8N32-SLI/Deluxe

Skremte meg litt

:whistle: lurer på hvordan man får vifteproblemer på et hovedkort som er vifteløst. Den han snakker om er a8n-sli/deluxe. Problemet med det kortet er at de første modellene kom med en vifte som bråket noe vannvittig. Den er bedre nå men bråker fortsatt. Se heller testen her http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589

Du må ikke bli skremt på grunn av vifta, skal du ha en billigst mulig løsning fra en kvalitetsprodusent kan du kjøpe a8n-sli/deluxe + en salman chipsettkjøler til 40,-. Ellers så er a8n32 til noen få hundrelapper mer vel anvendte penger :)

Hvis du ikke skal overklokke i det hele tatt (og det er i så fall litt trist) syns jeg du skal bruke pengene på et 6600gt (ca. 1200 kroner). Dette yter vel litt bedre i spill enn 6800 ikke klokket. Neste prisklasse er 6800gt som er mye raskere enn 6600gt og 6800 men nesten like dyrt som 7800gt. Var derfor jeg foreslo 7800gt, tror neppe du merker særlig forskjell på 200mhz klokkefrekvens og 0,5mb cache som skiller 3700+ fra 3200+

Endret av Toffa
Lenke til kommentar

For de ekstra 100-lappene for a8n32 verdt det? Hva er forskjellen på a8n32 og a8n-sli/deluxe egentlig? SLI?

Så du sier jeg skal velge 3200+ i stedet, og kjøpe på meg et 7800gt i stedet for X800GTO?

EDIT: Er overklokking vanskelig, og hva er risikoen(e) egentlig?

EDIT2: "ATI recently raised the bar for AMD on-board sound by including hooks for High-Definition audio in their Rx480 chipset for AMD. With that in mind, AC '97 audio is now inadequate for most users - even if it supports 8 channels. There is the less-than-stellar sound quality of AC '97, combined with the higher-than-average CPU usage that robs performance from games. Unless your needs are pretty basic, we would suggest disabling the on-board audio and installing a real sound card. It is ironic that NVIDIA pioneered decent on-board sound with their nForce2 chipset, and they now have the worst audio solution available for AMD. We hope that NVIDIA will change that in the near future."

Jeg har et Sound Blaster Audigy 5.1 ES Oem SB0160

Vil det gjøre susen?

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar
For de ekstra 100-lappene for a8n32 verdt det? Hva er forskjellen på a8n32  og a8n-sli/deluxe egentlig? SLI?

Begge har SLI, a8n32 har en litt oppgradert type SLI kontroller som gir bedre grafikkytelse (med like skjermkort). a8n32 har fått en kraftig oppgradering av kjøleløsningen, den har ikke vifte lenger (lydløs) og omfatter flere andre kritiske komponenter enn chipsettet (cmos brikkene osv.) Denne løsningen ser ut til å kjøle bedre enn noen annen standard hovedkort kjøling jeg har sett, noe som også medfører betydelig bedre potensiale for overklokking enn det man oppnådde med den eldre a8n sli/deluxe. For entusiaster så er de ekstra lappene definitivt verdt pengene..... men likevel så er den gamle modellen a8n et meget velutstyrt (i forhold til pris) og stabilt hovedkort som jeg kunne anbefalt til hvem som helst.

Så du sier jeg skal velge 3200+ i stedet, og kjøpe på meg et 7800gt i stedet for X800GTO?

5135738[/snapback]

Det jeg sier er at 3200+ med 7800gt vil gi et betydelig løft i grafikkytelsen i forhold til xp3700+ med x800gto og det blir ikke så mye forskjell i pris. Du sa at du skulle ha spillmaskin og da trenger du mest grafikkytelse. Hvis du bare bruker pcen til å kjøre store regneark simuleringer trenger du mest cpu ytelse.

Lenke til kommentar
Men X800GTO har jo 128 mb minne, mens ASUS GeForce 6800 har 256 mb minne  :hmm: Hvorfor er X800GTO bedre da?  :whistle:

5135087[/snapback]

hvis du tar ett fra saphire eller connect3d kan de softmoddes til X-850XT! eller var det bare GTO2 som kunne det?

5135232[/snapback]

Kun GTO² og Connect3D.

Jeg vet ikke hvorfor Behersk anbefaler 128MB versjoner, hadde det vært 1.6ns RAM kunne jeg skjønt det, men det er det da en gang ikke.

Connect3D X800GTO er budjsettkortet jeg anbefaler til alle for tiden. Det kan softmoddes (dvs låse opp "pipelines") til 16 pipelines. Kjernen som sitter i dette kortet er den samme som sitter i X800XL (eller tar jeg feil?), og ytelsen er omtrent den samme (med opplåste pipelines).

En annen fyr her på forumet åpnet de resterende 4 pipelinesene på kortet og overklokket det. 6500 poeng i 3Dmark05 fikk han, altså mer enn et X850XT.

Edit:

Det jeg sier er at 3200+ med 7800gt vil gi et betydelig løft i grafikkytelsen i forhold til xp3700+ med x800gto og det blir ikke så mye forskjell i pris. Du sa at du skulle ha spillmaskin og da trenger du mest grafikkytelse. Hvis du bare bruker pcen til å kjøre store regneark simuleringer trenger du mest cpu ytelse.

5135891[/snapback]

Helt enig her. En klokket 3200 yter marginalt dårligere enn en 3700, om ikke bedre. Er prisen god er all ting godt.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
For de ekstra 100-lappene for a8n32 verdt det? Hva er forskjellen på a8n32  og a8n-sli/deluxe egentlig? SLI?

EDIT: Er overklokking vanskelig, og hva er risikoen(e) egentlig?

EDIT2: "ATI recently raised the bar for AMD on-board sound by including hooks for High-Definition audio in their Rx480 chipset for AMD. With that in mind, AC '97 audio is now inadequate for most users - even if it supports 8 channels. There is the less-than-stellar sound quality of AC '97, combined with the higher-than-average CPU usage that robs performance from games. Unless your needs are pretty basic, we would suggest disabling the on-board audio and installing a real sound card. It is ironic that NVIDIA pioneered decent on-board sound with their nForce2 chipset, and they now have the worst audio solution available for AMD. We hope that NVIDIA will change that in the near future."

Jeg har et Sound Blaster Audigy 5.1 ES Oem SB0160

Vil det gjøre susen?

5135738[/snapback]

Haha, quote fra Anandtech. SLi er nVidias versjon av å koble sammen 2 skjermkort for å øke grafikkytelsen. Alle hovedkort som heter SLi, eller har to stykk PCI-express porter har støtte for SLi (som regel).

Synes at de tråkker litt på AC97, da jeg føler at min ALC850 lydbrikke gir meg god nok lyd (nå har jeg riktignok aldri hørt lydkvaliteten på et "entusiast" lydkort), men ja, det Sound Blaster kortet er trolig bedre.

(sry for dobbelpost :ermm: )

Lenke til kommentar
Ja det var prisen da..  :ohmy:

Ble litt mer enn en av dere sa  :blush:

5135987[/snapback]

Så lenge du ikke har planer om kjøre SLi så trenger du tvilsomt et så dyrt kort. Men én fordel med det nye A8N32SLi kortet (bortsett fra det pene utseende og perfekte layouten :love: ) er at det på grunn av en ny måte å lede strøm til prosessoren, senker strømforbruket og prosessortemperaturen.

Lenke til kommentar

Det med at jeg anbefalte 128MBs versjonen, var en feiltakelse, jeg mente egentlig å linke til X800GTO med 256.

Beklager dette.

Og en 3200+ og et 7800GT, vil jo ikke yte maksimalt.

Hvertfall vis du tenker på pris/ytelse.

CPUen vil ha problemer i og med å holde følge med GPU.

Etter det jeg har hørt.

Skal selv gå for en 3700+ og et X800GTO, DFI UT Ultra-D kortet, for maksimal overklokkings vennlighet.

Trenger ikke SLI i og med at jeg ikke har tenkt å kjøre SLI-oppsett.

-Lykke til med valg av PC oppsett, og generelt med PCen :)

Lenke til kommentar
Det med at jeg anbefalte 128MBs versjonen, var en feiltakelse, jeg mente egentlig å linke til X800GTO med 256.

Beklager dette.

Og en 3200+ og et 7800GT, vil jo ikke yte maksimalt.

Hvertfall vis du tenker på pris/ytelse.

CPUen vil ha problemer i og med å holde følge med GPU.

Etter det jeg har hørt.

Skal selv gå for en 3700+ og et X800GTO, DFI UT Ultra-D kortet, for maksimal overklokkings vennlighet.

Trenger ikke SLI i og med at jeg ikke har tenkt å kjøre SLI-oppsett.

-Lykke til med valg av PC oppsett, og generelt med PCen :)

5136085[/snapback]

Den er god, men...

Når du anbefaler DFI fordi det overklokker så bra, hvorfor sier du da at en 3200 ikke yter bra nok i forhold til et 7800GT? Han kan jo bare klokke den. Ytelsemessig ligger 3200 og 3700 omtrent på det samme. Vil tro at klokkefrekvensen er viktigere enn cachen.

Lenke til kommentar

Du får connect3d 6800gt til 3000,- på netshop, eller gainward på komplett. Såg noen som solgte til 2850 nettop men finner det ikke igjen, det var muligens et helgetilbud??

Og du klarer deg nok med et litt rimeligere hovedkort.

Her er litt sammenligninger av forskjellige skjermkort http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=1

x800 gto er ikke med men 850xt pe er med og det er jo et bedre kort. Klart det beste hadde vært å modifisert et kort for å få det til å yte mer (gitt at x800 gto kan bli 850) men da må du altså lære å åpne pipelines og overklokke kortet.

Lenke til kommentar

Hm, connect3d gto koster 1600,- og 850xt-pe koster 4.000

Hvor mye flaks må man ha for å klare softmodden? Klarer man det på standard kjøleløsninger osv eller er det 2 stk med vapochill som har gjort det? Jeg spør vel dumt nå, men jeg har ikke lest noe om den modden.

Lenke til kommentar
Opp til deg, men ville selv valgt 3700+, X800GTO, og et DFI kort.

BiG SturL:

Vist han da klokker 3700+ vil den da ha en bedre sjangs til å holde tritt med GPUen.

Men opp til ham.

5136124[/snapback]

:ermm:

(Doh2k)

Nå sier vi jo at hvis han dropper 3700+ så får han råd til 7800GT :tease: Skjønner? Altså, kjøper han 3700+ OG 7800GT så overskrides budsjettet, mens 3200+ og 7800GT er 600-700kr billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...