Gå til innhold

Nytt skjermkort, X1800XT eller 7800GTX Erfaringer?

TDK

Anbefalte innlegg

Hei, sikkert endel tråder om dette her, men jeg har veldig dårlig tid så jeg ber om tilgivelse for å være for slapp til å søke opp :D

Jeg skal ha en ny pc, og i den skal det naturlig nok være et skjermkort. Ettersom jeg spille mye, og liker å se spillene fra sin beste side vurderer jeg kort i 4000+ prisklassen. Der er vel de to heiteste kandidatene X1800XT og 7800GTX.

Jeg kunne ikke finne noen tester av X1800XT, muligens fordi det ikke har kommet ut ennå? Ser at ingen nettbutikker har det inne, og vil helst ikke bestille det, for å vente mange måneder på kortet slik som skjedde med X800XT PE. (som jeg tilslutt avbestilte i frustrasjon)

Er 7800GTX er like bra/bedre valg enn ATI kortet? Så forresten på en test av 7800GTX kortet var enkel-slot? Eller så jeg feil?

Vil dette kortet summe godt på en 400W psu, eller er det enda mer kraft hungrig enn 6800ultra?

Håper dere kan hjelpe meg her, har ikke vært på forumet på en stund...

Min ekspertise innen skjermkort utgikk egentlig med 6800/X800 serien, siden det har jeg brukt mindre tid på data :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI X1800XT er litt raskere enn 7800GTX 256MB. Men den 14. November, så lanserer nVidia sin 7800GTX 512MB som også har høyere frekvens enn 256MB versonen. Så den nye 512MB saken til nVidia er det raskeste du får kjøpt i år. Men det vil koste over 5000,- kr...

Har du penger og kan vente litt, så vil jeg anbefale deg 512MB saken til nVidia, men må du handle nå så er 7800GTX 256MB ett godt valg. Skal du ha noe billigere enn den, så anbefaler jeg deg ATI X1800XL.

Lenke til kommentar
Hei, sikkert endel tråder om dette her, men jeg har veldig dårlig tid så jeg ber om tilgivelse for å være for slapp til å søke opp :D

Jeg skal ha en ny pc, og i den skal det naturlig nok være et skjermkort. Ettersom jeg spille mye, og liker å se spillene fra sin beste side vurderer jeg kort i 4000+ prisklassen. Der er vel de to heiteste kandidatene X1800XT og 7800GTX.

Jeg kunne ikke finne noen tester av X1800XT, muligens fordi det ikke har kommet ut ennå? Ser at ingen nettbutikker har det inne, og vil helst ikke bestille det, for å vente mange måneder på kortet slik som skjedde med X800XT PE. (som jeg tilslutt avbestilte i frustrasjon)

Er 7800GTX er like bra/bedre valg enn ATI kortet? Så forresten på en test av 7800GTX kortet var enkel-slot? Eller så jeg feil?

Vil dette kortet summe godt på en 400W psu, eller er det enda mer kraft hungrig enn 6800ultra?

Min ekspertise innen skjermkort utgikk egentlig med 6800/X800 serien, siden det har jeg brukt mindre tid på data :p

5130685[/snapback]

Som du selv skriver så er ikke x1800xt kortene komt til salgs i norge enda , kortet yter nok litt bedre enn 7800gtx ,men er noe dyrere

14 nov lanseres 7800gtx 512mb ,med hurtigere core speed og minne hastighet ,så med dette kortet tar nvidia tilbake teten på topkortenes ytelse ,men for de fleste vil dette kortet koste mer en det smaker.

7800gtx kortet med 256mb minne har vært tilsalgs enstund og har fått meget gode tilbakemeldinger både når det gjelder bildekvalitet ytelse og støy, samt ett noe lavere strømforbruk en 6800 ultra kortet ,så her gjør man trolig det beste kjøpet.

Redigert: var vist litt seint ute

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

5130685[/snapback]

Per dags dato har ikke X1800XT kommet i salg i Norge så vidt jeg vet (?).

PS DATA har en ubekreftet leveringsdaot den 23.11.2005 ,www.psdata.no, om dette stemmer gjenstår å se. ATI har i det siste hatt en tendens til å lansere kort de ikke har klart å levere.

ASUS sitt 7800 GTX top kort tror jeg er det beste kortet du kan få tak i per dags dato.

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar folkens.

Jeg har is i magen (har ikke dårlig tid) og kan godt vente på 512mb versjonene.

Ubekreftete datoer har jeg dårlig erfaringer med (les: X800XT PE).

Blir vel et 512mb 7800GTX da, hvis alt går som det skal... Er litt lei av 9700pro maskina mi.... Den pokkers AMD/6800GT pc'en ble drept av lynet for en stund sia... :mad:

Lenke til kommentar
Hvis ikke du har funnet noen tester av x1800xt er du nok ikke så veldig god til å lete: http://google.com/search?q=x1800xt+review

PS Data sin leveringsdato har blitt utsatt en dag for hver dag som har gått de to siste ukene, så den er desverre helt meningsløs.

I forhold til strøm bruker X1800XT endel mer enn 7800 GTX.

5130909[/snapback]

Hehe, jeg har ikke lett så godt. Var innpå litt norske sider men fant ingen tester.

Lette litt på google også, rett etter jeg posta denne tråden, og fant en xbitlabs test. Det er en side jeg liker, og stoler på...

Lenke til kommentar
Hmmm, prisen var ikke så ille da. Ca 4200 kr er ikke akkurat dyr, hvis man sammenligner det med 7800gtx.

5130894[/snapback]

Husk at det er for 256 MB varianten. De fleste av testene på nettet er for den med 512 MB. Tester med X800XL 256MB vs 512MB viser at det i 1024x768 nesten ikke er noen forskjell, mens det i 1600x1200 kan være mer enn 20% forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...