Gå til innhold

Normaltempratur på en Athlon64 X2

buestad

Anbefalte innlegg

Jeg har en Athlon64 X2 4400+ i en Shuttle SN26P barebone. Bruker Shuttles integrerte kjøler.

Har problemer med at spill henger seg etter litt tid (halv time??). Mistenker at CPUen blir for varm og stopper systemet?

Installerte et cputempraturmåleprogram og det viste 51 grader. Dette var etter en omstart, leiting etter- og nedlasting av program.

Er 51 grader mye for en slik prosessor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å putte en slik prosessor i en barebone er vel ikke det aller smarteste man gjør da disse prosessorene lager mye varme. 51 grader er ikke farlig, men det er en temperatur den burde ligge på når du belaster den... Hvis jeg husker riktig så er vel 65 grader det AMD sier er max den burde ligge på uten å bli ustabil.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en barebone (Aopen XC Cube EZ482) med en Athlon64 X2 4400+, og har ikke hatt problemer av noe slag. Derimot har jeg problemer med å finne ut hva temperaturen er. Jeg finner den i BIOS-skjermen, men det er jo litt slitsomt å måtte boote maskinen hver gang jeg skal sjekke. Jeg har installert AMD Cool'n'Quiet Dashboard, som bl a viser utnyttelsen av prosessorkjernene, og også skal vise temperaturen. Imidlertid viser den 80 grader konstant, også rett etter oppstart, noe som tydelig er feil.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Last ned SpeedFan?

5135046[/snapback]

Takk skal du ha! Den funket som bare det.

Før jeg begynner å herje med alle innstillingene lurer jeg på om du (eller noen andre) kan svare på følgende:

1) Bør jeg disable Cool'n'Quiet dersom jeg ønsker å kjøre automatisk vifteregulering v hj a SpeedFan?

2) Hvordan finner jeg lettest ut hvilke temperaturer som er hvilke, og hvilke vifter som regulerer disse?

Akkurat nå har jeg følgende verdier:

'Remote 1' 49 grader (CPU?)

'Remote 2' 38 grader (?)

'Local' 39 grader (?)

'HD0' 39 grader (disk?)

'Fan 1' 1779 RPM

'Fan 2' 366 RPM

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å justere noe serlig på mine vifter med spreedfan. det er et par jeg kan justere, men disse er uintressante...

Du kan finne ut hvilke vifter som er hvilke enten ved å se på hovedkortet, da står det beskrevet ved siden av kontakten som viten er koblet til, eller på den skitne måten ved å stoppe viften med fingeren (jeg tar ingen ansvar :)) og se hvilken hastighet som synker i speedfan.

Har forresten laget en "kanal" i kartong slik at cpuen får fersk luft utenfra kabinettet istedet for 60graders luft fra skjermortet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...