Gå til innhold

hva vil dette her si?

cool_boy

Anbefalte innlegg

hei...jeg driver å overklokker pc'n min...men trenger litt hjelp...har sett at det står

cpumemory Ratio i biosen og jeg kan velge følgende:

*auto

*1:1

*3:4

hva vil dette egentlig si og hva er lurest å bruke av disse?

har en p4 1,7@1,8ghz(kjørt @1,9) og sd ram :sad:

fsb på 106mhz at the moment,grunnet bad ram(pc 100 som ikke tåler allverden..hehe....1,9ghz blei litt mye for min stakkars pc 100 brikke som skal operere på 100mhz..hehe(ps.den overlevde :smile:)

men med bedre ram bør jeg vel klare fsb 133mhz?

hva vil det si med auto,1:1 eller 3:4 da?

og hvor høy fsb tåler pci og agp porten før de tar kvelden..har ikke hovedkort der jeg kan låse disse så vidt jeg veit :s men går det ann å få kjøpt no sånn dividere eller no? i såfall prisen?

håper på svar...

hilsen cool_boy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en wilemette...men den stopper meg ikke...for en ram på 133mhz...vil gi en fsb på 133 altså 2261mhz...men en pc 133 brikke av typen corsair har jeg sett operer på 160-170mhz+ :eek: og en fsb på 160-170 er sjelden å klare tror jeg...ikke en gang nw greier det...ikke uten gos kjøling hvertfall...

men om jeg kjører min p4 1,7@2,261mhz @1,85v ved en fsb på 133....altså det en pc 133 sd ram skal tåle...men den tåler mer...men jeg tror at pci og agp tar kvelden før ram'n og cpu'n i dette tilfellet...sd ram ekke så bad å klokke med som mange tror

pc 133@170=43mhz

og en ddr 2100 skal vel være ganger raskere altså 266mhz@395 i overklokket tilstand men dette stemmer ikke...så egentlig er ikke ddr så veldig mye bedre å klokke med hvis du tar å regner ut i fra hastighetene..eller er jeg helt på vidda nå? hvor langt tåler en ddr å bli klokket da?

men altså pc 133 sd ram..skal tåle en fsb på 133..sier seg jo selv...så da ka jo ikke ram'n stoppe meg...hehe

men men..

har pc 100 nå...skal kjøpe pc 133 og se hvor langt jeg kommer :wink:

hilsen cool_boy

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-27 17:10, muv skrev:

et lite extra spørstmål om ram/oc: har 2GHz NW, og lurer på om det er en risk for rammen å oc cpu til 133x20 (2.66GHz) (eller noe sånt). har bare ddr 3.parts minne (pc2100 cl2.5).

Neida, det går fint. Pc2100-brikker er jo spesifisert for å kjøre på 133 fsb. Men Byggeren sa at P4 fikk vesentlig bedre ytelse med pc2700 ram og høyere. Men pc2100 fungerer det også. Det skal i hvert fall ikke stoppe overklokkingen!

PS. Naboen klokket akkurat opp en NW 2000@2660, vcore 1.6V, osv. Alt for lett.. :wink:

-----------------------------------------------------

Cool_boy, NW klarer mer enn 166 fsb. Naboen kjører som nevnt 166 fsb. Og det med bare standard kjøling. Han har ikke prøvd å klokke mer, men det skal ikke være noe problem å komme over 170 i hvert fall. Selv har jeg en pc2700-brikke og den har jeg hatt oppe i 190 på mitt AMD-system.

SD vs. DDR når det gjelder klokking er jeg ikke helt sikker på. Nesten alle brikker kan klokkes litt over specs. Tror ikke det har så mye å si om det er SD eller DDR. Merke derimot, det er viktig. Samsung, Crucial, Corsair mener jeg skal være spesielt gode. Noname-brikker kan også være bra.. hmm.

Kjøper du en pc133-brikke så er det i hvert fall ikke rammen som stopper deg nei. Den kjøres glatt på 133 fsb, og selvsagt litt over også. Spørsmålet er om resten av systemet ditt klarer det. Jeg mener å ha hørt at Willemette er _elendige_ overklokkere. Da har jeg liten tro på at du klarer [email protected], men hvis du gjør det, så gratulerer!

Lykke til uansett!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-27 18:31 ]

Lenke til kommentar

hei... etter min erfaring så ekke wilemette så værst å klokke egentlig...har du kjøling og alt sånn så går det greit :smile:

bare du har deler som lar deg overklokke og en villig cpu :wink:

http://www.overclockers.com/

søk på 1,7ghz wilemette..så ser du at den ikke er så værst..rekorden er 2346mhz med vanlig kjøling og fsb 138...så det ekke umulig :grin:

men jeg skal da prøve å se hvor langt jeg kommer...uansett om jeg får den til 1,9 eller 2,3 så er den da bedre enn den var...jeg betalte for en 1,7ghz og får jeg over det er jeg fornøyd... :smile:

dessuten byr overklokking av wilemette på en større utfordring enn nw siden den er litt hardere å klokke...

kjenner forresten folk som har kjøpt 1,6nw fordi det er så svært,men de klarte 1,6@1,6 og 1,6@1,8...noe jeg syns er helt elendig...når de blei lovet 2,3 hvertfall...kan være ufrivillig cpu ogeller dårlig klokkere ikke veit jeg men :eek:

men i hvertfall....kjøper meg corsair pc 133 og klokker til det sier stopp...skal forresten kjøpe ny kjøleblokk og vifte+ artic silver 3...så jeg skal nok greie litt mer :grin: :wink:

men i utgangspunktet er ikke wilemette dårlig å overklokke...man må bare prøve å se

har man kjøling og alt klaffer så klarer du det fint :smile:

samme med nw det...har du ikke fin temperatur får du ikke klokket no særlig :sad:

men men...

nw vs. wilemette

kommer helt ann på den som klokker og cpu'n...og masse annet rart..:wink:

men men...tar så langt jeg greier :smile:

hilsen cool_boy :grin:

Lenke til kommentar

Naboen klarte Intel P4 NW 2000@2660MHz på første(!) forsøk; stabilt. Nesten litt kjedelig sier jeg som har brukt mangfoldige timer på å finstille AMD-prosessoren min.. men nok om det.

Lykke til med klokkinga, får håpe du klarer over 2GHz! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...