LowBalls Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) hei, jeg skal ha N&M prøve i morra, og da trenger jeg litt hjelp til disse spm. - Hva kan hensikten være med å koble to batterier i serie? - Hvilken sammenheng er det mellom spenning, strøm og motstand? - Hva mener vi med gnidningselektrisitet? - Hvordan vil to kuler med samme ladning, som er hengt opp i to snorer ved siden av hverandre oppføre seg?` håper noen kan svare på dette her så fort som mulig på forhånd takk EDIT: et spm til: hvor stor strøm går det i en strømkrets når spenningen er 250v og motstanden er 2500ohm? Endret 9. november 2005 av alex91 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Viss du kobler f.eks to bilbatteri i serie får du 24v med lik kapasitet så et bilbatteri. Kobler du to bilbatteri i paralell får du bare 12v med dobbel kapasitet. Med andre orde poenget er å øke spenningen... U = R * I Spenning = Motstand * Strøm Det er statisk elektrisistet.. viss du står på sokker på et teppe og gnir sokkene mot teppe får du et overskudd på elektroner... viss du tar på noe som er jordet så stikker de av... Eller plastikk mot huden.. jeg holdt hånda på gelendere på skolen kom på bånn og tåk på stålet.. au fikk ondt i fingeren.. Endret 9. november 2005 av chills Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Alt dette står i boken din! Les den så skal du finne svaret. Oj, jeg gidder vel ikke å lese de 20 sidene! *HJELP* Lenke til kommentar
reds Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 De to kulene vil frastøte hverandre... Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Alt dette står i boken din! Les den så skal du finne svaret. Oj, jeg gidder vel ikke å lese de 20 sidene! *HJELP* 5129971[/snapback] nå har det seg sånn at jeg har glemt boka da.... hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå