Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Novelle-analyse - "I Urskogen"


Anbefalte innlegg

Går grunnkurs og de fleste karakterene har vært omtrent som forventet, bortsett fra norsk-karakterene(u-skole: 4+ til 5+, hittil på GK: 2-3). Har innlevering av novelle-analyse i morgen, så om noen har noen tips til meg hadde det vært flott. Novella er "I Urskogen", av Morten Harry Olsen (fra tekstsamlinga "En dans til", 1988).

 

Legger opp det jeg har her (sidemål/bokmål) og håper på litt tilbakemelding før jeg fører inn og gir opp...

 

 

(mulig det ikke funker helt som det skal i word, skrevet i open office)

i_urskogen_word_.doc

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å knuse deg helt, men altså den der var ganske tynn analyse. Hvis du skal ha en novelle-analyse må du ha med flere aspekter. Budskap, tema, personkarakteristikk.

 

Ser at du har litt der, og litt med synsvinkler og sånn. Men resten er jo bare hovedsaklig handlingsreferat.

 

Føler du bør ha litt mer tyngde i teksten ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Ikke stort bedre, men det får så være... :cry:

 

 

 

Vet at jeg er litt sen her nå. Er ingen mester i Norsk, men jeg likte den novellen.

Helt ny her på diskusjon, men kan fortsatt komme med et lite innspill her.

 

 

E-TON, Syns skildringen din var veldig bra egentlig. Ang. Budskapet, personlig tolker jeg at det er flere budskap her i denne novellen. Når jeg har "I Urskogen" Tenker jeg personlig tilbakegang. På et globalt plan. Det jeg mener forfatteren vil frem til, det er at vi kanskje ikke har kommet så langt iforhold til hvor vi er versus hvor vi var. Tenker da mest på dette med hvordan vi er nå iforhold til hvordan vi var før. Denne teksten kan minne om et tokt fra vikinger bare at Reykjavik og England er byttet ut med Oslo-sentrum. Her er det sånn at vår kjære venn Pettersen, etter min mening en vanlig kar midt i 40-årene, fremstår som en fredlig og ålreit kar. (kan da sammenlignes med "viking-sønnen" som aldri har forstått dette med vold for gøy. Og menneskene rundt, altså kong haraldur m/flere, Etterhvert innser vår noble mann at vold er overalt og at han ikke får gjort noe med det, versus vikingsønnen som også forstår det samme. Muligens et dårlig eksempel, men håper da du skjønner tegningen .

 

 

 

Vi kan hvertfall alle være enig om at dette er en tekst å tenke over som er svært bra .

 

 

pEdd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...