Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Var innom komplett.no og kom tilfeldigvis over et mini-ITX hovedkort. Dette fikk meg til å fundere... Prosessoren på et slikt hovedkort et intergrert, såpass vet jeg. Jeg har sett at denne CPUen ikke har noen særlig kjøling enn den lille kjøleribba som er på de fleste mini-ITX kortene. Er dette nok til å kjøle ned CPUen eller må man kjøpe noe i tillegg? Hvis man må kjøpe noe i tillegg hva er dette og hvor kan man få tak i det? Blir ikke CPUen veldig varm og tåler den dette? Erfaringer? (var usikker på hvor denne skulle postes men la den her da den hovedsakelig handler om CPU) Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Som eier av et mini-ITX kort prøvde jeg meg på samme spørsmål for noen uker siden, uten noe særlig hell. men jeg kan jo dele mine erfaringer med deg. kortet mitt har da en 1,2 ghz prosessor. den er det som du nevnte en liten ribbe i aluminium på, men en hissig 40mm vifte oppå der. Dette gjør forsåvift jobben sin veldig bra, cpu er nesten på romtemp idle, og ligger på kanskje 40 load. dette fordi cpu'en bruker noen få watt, i motsetning til amd og pentium prosessorer. Jge hadde forhåpninger om å kjøre den vifteløst med den orginale ribben, men etter et par forsøk måtte jeg kaste inn handkle'et. I mitt selvbygde plexikabinett, som er på størrelse med en shuttle, ligger hovedkortet ca midt i, på en plate som går midt i. i ene kortenden av boksen står en mist 16 db 120mm vifte og blåser luft over hovedkort og harddisk. Men selv med denne løsningen lå cpu'en midt på 50'tallet idle, og load-tempen krøp opp mpt 80'grader under 80% load, da begynnte ting og fryse, og jeg satte på igjen viften. Hvis du vil bytte ribben, er det jo ikke mangen alternativer, jeg har ihvertfall ikke funnet noen som er produsert for mini-itx kort. MEN, jeg har funnet en kjøler jeg tror vil passe, en northbride-kjøler fra shg. den er litt dyr, 300kr, men jeg skal nå kjøpe den en gang i neste måned, og se om den funker. link HER. Ble litt langt dette her, men håper du fikk svar på det du lurte på. Jeg har forresten MII12000 kortet hvis du lurte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Dette svarte vell på det meste ja. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Flyttes fra cpu til luftkjøling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå