Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du får hvertfall drittlønn hos norske spillutviklingsfirmaer, som f.eks funcom. men jeg vet ikke hvordan dette er i usa. det er nok endel bedre, men jeg tror ikke spillutvikling generelt er en veldig lukrativ jobb.

5129201[/snapback]

Har du noen tall å vise till?
Lenke til kommentar

Se om du kan få fatt i gamle utgaver av magasinet Game Developer. De hadde en utgave i sommer med en undersøkelse av lønn for spillutviklere (programmering, artist, pr, management mm.).

Lønningene var ikke høye, tror det var rundt 35-40k USD, selv om det selvsagt er muligheter for å tjene mye mer...

Alternativt kan du kjøpe en digital versjon av bladet for 5.95$ her...

Lenke til kommentar

To linker som sikkert forteller deg om dette, pluss mye av skyggesidene av å være utvikler. Er primært om EA med det kommer info om andre firma, samt lønnsinfo og arbeidstidsinfo.

http://www.livejournal.com/users/ea_spouse/

Det orginale innlegget som sparket igang en stor storm med innlegg.

http://www.livejournal.com/users/ea_spouse/274.html

La meg si det slik det er ikke en dans på roser å være spill utvikler og det er lav lønn i forhold til antall timer på jobb.

Lenke til kommentar

Programmering er egentlig en bra betalt jobb, men det spørs veldig hvor du jobber, og hva du driver med, ID Software f.eks. tjente ufattelig mye penger på Doom, fordi det var få utviklere, og liten konkurranse, nå har man et større marked, men også en høyere standard på kvalitet. Spill som ikke ser bra ut, eller har noe unikt ved seg, eller har et godt rykte, går det dårlig med.

Før krevdes det kune en eller to artister, og to tre programmerere for å lage et spill (Duke Nukem 3D sin grafikkmotor ble utviklet av Ken Silverman alene) John Carmack er den som stort sett skriver koden for ID sine spill (ihvertfall grafikk delen og teknologien) mens i Blizzard er det forholdsvis mange utviklere (nå lever vel blizzard ganske lukrativt på World of Warcraft) men siden jeg ikke jobber i noen av de selskapene kan jeg ikke si mye om hvor mye de tjener, bortsett fra "greit nok"

Utifra vill gjetning, tror jeg Valve og Sierra tjente i bøtter og spann på Half-Life, grunnen til at jeg sier det, er fordi de hadde penger nok til å betale et annet selskap til å lage den forferdelige steam driten, og derfor regner jeg automatisk med at Valve betaler utviklerne sine godt.

Og Bollywood lager fler filmer en Hollywood, helt riktig, men Hollywood tjener mer penger av flere grunner, bl.a. så har Hollywood en betydelig større markedsandel en Bollywood, få europeere seer på indiske filmer,

hvis du ikke har lagt merke til det er samtlige bollywood filmer b-filmer, med et stort innhold av dansing... fysjom!

Spillindustrien har større omsetning en filmindustrien. men norske spillutviklere er ikke nytenkende, IGI er ikke akkurat er orginalt konsept.

Den lengste reisen tar heller ikke for seg noe som ikke er gjort før,

Anarchy Online hadde det enorme problemet, at det begynte svært dårlig, med masser av bugs, og ingen orginal idé, og utenom det er det bare barnespill som blir laget i Norge.

Skal du tjene penger på et spill, må du kombinere god grafikk med solid gameplay, og lite feil, og som kjent er Norge dynket med Visual Basic programmerere som bruker variant som datatype, og ikke kan et ord C, desverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Og Bollywood lager fler filmer en Hollywood, helt riktig, men Hollywood tjener mer penger av flere grunner, bl.a. så har Hollywood en betydelig større markedsandel en Bollywood, få europeere seer på indiske filmer,

hvis du ikke har lagt merke til det er samtlige bollywood filmer b-filmer, med et stort innhold av dansing... fysjom!

Da har du ikke sett mye derfra.. ;)

Bollywood alene har et marked på kansje 1-2 milliarder mennesker, og er de som produserer flest filmer. Og hvis du enda ikke har lagt merke til det så er faktisk dansin hovedmomentet i Østen, i forhold til vold som det er i Vesten.

(http://www.bollywoodworld.com/whatisbollywood/index.htm)

Men, bollywood har strengt tatt ikke mye å gjøre med spillutvikling enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...