DevianX Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 takk for svar. dine innlegg har påvirket mitt valg meget bra. dessuten har jeg fått større kunnskaper om dette emne. Du skal bare vite at du har hjulpet meg meget mye. Takker være deg får jeg et bra system! Takk nok en gang byggeren!! Og hva synes du som silent viking til cpu kjøling? Deen blåser jo 55m2 mens den du nevnte blåser ca. 61. Dessuten bråker silent mye mindre. Hva anbefaler du? [ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-08-30 11:40 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Bare hyggelig å hjelpe. Husk at dersom du håper på nærmere 3GHz hastighet på prosessoren, så bør du unngå alle kjøleribber som er døpt noe som helst i nærheten av "silent". Disse kjøleribbene er primært laget med tanke på støynivået, ikke overklokking. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å handle en kraftig kjøleribbe fra swiftech eller Alpha, og kombinere disse kjøleribbene med en god 80mm vifte med turtallsregulering. Enermax vifte fungerer bra til dette formålet, og er relativt rimelige. På denne måten kan du selv regulere luftmengden og støyen slik at den fungerer best til ditt bruk. En slik kjøleribbe med vifte på laveste hastighet er garantert minst like rolig som diverse "silent" modeller på markedet. Samtidig så har du en svært effektiv luftkjøling dersom du ønsker å presse det ytterste ut av systemet ditt. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-02 08:08 ] Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å handle en kraftig kjøleribbe fra swiftech eller Alpha, og kombinere disse kjøleribbene med en god 80mm vifte med turtallsregulering. Enermax vifte fungerer bra til dette formålet, og er relativt rimelige. På denne måten kan du selv regulere luftmengden og støyen slik at den fungerer best til ditt bruk. En slik kjøleribbe med vifte på laveste hastighet er garantert minst like rolig som diverse "silent" modeller på markedet. Samtidig så har du en svært effektiv luftkjøling dersom du ønsker å presse det ytterste ut av systemet ditt. Men det betyr vel at jeg kan stille hastigheten på vifta innp¨å bios? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 byggeren! Swiftech CPU-kjøler, m/vifte MCX4000 - Socket478 (P4) Kan du finne en annen vifte som ikke bråker så veldig mye? og som jeg kan regulere! Du nevnte enermax! kan du henvise til url? Jeg vil ha en vifte som jeg kan stille på bios etter hastighet og overklokking. takk på forhånd!" Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 byggeren! Swiftech CPU-kjøler, m/vifte MCX4000 - Socket478 (P4) Kan du finne en annen vifte som ikke bråker så veldig mye? og som jeg kan regulere! Du nevnte enermax! kan du henvise til url? Jeg vil ha en vifte som jeg kan stille på bios etter hastighet og overklokking. takk på forhånd!" Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Minne instillinger 2.5,4,4,7. 2,3,3,6. Er det noen som kan fortelle meg hva man stiller her? Har lite peiling på minne instillinger og kunne tenke meg å tune litt på instillingene mine. Ser at den første er 2,5. Går ut fra at dette er CAS latency, men vet ikke hva dette er engang Må man ta hensyn til disse3 instillingene når man overklokker, eller er de uavhengig av FSBen? Takker for all respons! _________________ ASUS A7V333 2 x MAXTOR D740 60GB in Raid 0 AMD XP 1800+ GAINWARD GEFORCE 4 TI4400 ULTRA/700XP GOLDEN SAMPLE 256 MB 333MHz TwinMOS PLEXTOR 40/12/40 (SORT) [ Denne Melding var redigert av: andreas76 på 2002-09-03 21:37 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Divxdude, du gjør lurt i å vurdere en kraftig kjøleribbe med 80mm vifte. Problemet kan være, som du nevner, å finne den korrekte viften til disse kjøleribbene. Enermax viftene egner seg ikke noe særlig til å koble på hovedkortet. Det er flere hovedkort som har problemer med å lese av turtallet på disse viftene, samt at de krøller til bios (Folk kommer ikke inn i bios med disse tilkoblet hovedkortet). Grunnen til dette er sikkert den medfølgende trinnløs variable turtallsregulatoren på disse viftene, denne roter sikkert til turtallsavlesningen på en eller annen måte. Enermaksviftene er derfor best å koble til strømforsyningen. Enermax viften kan du se på denne linken Dersom du kobler CPUviften til strømforsyningen, mister du som kjent muligheten til å regulere hastigheten fra bios. Dette er litt trist, da asuskortet har en funksjon som kalles "q-fan" som tillater justering av hastighet på viften avhengig av temperaturen er på prosessoren. Eller du kan regulere hastigheten ved hjelp av speedfan. Uansett så må du da ha en vifte med turtallsavlesning som egner seg å koble til hovedkortet. Papst produserer kvalitetsvifter som nå også inkluderer turtallsavlesning (det er ikke så lenge siden de begynte med dette). Disse viftene kan monteres direkte på hovedkortet, og kan derfor reguleres fra bios dersom du handler et hovedkort med slik funksjon (På asus kortene kalles dette for q-fan). Husk bare at dersom du skal montere viften til en av strømkontaktene på hovedkortet, så må ikke viften være så kraftig at den svir av hele strømkontakten på kortet (F.eks de største Deltaviftene). En bra vifte som ikke produserer for mye støy, vil da være Papst 8412N2GM som er oppgitt til 26 dB(A), eller Papst 8412N2GH som er oppgitt til 37 dB(A). Den siste viften bråker en god del mer enn den første, men det skal jo du allikevel regulere vekk. Håper dette var til hjelp. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-03 21:58 ] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Byggern, sis 648 er kommet i butikken psdata har det Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg vurderer i første omgang den papst vifta som kjører på ca. 26 db. Kanskje etterhvert jeg tar en kraftigere vifte som enermax. men hvis jeg kjøper disse seperate. Er det vanskelig å montere dette sammen? dessuetn tror jeg at jeg ikke kommer til å kjøpe den 678 hk fra asus siden den inneholder ting som jeg ikke har behov for. kanskje i framtiden. Men uansett vil jeg ha p4s533. Takk til dere alle sammen! Keep up the good work!! Peace bro.... Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Asus P4S8X/LAN/SATA/1394, Mainboard S-478 SIS 648 ATX Audio Raid Firewire LAN UDMA133 S-ATA 8XAGP Dette er et nytt hk, tror dere at dette er bedre enn asus p4s533? Samme muligheter som overklokking? Trenger svar fort siden jeg skal kjøpe hk imorgen! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Valgets kvaler :smile: Jeg vil anta et asuskortet basert på 648 brikkesettet har litt bedre ytelse enn de "gamle" 645dx kortene. Tester viser dette også. Jeg ville (og har allerede) bestilt det nye kortet, men jeg har ikke mottatt dette enda, så det skal bli spennende å se. Overklokkingsmulighetene på P4S8x hovedkortet vil jeg anta er omtrent de samme som på P4S533 hovedkortet. Men så vidt jeg kan se, så tillater ikke det nye hovedkortet opp til 2.9V på minnebrikkene slik som P4S533 hovedkortet tillater. Det skal derfor bli spennede å se om det finne en liten jumper på dette hovedkortet også som tillater høyere spenning på minnet. Minnemulighetene/hastighetene som du kan velge i bios på det nye kortet er like bra, om ikke enda bedre enn de valgene som var på P4S533 kortet. Det nye kortet har i tillegg en 1/5 divider som slår inn med 160MHz FSB. Men du kan enda ikke velge en FSB hastighet over 166MHz. Men for deg divxdude, som skal kjøre en 2.2/400 prosessor, så har ikke de høye FSB mulighetene noen særlig interesse. Jeg kjenner godt til P4S533 hovedkortet, og kan si at dette er et svært bra hovedkort. Det nye kortet har jeg ikke testet, men jeg har bestilt dette selv og har selvfølgelig gode forhåpninger om dette kortet. Hvis jeg var deg, ville jeg ha bestilt det nye hovedkortet. Dersom dette viser seg å være dårlig, noe jeg tviler på, så er det tross alt mulig å returnere dette på angrefristen. redigert: skrivefeil _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-04 22:24 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå