fAight Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 hei, har noen spørsmål til denne type minne: 1. kan jeg ha minne av forskjellig merke samtidig? har fra før en standard pc2700 og ønsker nå å kjøpe en til. Har planer om å kjøpe et kvalilitetsmerke. Går disse bra sammen? så lenge de har samme hastighet? tenkte meg corsair pc2700. 2. standard instillinger på mitt nåværende minne (se over) er 2.5,4,4,7. har hørt at med et p4 system (har selv, p4 2.0a, asus p4s533) kan tjene mye hvis man kjører med agressive minne-instillinger. Men da jeg stilte inn minnet til 2,3,3,6, merket jeg svært lite ytelsesforbedring. Økte kanskje bare med 20 i 3dMark2001SE (kanskje et dårlig program å teste minneytelse, eller?). Kan grunnen være at jeg kjører med standard (3.parts) ram? takk for svar Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 1. Ja, men du kan ikke kjøre med høyere hastighet enn den svakeste av dem klarer. 2. På P4 hovedkort basert på SIS brikkesettet er minneytelsen generelt sett svært bra. Det merkelige er at med disse brikkesettene merkes ikke noe særlig endring i ytelse dersom du endrer fra f.eks. cas 2.5 til cas2.0. Derfor vil ikke du merke særlig endring i hastighet dersom du kjører mer sggressive minneinnstillinger. Det du derimot vil merke (les: kunne måle) er en ganske bra ytelsesøkning dersom du kan kjøre minnet på DDR400 hastighet (PC3200). Det har du full støtte for på ditt hovedkort, og med corsair brikken tipper jeg at du klarer dette uten videre problemer. (Du skal ha flaks dersom "noname" brikken din kalrer dette) Det beste programmet til å måle endringer i moinneytelse syns jeg er sisoft sandra. Her vil du tydelig kunne se endringer i minneytelsen når du endrer hastigheten og innstillingene på minnet. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hey byggeren! Jeg vurdere å ha samme hk som han ovenfor. Men jeg skal også ha pc2700 fra apacer. Men kan jeg klokke disse opp til pc3200? Da får jeg vel maks utnyttelse av hk og cpu, siden den jeg har er en 2.2 med 400mhz bus. >Eller kan hk kjøre på crucial minnene? pc3200? Støtter dette hk dette? Det står jo at den kun støtter opp til pc2700. Forklar hvordan jeg skal kunne kjøre på pc3200? Håper på et snarlig svar! [ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-08-29 09:32 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Divxdude, dersom jeg var deg ville jeg handlet PC3200 minnet med en gang, dette er kommet inn på prislistene på PSdata. Da er du garantert DDR400 hastighet, det er tross alt ikke store prisforskjellen. Du vil da få en fin minnehastighet, og vil neppe tape noe sammenlignet med RDramen din. Faktisk har overnevnte kombinasjon høyere ytelse. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 hey, takk for raskt svar, men støtter asus p4s533 denne hastigheten? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Jada, P4S533 hovedkortet støtter DDR400 hastighet. UTEN å overklokke prosessoren slik du må gjøre på alle intel brikkesett. Derfor vil jeg helt klart anbefale deg å handle DDR400 minnemoduler så lenge du skal handle nye. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 09:38, byggeren skrev:Jada, P4S533 hovedkortet støtter DDR400 hastighet. UTEN å overklokke prosessoren slik du må gjøre på alle intel brikkesett. Takk for svar, det setter jeg veldig stor pris på. Men hvor mye koster ddr400 512 mbram? Jeg finner dem ikke! Men kan du komme med et regnestykket? Hvor mye kan jeg da klokke opp sånn ca med luftkjøling, hvis jeg har ddr 400 og en 2.2 med 400mhz bus? Og hviken vifte anbefaler du til cpu? Er boxed like bra som silent viking? Ønsker ikke ¨så veldig høy db på vifta! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 jeg har forresten laget et "bilde-review" av dette hovedkortet på slapps.com. Der vil du kunne se de forskjellige innstillingene som er mulig på minnet. I ditt tilfelle er alt som trengs å sette CPU:MEN på 3:6. Du finner bildene på denne linken Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 takk, så på bildene og innstillingene. Men hvor høyt tror du jeg kan klare med min cpu på 2.2 med 400 mhz bus? Og hva slags kjøling brukte dere på disse hastighetene? Hva vil du anbefale av cpu vifte? den skal være stille, men kan bråke litt. Dessuten må den klare litt overklokking! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Dersom du ønsker minne i toppklassen, er vel noe av det beste du kan kjøpe Corsair minnebrikker. Disse finnes også i 512MB utgave. Disse selges for ca. kr 2000,- på http://www.quad.no Vi har testet en slik minnemodul også, denne fikk vi opp i DDR480 hastighet! Du finner testen på denne linken Alternativet er å handle en mye rimeligere Samsung PC2700 512MB fra pcmax.no. Du er da ikke garantert DDR400 hastighet, men det virker på meg som om alle disse kan klokkes problemfritt til hastigheter langt over DDR400 hastighet. Jeg bruker 2 av disse brikkene selv. Vi har laget en test av disse brikkene også.... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 hvor mye du kan overklokke din prosessor er sannelig ikke godt å si, det kan variere svært mye fra prosessor til prosessor. Men dersom jeg skulle tippe, vil jeg tippe ca. 2.6GHz med god og støysvak luftkjøling (Kanskje også med originalviften!). Noen får til mer, andre får til mindre. Vi har brukt en Swiftec MCR478B kjøleribbe. Denne kjøleribben fungerer bra med en rolig 80mm vifte, vi har brukt en enermax kabinettvifte som du kan skru ned til lydløs(*) hastighet. (*) "Lydløs" i den forstand at lyden forsvinner i den andre summingen fra harddisker og strømforsyning. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 09:38, byggeren skrev:Jada, P4S533 hovedkortet støtter DDR400 hastighet. UTEN å overklokke prosessoren slik du må gjøre på alle intel brikkesett.Derfor vil jeg helt klart anbefale deg å handle DDR400 minnemoduler så lenge du skal handle nye. Er det altså ikke mulig å kjøre DDR400 hastighet på minnet, hvis jeg har overklokket cpu'en? ([email protected]) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Er det altså ikke mulig å kjøre DDR400 hastighet på minnet, hvis jeg har overklokket cpu'en? ([email protected]) jo, da kjører du 133 mhz fsb og 4:6 så for du 200 mhz minne, dvs pc3200 :smile: Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Proxy Reports: 10060 Connection timed out Byggeren! Jeg kommer ikke inn på linkene dine?De funka bra igår! -------------------------------------------------------------------------------- The web server specified in your URL could not be contacted. Please check your URL or try your request again. This error could have been caused by: Bad / misspelled URL Following an invalid link Your network connection and/or transient conditions on the Internet Load conditions on the web server. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Divxdude, de fungerer bra hos meg. Det kan være at siden var utilgjengelig en liten stund, det har inntruffet tidligere. Eller det kan være noe galt med proxy serveren din. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Det er noe galt med proxy. Samme det. Men ang. hovedkortet. Synes du det er verdt å kjøpte dette hk per idag, siden den mangler en del ting som usb 2. Men egentlig har jeg ikke behov for usb 2. Siden skriver og scanner kjører på usb 1. Dessuten bestilte jeg apcaer ddr400 fra psdata. Siden crucial ble litt for dyrt. Og en annen ting. Når jeg skal legge inn innstillinge på bios. Er dette vanskelig, eller finner bios u av det meste på egenhånd? Du nevnte at jeg trengte å stille litt på minne typen eller cpu. Og en annen ting. Hvis jeg ønsker å klokke opp, hva burde jeg låse pci/agp portene på? Eller kan jeg klokke opp til 133 fsb uten at det går utover pci portene? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Quote: Den 2002-08-30 10:54, Divxdude skrev:Synes du det er verdt å kjøpte dette hk per idag, siden den mangler en del ting som usb 2. Men egentlig har jeg ikke behov for usb 2. Siden skriver og scanner kjører på usb 1. Kortet er jo særdeles prisgunstig, men som du sier, det mangler bl.a. USB2. USB2 tilleggskort koster ikke så fryktelig mye, så den dagen du trenger dette er det enkelt å skaffe seg. Kortet er ellers utstyrt med lydkort, og nettverkskort (Dersom du velger versjonene med nett). Dersom du har tid til å vente, så kommer Asus P4S8x hovedkortet som er basert på SIS648 brikkesettet, dette kortet støtter også DDR400. Dette kortet kommer med USB2, Firewire, Lydkort, Serial ata (2 stk seriell samt 3 stk ide porter, til sammen 8 IDE enheter) og nettverkskort . Tror jeg har husket det meste her. Problemet er bare at det sannsynligvis ikke er i butikkene før mot slutten av september. Quote: Er dette vanskelig, eller finner bios u av det meste på egenhånd? Bios finner ut av det meste selv. Men siden DDR400 (eller PC3200) ikke er en industriell standard enda, så tror jeg ikke dette vil aktiveres automatisk. Du må derfor stille dette inn manuelt i bios. Det er ikke vanskelig, og du finner helt sikkert ut av det. Quote: Og en annen ting. Hvis jeg ønsker å klokke opp, hva burde jeg låse pci/agp portene på? Eller kan jeg klokke opp til 133 fsb uten at det går utover pci portene? Du kan ikke låse PCI og AGP hastighet på P4S533 hovedkortet. Men den har dividere som gjøre at PCI og AGP har korrekt hastighet når CPU kjører med 100 og 133MHz FSB. Derfor er det ingen problem å kjøre kortet på 133MHz FSB. Det vil si at dersom prosessoren din klarer å kjøre på 150MHz, så vil PCI hastigheten ligge på 1/4 av denne hastigheten, altså 37.5MHz. Denne hastigheten klarer komponentene uten problem. AGP hastigheten er da 75MHz. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Du kan ikke låse PCI og AGP hastighet på P4S533 hovedkortet. Men den har dividere som gjøre at PCI og AGP har korrekt hastighet når CPU kjører med 100 og 133MHz FSB. Derfor er det ingen problem å kjøre kortet på 133MHz FSB. Det vil si at dersom prosessoren din klarer å kjøre på 150MHz, så vil PCI hastigheten ligge på 1/4 av denne hastigheten, altså 37.5MHz. Denne hastigheten klarer komponentene uten problem. AGP hastigheten er da 75MHz. /quote] Greit, men hvis jeg klokker opp cpu til 133 fsp, hvor høyt har jeg da kommet? jeg har en 2.2 Men hvilken innstilling måtte jeg ha for at minnet skal kjøre på ddr400? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Prosessor: Multiplikator * FSB = Prosessorhastighet (Multiplikatoren er låst på P4 prosessorene) Det vil si: 22 * 133MHz = 2926MHz (Du har flaks klarer du dette med luftkjøling) Minne FSB * "minne/CPU ratioene" = minnehastighet 133MHz * 6/4 = 200MHz (DDR400) Du finner ut av dette når du mottar kortet, det er ikke vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå