Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en henger, Hjelp !

Anbefalte innlegg

I de siste månedene har PC- en min kresjet nesten daglig helt uten forvarsler. Skjermen fryser, musa slutter å lyse, headsettet lager en grusom lyd.. ingenting funker.

Etter en restart er alt fint. Det virker å skje helt tilfeldig, både når jeg spiller og når den står urørt. Skjedde aldri noe lignende det første året jeg hadde den. Har formatert C:\ men allt var som før...

Spesifikasjoner :

Abit IC7-G

Pentium 4 3.0 GHz

GeForce FX 5600 256mb

2x Infeon 256mb RAM, 1x Microntech 512mb

2x 160 gb HDD

Creative Audigy Audio

300w PSU

Noen som kan hjelpe ? :hmm:

Endret av G-E-T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I de siste månedene har PC- en min kresjet nesten daglig helt uten forvarsler. Skjermen fryser, musa slutter å lyse, headsettet lager en grusom lyd.. ingenting funker.

Etter en restart er alt fint. Det virker å skje helt tilfeldig, både når jeg spiller og når den står urørt. Skjedde aldri noe lignende det første året jeg hadde den. Har formatert C:\ men allt var som før...

Spesifikasjoner :

Abit IC7-G

Pentium 4 3.0 GHz

GeForce FX 5600 256mb

2x Infeon 256mb RAM, 1x Microntech 512mb

2x 160 gb HDD

Creative Audigy Audio

300w PSU

Noen som kan hjelpe ?  :hmm:

5128766[/snapback]

Kan hende hovedkortet ditt er ustabilt. Opplever selv at et ABIT AT7 hovedkort reboot'er i ny og ne. På mitt eget hovedkort har jeg mistanke om at BIOS batteriet tømmes relativt fort, og kanskje det er på grunn av en svak strømlekkasje for BIOS batteriet. Men på ABIT AT7 hovedkortet er det enkelt å se at BIOS er satt tilbake til default innstillinger (verdier). F.eks er default for CPU her 1500 Mhz hastighet, men jeg har den alltid på 2000 Mhz fordi det er en Socket A Athlon XP 2000+ CPU.

Hvilket operativsystem har du?

Noen av windows utgivelsene er jo mindre stabile enn andre.

Vil foreslå med at du begynner å ta ut RAM brikkene som ikke er av samme leveranse og fabrikat. Prøv med Infineon brikkene først, og siden md Microntech brikkene, men gjør det hver for seg.

Overklokker du?

Kanskje spenningen ikke er høy nok.

Prøv å kjøre systemet uten å overklokke en stund.

Du bør også sjekke i Event Viewer i Windows for å se om det finnes noen feilmeldinger der som gir noen hint om hva som kan være galt.

Det kan jo og tenkes at din PC er infisert av et eller annet "virus". Det finnes hjelp for slikt på diverse forum som prater om malware og slikt noe. Sikkert mange som har noe gode URL'er for slike forum å ramse opp.

Ellers som siste utvei når du har tatt backup av det nødvendige kan du jo formattere hovedharddisken for så å reinstallere en ordentlig windows installasjon. Kjøre med minimalt av programvare og de nødvendigste og nyeste driverene. Husk å ha brannmur installert før du kobler deg til internett. AntiVir er også ett nokså greit gratis alternativ til mye av de kommersielle antivirus programpakkene. Kan lastes ned fra: http://www.antivir-pe.de/en/

Det er også gratis brannmurer å finne. En mye brukt en er ZoneAlarm Free fra Zonelabs.

Lykke til med feilsøkingen! :)

Lenke til kommentar

Glemt å si: Kjør systemet en god nok stund til at du er sikker på at det ikke har frosset seg. Du har sikkert en god peiling på hva intervall (for)-frysningene kommer med. Feilsøking er meget tidkrevende ofte, men det er ikke alltid slik.

Hvis du klarer å eliminere bort ting som det garantert ikke er, eller å komme raskt til hva problemet kan være, men det krever igjen ofte en del erfaring å feilsøke raskt.

Hvis du ikke kommer til bunns i det. Kanskje det er verdt pengene å investere i noen hovedkomponenter du har mistanke til, eller å skaffe seg ett nyere operativssystem som Windows XP eller noen av de mange *NIX variantene (Linux for eksempel) ! Valgene er jo etter smak og behag og tykkelsen på lommeboken.

Lenke til kommentar

Det er heller ingen ulempe å ha et stort utvalg av forskjellige hardware komponenter til rådighet ved feilsøking. Eller noen snille og hjelpende kammerater som kan låne deg litt hardware.

Noen strømforsyningsenheter kan vel også svikte en gang i blant. Hvor mye last har du på din strømforsyningen din, og hvor god luftsirkulasjon er det inni PC'en din?

Ellers har jeg sett at støvannsamlinger kan gjøre PC'er ustabile. Så en gang noen dårlige hovedkort som ble mye mer stabile etter at de fikk seg en omgang luft-på-boks (komprimert luft i sprayboks) (det var 286 CPU på disse hovedkortene).

Endret av G
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt svar :thumbup:

Kjører original WinXP pro ( med en eller annen form for Compaq sperre :ermm: ).

Funker fint viss du booter fra den osv, men ikke til oppgradering.

Jeg har overklokket litt før, men fannt ut at den allerede var klokket til stort sett max, siden PC'en er fabrikk-kjøpt. Har stillt tilbake til originale innstillinger i bios etter det...

Skal teste det med ram-en, og evt. få tak i en ny windows.... ;)

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Håper du klarer å løse problemet på billigste måte. Hvis du liker å overklokke mye så lager Antec ganske så bra PSU'er (Power Supply Unit). Er det bra luftgjennomstrømming i kabinettet ditt. Kanskje ekstra vifter og eventuellt nytt kabinett som har det meste av disse tingen kan hjelpe på akkurat det problemet.

Rekkefølgen du feilsøker på er jo opp til deg selv. Nå sier du at du har Windows XP Professional så kanskje alt du trenger på operativsystemfronten er nyeste Service Pack og nyeste patcher.

Å skanne PC'en for malware kan også lønne seg før du gir opp.

Sjekke ut disse forumene:

http://www.wilderssecurity.com/index.php

Kanskje spesiellt disse 3:

http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=36

http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=38

http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=44

Sjekk også ut dette programmet:

http://www.hijackfree.com/en/

Med tilhørende forum:

http://forum.emsisoft.com/viewforum.php?f=32

Sånn, nå tror jeg du har mange ting å ta fatt på i din lykke på feilsøkingsfronten.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å være så streng, for det er vel ikke nødvendig å fjerne innlegget. Innlegget kan vel bestå slik det er bare med en ny tittel !? Det er vel ikke nødvendig å misbruke sine moderator rettigheter psilocybe?

Hva med følgende emnetittel:

PC'en henger, Hjelp !!

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for nok ett svar ;) Du reddet også emnetittelen min :p

Opps.. glemte å nemne at jeg har service pack 2. En stund siden jeg har oppdatert. Skal gjøre det med det samme...

Har nå en god del ting å teste ut, som du sier.

Er evig takknemlig :p:D

Lenke til kommentar

Det er veldig fint om du også kommer med tilbakemelding til denne tråden når du er kommet i mål. Det fungerer ofte slik at andre som sliter med liknende problem, at de kan ha glede av å se hvilke tiltak som fungerte for deg. Da kan veien bli kortere for dem når de feilsøker sitt system som kan ha en liknende feil / oppførsel. Ellers er det mange som også leser forskjellige innlegg av egeninteresse for å lære mer. Løsninger du leser om i dag kan kanskje komme til nytte en gang i fremtiden. Så kommer du på, at det leste jeg jo om for en stund siden.

Og for de som søker i Søk funksjonen kan det hende at nettopp ditt innlegg er svaret på deres problem også.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...