m0n Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Heisann..har en LG Flatron skjerm her..husker ikke nøyaktig modell, men problemet er at da jeg våkna i dag tidlig så var hele bildet pressa innover mot midten...bare fra toppen og bunnen, ikke sidene...veldig veldig plagsomt, og størlesen forandrer seg og alt flimrer. Jeg skrudde den av, men hadde samme problem da jeg kom hjem fra skolen. Nå har den stått på litt, og den er bra igjen(bare hjørnene som er litt pressa innover), men jeg regner med at den snart klikker igjen...så før det skjer, noen som vet om jeg bare kan kaste skjermen? Eller kan det fikses? Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Mest sannsynlig tørre loddinger. Siden den blir OK når den har fått varmet seg opp. Det lar seg fikse, men et verksted tar en del penger får å fikse slikt. Med tanke på dagens skjermpriser så må du spørre deg selv om det er lønnsomt for deg å betale 500-1000 spenn for å fikse en gammel skjerm. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 men den har jo aldri vært sånn før...hvorfor skulle den plutselig bli slik? Kan man fikse det selv? Og nå har den foresten klikka igjen, men jeg ser litt mer enn istad da... Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Alle ting som ryker var som regel helt fin før de røyk. Man kan IKKE fikse slikt selv. Åpner du skjermen og fikler inni der, så risikerer du en stjernesmell på noen kilovolt. Selv om skjermen er slått av. Dessuten er det en "kunst" å finne og fikse tørloddinger. Endret 9. november 2005 av snole Lenke til kommentar
m0n Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 skjønner...jaja, tusen takk...men foresten, hvordan kan jeg risikere "en stjernesmell på noen kilovolt" selv om den er slått av? Offtopic men Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Kondensatorer. De er som regel fullt ladet selv om du har dratt ut ledningen. Tar du på feil plass så risikerer du å lade ut billedrøret også, som ikke er en hyggelig opplevelse. Gjorde det en gang når jeg jobbet på Radio/TV-verksted. Det neste kvarteret var armen min nummen. Billedrøret fungerer som en kjempestor kondensator som lagrer enorme spenninger. Endret 9. november 2005 av snole Lenke til kommentar
m0n Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Skjønner skjønner...jaja, nå funker den bedre, selv om den klikker litt av og til..så er nok det du sa, at den må varmes opp...takk =) Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 jeg kan konstantere at en skjerm som ikke hadde strøm tilført i over ei uke likevel gir fra seg en smell og at du er ømm i fingeren i mer en, en uke etterpå så ikke fikl inni en CRT Lenke til kommentar
m0n Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 (endret) hehe oki...men nå har den klikka igjen da...så da lurer jeg på om det loddinga eller om det kan være noe annet? Burde vel vært varm nok nå... edit: nå bruker den kun 3 cm av hele høyden..når jeg slår til den blir den litt større i noen få sekunder før den går tilbake igjen...ser ingen ting Endret 9. november 2005 av m0n Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Tørrloddinger gjør at kontakten på loddepunktet kommer og går. Så det at det blir bra når du slår på den sier meg at det er en tørrlodding. Grunnen til at tørrlodddinger oppstår er fordi loddetinnet som er en legering blir oppvarmet hver gang man slår på apparatet, og kjøles ned når man slår det av. Metall utvider seg ved varme og trekker seg tilbake når det blir kaldt igjen. Da får man til slutt metalltretthet i loddingen, og kontaktfeil oppstår. Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...224&s=amotor.no Satt å lekte med skjermen min i går... Skrudde den opp å greier... Kom nær ettellerannet inni der, så jeg fikk strøm i meg... Heldigvis gikk sikringa i huset... Litt usikker på strømmen i skjermer, men det er HØYSPENT der inne, som i over 20 000 volt. AU med andre ord. Det er rett og slett idioti å mekke inni skjermer som er koblet til strømnettet (hvis man ikke har utdanning osv.) Merka det... Fikk ikke rørt på meg, til sikringa gikk, og da trodde jeg at jeg var død siden det ble helt mørkt... tongue.gif Skalv i en halvtime etterpå og lurte på hva som skjedde... Noen MÅ bare plukke på ting de burde holde seg langt unna..... Endret 9. november 2005 av snole Lenke til kommentar
m0n Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 vel vel, den er fortsatt veldig rar, så jeg lurer på om det kanskje er noen i oslo område som har en 17" til overs? send meg en melding eller legg igjen en beskjed her... Lenke til kommentar
snole Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Har en 15" til overs selv. Samt at i kjellerbodene der jeg bor står det en LG Flatron som har stått der en mnd eller 2 i fellesområdet. Virker som den skal hives..... Lenke til kommentar
m0n Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 snilt, men skulle gjerne hatt en 17" ...også vil jeg helst ikke ta noe jeg ikke er sikker på ingen skal ha, eller om den i det hele tatt funker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå