Orjanp Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Er det mulig å montere en 80mm papst vifte på en usb kontakt og kjøre den via usb porten? Hvordan i så fall? Ørjan... Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Ja, det går ann. Men du får kun kjørt den på 5 Volt. Men husk at viften vil trekke 50 mA ved 12 Volt. Ved 5 Volt trekker den vel mindre. Husker ikke i farta hvor mye strøm USB-kontrolleren er i stand til å levere. Har du en ekstern USB-hub med egen strømforsyning så blir det vel litt bedre. pin 1 is the positive (5v) terminal (which goes to the output of the 7805) and pin 4 is ground (which goes to the 7805 ground pin). Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Husker ikke i farta hvor mye strøm USB-kontrolleren er i stand til å levere. ca 500mA kan dem levere Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Er vel ikke mye futt i en vifte på 5V. Mulig den ikke starter engang. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Er vel ikke mye futt i en vifte på 5V. Mulig den ikke starter engang. 5132664[/snapback] Har kjørt den 12dB 80mm Papst på 5V, stemmer det at den omtrent ikke starter. Du kan dytte den i gang, men den greier gjerne ikke å starte av seg selv. Kubikkcentimeter luft pr sek -> 0 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Takk for hjelpen. Blir nok uaktuellt dette ja. testet vifta på 5 volt, og den leverte litt for lite luft ja. Blir nok koblet til 12, med en lang ledning til kabinettet. Den skulle brukes til å kjøle en 19 tommers skjerm som fryser titt og ofte. (Jada, jeg vet at det er dumt å kjøle noe som allerede fryser, men det er no det jeg skal gjøre. ) Ørjan... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Takk for hjelpen. Blir nok uaktuellt dette ja. testet vifta på 5 volt, og den leverte litt for lite luft ja.Blir nok koblet til 12, med en lang ledning til kabinettet. Den skulle brukes til å kjøle en 19 tommers skjerm som fryser titt og ofte. (Jada, jeg vet at det er dumt å kjøle noe som allerede fryser, men det er no det jeg skal gjøre. ) Ørjan... 5133163[/snapback] Hvis det bare var spenningen som var problemet kunne man jo bare brukt en step-up konverter, men USB er jo begrensa til max 50mA hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå