Arsenal_RULES Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Hei, bare har noen korte spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på Hva er det som foregår i Irak mellom Shiamuslimer og Sunnimuslimer? Det var sånn at Sunnimuslimer mest sannsynlig skulle boikotte folkevalget i Irak, som nylig ble holdt. Hvorfor? Var det ikke tatt nok hensyn til Sunnimuslimers ønsker, eller? Hvorfor kriger de? Håper det er noen som har litt peiling på dette, som kanskje kan forklare dette for meg? Endret 9. november 2005 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Sunnimuslimene (som er i mindretall, hovedsaklig bosatt nord i landet), kjemper for å beholde de privliegiene de hadde (politisk&økonomisk) under Saddam. Shia-muslimene i sør ønsker å beholde mest mulig selvstyre og selvråderett, da de står sterkt i sør, hvor de største oljereservene ligger. Oljeproduksjone pr idag ligger nordøst i landet, og pengene herfra kontrolleres av sentralregjeringen. Mange Shia-muslimer i sør ønsker videre en tettere tilknytning til Shiamuslimske Iran. Konflikten er klassik maktkamp om ressurser, mellom to folk som ikke anser seg for å være av samme nasjonalitet. USA rokket ved status quo, så nå er spenningene kommet til overflaten. Tipper den langsiktige konsekvensen vil være en løs føderasjon. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Takk, noen flere som har peiling? Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hør med Wiki, hun kan mer en hele forumet til sammen. http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Iraq http://en.wikipedia.org/wiki/Post-invasion_Iraq%2C_2003-2005 Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Kan jo ligge til noe jeg : Borgerkrigen i Irak er begynt, sier sunnimuslimske ledere og analytikere. Sunnimuslimenes smertegrense kan være nådd. De siste månedene er det stadig kommet meldinger om at irakiske sikkerhetsstyrker har mishandlet og drept sunnimuslimer, og samtidig fortsetter tilsynelatende endeløse selvmordsaksjoner med tusenvis av drepte, ofte rettet mot sjiamuslimer og irakiske sikkerhetsstyrker. Smertegrensen nådd Folk orker ikke særlig mye mer nå. Hvis det ikke blir gjort noe straks, vil Irak oppleve et blodbad. Man må stanse de regjeringsstøttede sjiamuslimske styrkene som er trent i Iran, Badr-brigadene, som står bak ugjerninger, hevder han. På spørsmål om hvordan dette kan skje, svarer han: - Det er bare sunnimuslimske soldater som kan stanse dem. De har erfaring i strategi. Sjiaene var med i krig som soldater, og de er mange, men det var sunniene som var offiserer, og de er bedre trent. Sjiastyrker i sunniområder Mange sunnimuslimer frykter at sjiadominerte irakiske styrker blir utplassert i sunniområder. - Forferdelig, sier Hiltermann i Crisis Group kort om et slikt scenario. - Sunnimuslimer vil aldri akseptere noe slikt, sier en sentral irakisk kilde til NTB. Men dette er allerede tilfellet i al-Baladiyyat øst i Bagdad, der mange sier de vil ha de amerikanske styrkene tilbake. Her bor det rundt 13.000 sunnimuslimske palestinere med nære bånd til irakiske sunnier. Sjiadominerte styrker gjennomfører også husransakelser i andre sunniområder, som al-Azamiyya i Bagdad. Dette emnet er så stort at det er nesten umulig å få oversikt... Endret 9. november 2005 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Irakiske sunniarbere sier fortsatt nei til det nye irakiske grunnlovsforslaget som sjiamuslimene og kurderne i regjeringen vil legge fram søndag. Hvorfor sier de nei, hva er det grunnloven går ut på som ikke sunnimuslimene godtar? Endret 9. november 2005 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 At kurderne som tidlige ikke hadde noe å si og shia tilsammen får makten over sunni som hadde all makt alene før. Er jo veldig simpelt. Hvis jeg er 1 person og styrer over 3 personer, plutselig kommer noen sier at jeg må dele på makten, og det ender med at jeg bare får 1/4 bestemmelsesrett så ville jeg blitt sur. Etter liksom 100vis av år med mitt eget styresett. oxo har vi andre politiske aspekter som muligens kan taes med til vurdering, men ville bare vise en enkel grunn til at hvorfor situasjonen er slik som den er idag. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 thx, noen flere synspunkter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå