Nervetattoo Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hei. Jeg har et lite dilemma om dagen som jeg er usikker på hvordan jeg skal løse. Vi trenger å skrive ut en artikkel som går over flere sider, men vi ønsker å benytte css og media=print og ikke å lage en egen utskriftsversjon av siden med egen markup, da dette, som dere vet, er feil fremgangsmåte. Problemet er at når man står på side 1 og klikke "Print" så skal man få ut samtlige sider (sidene er irrelevante, tanken er at man skal få ut data som ikke står på siden men som står andre plasser). Hvordan bør jeg gå frem for å løse dette? Skal jeg lage stilarket fra helvete og bruke content-attributten til å legge på mer data? Skal jeg lage en egen samleside som har alle sidene i artikkelen samlet opp, og så bruke stilark for å stile bort menyer og annet dilldall som ikke skal med på utskriften. Eller finnes det andre gode metoder? Ingen av de er etter min mening bra nok, og er et valg av "lesser evil". Innspill mottas med takk, jeg er sikker på at dette er et relevant problem for andre også. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hadde tenkt på å nevne dette for dere, da nettopp dette problemet har fått seg en plass i hatlisten min Du må nok bruke php(som dere jo bruker ellers). Så må du lage en egen versjon for printing. Regner med dere har et script som deler opp siden nå, så alt du trenger å gjøre er å ikke dele opp. Når man da trykker print kommer det opp en versjon av siden som ikke er delt opp. ikke bruk content Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Mtp. det noværande innholdssystemet på HW-nettverket, er nok orsus sin metode passande. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Hadde tenkt på å nevne dette for dere, da nettopp dette problemet har fått seg en plass i hatlisten min Du må nok bruke php(som dere jo bruker ellers). Så må du lage en egen versjon for printing. Regner med dere har et script som deler opp siden nå, så alt du trenger å gjøre er å ikke dele opp. Når man da trykker print kommer det opp en versjon av siden som ikke er delt opp. ikke bruk content 5127511[/snapback] Dette er måten vi har gjort det på, og gjør det på enkelte sider. Men jeg vil forsøke og ta det videre. Dette er ingen pen måte å gjøre det på. Det er ikke snakk om noe "skript som deler opp siden nå". Publiseringssystemet vårt støtter flere sider for en artikkel, ergo så vil man putte sammen flere sider for å oppnå dette. Poenget er uansett at jeg ikke ønsker å måtte ha en egen versjon av hele artikkelen for print, det er lite brukervennlig at du ved å klikke på et ikon av en skriver kommer til en ny side. Og jeg vil gjerne ha argumenter mot å bruke content-løsningen jeg skisserte. Mine argumenter mot det: * Store stilark som må lastes inn for hver enkelt artikkel, dette må også genereres og kan ikke være statisk. * Misbruk av css Fordelen er at det blir en veldig pen og ryddig løsning som er brukervennlig(?). Der kommer neste punkt, er det virkelig brukervennlig at jeg får ut hele artikkelen om jeg velger "print" når jeg står på en side? Utgangspunktet her er kun at man har en artikkel over flere sider som man skal lage "utskriftsvennlig versjon" av. Det er irrelevant hvilket innholdssystem og hvilken nettside det er snakk om. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 for ikke å snakke om at IE ikke støtter content om jeg ikke husker grasalt feil Du kunne gjort så hele siden lastes men at det er definert i css at del 1, 3,4,5 ikke skal vises(display: none). Når du da skal printe velger du at alle skal vises. Problemet her er at da må jo hele siden lastes hver gang.(Altså hele artikkelen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå