Gå til innhold

Microsoft gir bort utviklingsverktøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bare gratis for en begrenset periode står det å lese i artikkelen. Dessuten er ikke dette fullversjonene.

Mer info her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/...lt.aspx#pricing

Hva får du i fullversjonene som ikke express versjonene har? :roll:

Det ser ut til at en kan laste ned noen .IMG filer som kan monteres i slike CD image monterings programvare (som det finnes flere konkurrende varianter av), hvor noen er gratis å laste ned. Fant disse image filene:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/...ort/install/#cd

Visual Web Developer 2005 Express Edition

WEB.IMG 449,848 KB

Visual Basic 2005 Express Edition

VB.IMG 445,282 KB

Visual C# 2005 Express Edition

VCS.IMG 445,282 KB

Visual C++ 2005 Express Edition

VC.IMG 474,686 KB

Visual J# 2005 Express Edition

VJS.IMG 448,702 KB

Det kan virke som om "SQL" nedlastningen er gratis utover perioden, eller eventuellt at den har en mer begrenset periode, uten at en kan vite det med sikkerhet, fant denne i FAQ:

"Note that we are also offering SQL Server 2005 Express Edition as a free download, and that this offer is not limited to the same promotional pricing period as Visual Studio Express."

Kanskje det er tøffere å komme inn på markedet på database servere, og at de ønsker at flest mulig skal gidde å ta Microsoft sitt redskap i bruk. Kan jo nevne at Oracle er store, og så finnes det en del forskjellig opensource prosjekter på SQL servere.

En finner vel ikke så flittig brukt opensource blandt programmeringsverktøyene. Linux har sin GCC (kompilator), og den er selvfølgelig brukt av noen. Men det er andre språk som kanskje er mer i bruk en C og C++ kode i våre dager. Java er for eksempel veldig populært på universitetene.

En må ofte betale for mange av programmeringsverktøyene hvis en ønsker full tilgang til alle funksjonene.

Endret av G
Lenke til kommentar
Microsoft har to sterke konkurrenter her: Eclipse utviklingsplattform og MySQL. Microsoft er ikke kjent for sin generøsitet, jeg tror da heller at dette er et forsøk på å demme opp for bølgen av gratisverktøy, og da er det viktig å komme inn tidlig hos folk som kan tenke seg å bli utviklere.

5144775[/snapback]

Bah, noen som ikke har fulgt med i timen her? MSDE (forløperen til SQL Server 2005 Express) har vært gratis og fritt nedlastbar i mange år allerede. Det var vel (om jeg ikke husker helt feil) en MSDE-versjon av SQL Server 7 også (mulig jeg tar feil her), og da er vi tilbake til 90-tallet :)

Edit: En liten test tyder på at den første gratisversjonen av Microsoft SQL Server (MSDE 1.0) ble lansert i 1999. Wow, det er nytt at Microsoft har en gratisdatabase :) Når det er sagt, hos meg bruker SQL Server 2005 Express ned i 1.5MB minne når den ikke brukes (og har flushet cache). Det kan i hvert fall jeg leve med.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Sist jeg arbeidet med MS SQL Server kostet den store summer. Fra Wikipedia:

A stripped-down version of Microsoft SQL Server known as MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Engine) is distributed with products such as Visual Studio, Visual FoxPro, Microsoft Access, MS Web Matrix, and other products. MSDE has some restrictions: a limit of 2 GB databases, and it comes with no tools to administer it. It also has a workload governor which reduces its speed once you exceed 8 concurrent workloads on the engine.
Dette blir ikke helt det samme. Slik jeg forstår artikkelen, kan de denne gangen by på fullversjonen gratis.

Jeg har selv arbeidet med MS SQL Server, og dengang var den lite stabil. Hvert halvår kom det patchesett bestående av adskillige enkeltpunkter. Om målet ikke er å demme opp for konkurrentene, er det også en mulighet atr de vil ha flere til å finne feil. Fra deres egen webside:

Advanced security by design
La oss inderlig håpe mye er skjedd siden SQL-ormen brøt ut.
Lenke til kommentar
Sist jeg arbeidet med MS SQL Server kostet den store summer. Fra Wikipedia:
A stripped-down version of Microsoft SQL Server known as MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Engine) is distributed with products such as Visual Studio, Visual FoxPro, Microsoft Access, MS Web Matrix, and other products. MSDE has some restrictions: a limit of 2 GB databases, and it comes with no tools to administer it. It also has a workload governor which reduces its speed once you exceed 8 concurrent workloads on the engine.
Dette blir ikke helt det samme. Slik jeg forstår artikkelen, kan de denne gangen by på fullversjonen gratis.

Jeg har selv arbeidet med MS SQL Server, og dengang var den lite stabil. Hvert halvår kom det patchesett bestående av adskillige enkeltpunkter. Om målet ikke er å demme opp for konkurrentene, er det også en mulighet atr de vil ha flere til å finne feil. Fra deres egen webside:

Advanced security by design
La oss inderlig håpe mye er skjedd siden SQL-ormen brøt ut.

5146602[/snapback]

Fullversjonen av SQL Server gis ikke bort gratis, kun SQL Server Express som er etterfølgeren til MDSE, men som holder i ganske mange sammenhenger. For utviklere har Microsoft Developer Edition, som riktignok ikke er gratis men heller ikke koster mange hundrelappene. En forskjell med SQL Server Exrpess er forøvrig at det vil bli lansert et grafisk brukergrensesnitt til denne på nyåret.

Hva stabilitet angår vet jeg ikke hvilken utgave du jobbet med, men jeg har opplevd lite problemer. Men, det kan jo også være fordi jeg jobber med sikkerhet, og mener selv å passe ganske godt på serverene. Og ja, det har skjedd veldig mye siden SQL-ormen slapp ut. I SQL Server 2005 er det meste av funksjonalitet slått av som standard, en "policy" som Microsoft begynte så smått med når de lanserte Windows Server 2003. Med tanke på sikkerhet har Microsoft blitt utrolig mye flinkere de siste årene.

Jeg finner i hvert fall SQL Server 2005 å være et interessant produkt, og jeg har lite negativt å si om det nå etter et drøyt halvt års bruk. Selvfølgelig er det ting jeg savner fra andre databasemotorer, men det er også ting jeg savner fra SQL Server når jeg en sjelden gang er innom andre plattformer.

Lenke til kommentar

Takker for utdyping og oppklaring her, jeg oppfattet ikke i farten at det var reduserte utgaver.

Det er ca. 5 år siden jeg brukte MS SQL Server, og hadde et stygt havari som kostet meg mye. Dessverre var ikke bare produktet men også versjonen spesifisert av kunden, og det var en meget krevende prosess å endre sentrale dokumenter vedrørende kravspesifikasjonen. Siden da har jeg knapt hatt anledning til å følge utviklingen på dette området.

Microsoft er etterhvert blitt svært prosessdrevet, og gratisversjoner legges da neppe ut uten klare tanker om hvorfor. Jeg ser ikke for meg noe komplott.

Lenke til kommentar

Det er vel enkelt å tenke på at de ønsker at folk skal få sjansen til å prøve ut verktøyet og lære seg det og evt. betale en sum for det (49 dollar for VWD tror jeg). Har lastet det ned for å lære meg et og syns at det er genialt, og at jeg må betale for det om et år eller noe slik gjør meg ingenting, jeg liker faktisk å gi noe igjen for noe flott andre har laget til meg.

Lenke til kommentar
Det er vel enkelt å tenke på at de ønsker at folk skal få sjansen til å prøve ut verktøyet og lære seg det og evt. betale en sum for det (49 dollar for VWD tror jeg). Har lastet det ned for å lære meg et og syns at det er genialt, og at jeg må betale for det om et år eller noe slik gjør meg ingenting, jeg liker faktisk å gi noe igjen for noe flott andre har laget til meg.

5149023[/snapback]

Slik jeg har forstått det må du ikke betale noe om et år. Det er bare de som laster ned programmene etter 6/11-2006 som må betale om ikke MS ombestemmer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...