Ozelot Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Jeg lurer på en ting. Hvis jeg putter 1 kg dynamitt, og legger det i midten av en kube på 10x10m med betong, vil da dynamitten kunne sprenge seg ut ? Har tenkt på dette eksperimentet siden vi sprengte en postkasse for noen år siden, og det vi brukte, var rimelig svakt til å lage så mye skade på en lukket posklasse. Edit: rette på emnetittel. Endret 10. november 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Du kommer til og sprenge den ja, Kan du ikke filme det og legge det ut på ftp elns? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Du kommer til og sprenge den ja, Kan du ikke filme det og legge det ut på ftp elns? 5127104[/snapback] Fordi det er et teoretisk eksperiment, altså, jeg har ikke tenkt å gjøre det, Bare lurer på om siden den ligger innmurt i en betonkube på 10x10m om den ville sprenge den. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 For det første er 1 kg dynamitt ganske mye. Spesielt når en tenker på at boksen bare skal være 10x10cm (som tilsvarer 1 liter) store deler i midten vil da være dynamitt. Egenskapene til betong er slik at den tåler svært mye trykk. F.eks som grunnmuren der du kan plassere et hus over. MEN den er svært svak for det motsatte. Som f.eks at du drar i begge ender av en klosse av betong. I dette tilfelle vil den ikke være særlig sterk. Jeg er ganske sikker på at den vil sprenge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 joda_321: Nå var det vel 10x10 meter og ikke centimeter. Jeg til tippe at den sprenges, men hvis den gjør det så tor jeg ikke den sprenger i fillebiter. Jeg tror heller den deler seg i noen få ganske store deler samt en del smågrus fra kammeret rundt der dynamitten ligger. joda_321 har sagt en del om betong sine egenskaper (tåler mye trykk men lite strekk). En annen egenskap er at betong ikke finnes fleksibelt. Dersom den først sprekker så knuser den som skjørt glass. Betong finnes forresten i ganske mange forskjellige kvaliteter, der de hardeste kan tåle veldig mye mer enn vanlig konstruksjonsbetong. Slik høykvalitets betong lages med tillegg av noe som heter mikrosilica som er relativt dyrt. Bruksområdet for høykvalitets betong er til bruk i påler som skal stå i sjøen, lange brospenn og skyskrapere. Hvis du derimot hadde byttet ut betongen med stål så tror jeg kuben hadde vært like hel etter eksplosjonen. Dvs. den hadde nok vært most langs kantene i kammeret der dynamitten ligger, mens resten av kuben ville vært ganske hel, og i verste fall fått en liten bulk utover. Det kommer av at stål tåler veldig mye strekk og samtidig er ganske fleksibel. Hvis kammeret er fullstendig tett så vil jeg fraråde å dele stålkuben. Kammeret vil sansynligvis ha restgasser med ekstermt høyt trykk. Kanskje 1000 bar eller noe i den duren. Dette trykket ville man fått rett i fleisen om man prøvde å dele kuben. Ellers så vil jeg si tråden minner meg på forsøkene med underjordiske atomprøvesprengninger som stormaktene har drevet mye med. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 joda_321: Nå var det vel 10x10 meter og ikke centimeter. 5129372[/snapback] Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Ellers så vil jeg si tråden minner meg på forsøkene med underjordiske atomprøvesprengninger som stormaktene har drevet mye med. 5129372[/snapback] "Ånei, der avslørte du det eksperimentet" Neida, men jeg hadde planer om å få tak i noe tykk stål\metall-ting og få en kompis til å sveise det sammen slik at jeg har sprengsikker postkasse til brodern. (riktignok ikke beregnet på 1 kg dynamitt, men en thunder king eller to) Endret 10. november 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 hehe Så spørsmålet er egentlig: Hvordan lage en ganske sprengsikker postkasse? I så fall vil jeg svare at det kan være lurt å lage en kompositt (sammensetning av to eller flere materialer). Det ytre og indre laget bør være tøyelig og bør fordele trykket godt utover. Du kan f.eks bruke triks som brukes i pengeskap: Lagvis med myke og harde deler. For enkelhets skyld kan det holde med ett lag. Stål innerst og ytterst, og fylle betong i mellom. Postkassa bør ha avrundede hjørner på innersiden så det ikke sprekker så lett i hjørnene. Husk også å ikke ha en plan bunn og et hull for regnvann/kondens på det laveste punktet. Postkassa bør ha et lett lokk så trykket fra kinaputtene lett slipper ut. Over lokket kan du sikkert sette en gummistopper slik at lokket spretter på plass etter eksplosjonen og ikke regner seg klissvåt inni. Hvis du vil gjøre det avansert så kan du montere inn en bryter som gjør at når noen åpner lokket så sier det pling inne. (En vanlig ringetrafo og ringeklokke bør funke fint til det formålet.) På den måten vet du både når posten kommer og når noen på kveldstid forsøker å tukle med postkassa. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 hehe Så spørsmålet er egentlig: Hvordan lage en ganske sprengsikker postkasse? I så fall vil jeg svare at det kan være lurt å lage en kompositt (sammensetning av to eller flere materialer). Det ytre og indre laget bør være tøyelig og bør fordele trykket godt utover. Du kan f.eks bruke triks som brukes i pengeskap: Lagvis med myke og harde deler. For enkelhets skyld kan det holde med ett lag. Stål innerst og ytterst, og fylle betong i mellom. Postkassa bør ha avrundede hjørner på innersiden så det ikke sprekker så lett i hjørnene. Husk også å ikke ha en plan bunn og et hull for regnvann/kondens på det laveste punktet. Postkassa bør ha et lett lokk så trykket fra kinaputtene lett slipper ut. Over lokket kan du sikkert sette en gummistopper slik at lokket spretter på plass etter eksplosjonen og ikke regner seg klissvåt inni. Hvis du vil gjøre det avansert så kan du montere inn en bryter som gjør at når noen åpner lokket så sier det pling inne. (En vanlig ringetrafo og ringeklokke bør funke fint til det formålet.) På den måten vet du både når posten kommer og når noen på kveldstid forsøker å tukle med postkassa. 5133409[/snapback] Simen1 , min egen idè til dette(les : enkel løsning) var å lage en serie store hull(2cm diameter eller noe slikt) langs ryggen på postkassen, slik at alt trykket kommer ut, og ikke ødelegger postkassen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Det er også en god idè. Etter ditt forskag kom jeg på ennå en metode: Utstyre veggene med bevegelige "lokk" som henger ned langs siden. Hvis det eksploderer så blåser det lokkene åpne. På brøkdelen av et sekund senere så gjør tyngdekraften sånn at lokkene faller på plass og former en vegg. Jeg fant noen bilder som ikke stemmer helt med forklaringen men som viser ligner litt i prinsipp. http://www.tennoe.com/27/images/pictures/pipe_0001.jpg http://www.tennoe.com/27/images/pictures/rist_02_0001.jpg http://www.tennoe.com/27/images/pictures/rist_0001.jpg Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Altså en mengde hengsler som holder lokk over hull i veggen..? Det tror jeg hadde blitt en fin løsning Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) spørs på forbrenningshastigheten til sprengstoffet vil jeg tro. kan ellers bruke svenske-metoden, 4 solide steinvegger og et lett fyrstikktak. så har man hvertfall berget 4 av 5 bygningsdeler Endret 10. november 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 btw.. mener å huske at 1 kg dynamitt utvikler 920 liter gass.. Så vil anta at betongkloss vil dele seg i store biter som nevnt i tidligere innlegg Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) En sprensikker postkasse må jo være en kasse i solid konstruksjon, stål eller noe slikt, samt at den kan kvitte seg med de ekspanderende gassene som forårsaker trykket og dermed ødeleggelsene. En slags ventil i bunnen som slås ut om trykket blir stort i postkassa burde duge. Antar det ikke er snakk om 1 Kg dynamitt vs postkassa, ellers tviler jeg på at en ventil er nok.. Edit: Ser nå simen alt har funnet en lur løsning.. Endret 11. november 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Siden jeg er en byggingeniør så kan jeg vel legge til at man ikke kan regne med strekk når det er snakk om betong, slik at strekk kapasiteten til betong er 0 men trykk er derimot ganske bra. Er derfor man bruker armeringsjern på betongkonstruksjoner. Men lykke til med prosjektet, og husk dynamitt er farlig og det skal ikke mye til før det sprenger skikkelig. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Ikke for å klage på at folk ikke følger med(eller kanskje litt dårlig emnetittel?) men tråden heter Teoretisk fysikk-eksperiment, ikke praktisk. Altså, vi bare tenker oss at vi har en kg dynamitt, og en betongblokk på 10x10m, eller en postkasse med luftehull Tenkte folk ville bli opplyst om det før noen advarer meg å bruke dynamittkubber som leketøy. Endret 11. november 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det er interessant å se hvor mye forlk vet om sprenging av postkasser og pansring av samme... Kan forøvrig legge til at sikring mot sprengning er et designmoment ved stridsvogner, der en legger inn paneler som blåses ut dersom ammunisjonen i tårnet tar fyr. Her baserer en seg på både teori og praksis. Enkelte vogner (tror det var T-72) hadde en dårlig design i slike tilfeller, og gjennomtregning i tårnet endte med at alt eksploderte slik at tårnet ble bokstavelig skutt opp i luften som en annen champagnekork. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hvem har vel ikke sett det på Discovery Kjipern å sitte igjen i "flaska" under korken vil jeg tro Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hvem har vel ikke sett det på Discovery Kjipern å sitte igjen i "flaska" under korken vil jeg tro 5139158[/snapback] Eller i korken for den saks skyld.... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hvis jeg putter 1 kg dynamitt, og legger det i midten av en kube på 10x10m med betong, vil da dynamitten kunne sprenge seg ut ? tja, hadde sprengning i militæret, og 1 Kg høres lite ut.. kanskje du får delt den i to eller noe hvis en er heldig, men etter mine beregninger trenger en minst 562,5 kg for å "sprenge" den (dvs knusing, eller dele den i mange store deler som flyr et stykke). Selv brukte jeg 2,5kg TNT (som er kraftigere enn dynamitt) til å sprenge en trestokk på 42cm i diameter, riktignok la vi ladningen på utsiden av stokken og ikke midt inne i den (hadde vi lagt midt inne i den hadde det holdt med 352,8 gram). Men når en trenger 352,8 gram på en 42 cm diameter trestokk holder nok ikke 1 kg 10mx10m betong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå